بهترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته

پانته آ توتونپیان
در ادامه دکتر امید شهباززاده، دندانپزشک در مورد روش ایمپلنت و مزایای آن بیشتر توضیح می‌دهد...

ایمپلنت حدود 50 (1965 میلادی)سال است که پا به عرصه دندانپزشکی گذاشته و تحول عظیمی در علم دندانپزشکی ایجاد کرده است. این روش توسط پرفسوری دانمارکی از کشور سوئیس ابداع و پس از چندین سال آزمایش‌های متعدد بالاخره روی انسان امتحان شد.

بعد از گرفتن جواب مثبت، ایمپلنت به عنوان هدیه‌ای علمی به دنیای دندانپزشکی ارائه داده شد. سوئیس، آلمان و ایالات متحده

 از جمله کشورهایی هستند که در این علم رشد زیادی داشته‌اند و اخیرا کشور کره در این گروه از کشورها قرار گرفته است. 

  با ایمپلنت بیشتر آشنا شوید

امروزه بهترین روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته ایمپلنت یا کاشت دندان است. ایمپلنت‌های دندانی شامل سه قسمت هستند:

1. فیکسچر با پایه اصلی

2. باتمنت یا قطعه پروتزی

3. روکش

در این روش قسمتی به نام فیکسچر (fixture- پیچ یا روکش تیتانیوم) با یک عمل جراحی ساده (حتی در بعضی از موارد بدون نیاز به عمل جراحی) داخل فک قرار داده می‌شود که در حقیقت نقش ریشه دندان از دست رفته را بازی می‌کند سپس با گذاشتن قطعه‌ای به نام abutment روی قسمت اول ( fixture) تاجی را برای پیچ تیتانیومی تعبیه کرده و سپس با قالب‌گیری و گذاشتن روکش روی آن، هم زیبایی و هم شکل دندان تقریبا به فرم یک دندان طبیعی درمی‌آید.

 

  یک جایگزین مناسب برای دندان‌های متحرک

 مراحل قرار دادن ایمپلنت حدود 4 تا 6 هفته به طول می‌انجامد. به علاوه این روش را می‌توان جایگزین مناسبی برای یک‌دست دندان متحرک دانست که با افزایش و کاهش وزن موجب اذیت وآزار بیمار نمی‌شود

با دندان‌های خودتان مو نمی‌زند

در این روش همچنین از دندان‌های ثابت با چسب مخصوص که به پایه‌های ایمپلنت وصل می‌شود، استفاده می‌کنند. دندان‌هایی که 90درصد شباهت به دندان‌های قبلی خود بیمار داشته و تقریبا بدون هیچ گونه نگرانی، همراه با لذت غذا خوردن و بازگرداندن حس اعتماد به نفس بیمار قابل استفاده است.

آیا ایمپلنت عوارضی هم دارد؟

عوارض ایمپلنت دندانی در حد 2 تا 8 درصد گزارش شده است که ایجاد واکنش‌های حساسیتی در ابتدای درمان، جراحی نامناسب و طرح‌ریزی غلط درمان از عمده‌ترین دلایل آن است. عوارض قرار دادن ایمپلنت شامل عوارض ناشی از تزریق‌های دندانپزشکی، درد، صدمه رسیدن به اعصاب دندانی، شکستگی و کوفتگی استخوان و بلعیدن اجزاست که درصد شیوع آن بسیار کم است.

  بریج یا ایمپلنت

کدام را برای چه کار انتخاب کنیم؟

این روش علاوه بر جایگزینی دندان

 از دست رفته، با توجه به قرار دادن fixture درون استخوان‌سازی‌ها در فک مانع از تحلیل آن می‌شود. همچنین روش بریج می‌تواند برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته به کار برده شود. اما یکی از علت‌هایی که باعث می‌شود بیماران بریج را نسبت به ایمپلنت انتخاب کنند هزینه زیاد ایمپلنت در گذشته بوده است ولی با نزدیک شدن هزینه‌های این دو درمان به هم و همچنین با توجه به اینکه ایمپلنت هیچ آسیبی به دندان وارد نمی‌کند، بهترین انتخاب می‌تواند ایمپلنت دندانی باشد. این نکته بسیار حائز اهمیت است که گذاشتن بریج معمولا با تراش و آسیب رساندن به دندان‌های پایه دوطرف همراه است، به همین خاطر جایگزین دندان‌های از دست رفته ایمپلنت‌های دندانی است.

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1395-08-30 - 10:23 پاسخ

ولله من مانده ام دندان متحرک بزارم یا ثابت