خواص درمانی کندر از نگاه امام رضا (علیه السلام)

mousavi
آنچه درباره خواص کندر، که نمی دانید

«کندر» شیره گیاهی به همین نام است که مزه‌ای گس و تلخ دارد و درمانگران طب سنتی از قدیم آن را برای درمان بسیاری بیماری‌ها مورد استفاده قرار می دادند که به سه صورت خوراکی، موضعی و بخور مصرف می‌شده است.

کندر میراث پیامبران

در روایات پزشکی اسلامی کندر گیاهی مفید و باارزش است و خواص گوناگونی دارد. در برخی روایات آمده است که کندر برگزیدة انبیاء است و حضرت مریم(ع) از آن کمک می جست و هیچ دودی از دود آن زودتر به آسمان بالا نمی رود و دودش شیطان را می راند و مرض را دفع می کند، بنابراین از آن محروم نمانید.

امام رضا (علیه السلام) درباره اهمیت و ارزش این گیاه مفید می فرماید: : هیچ پیغمبری مبعوث نشد مگر به حرام بودن خمر سخن گفت و این که خدا هر چه می خواهد می کند و این که در میراثش کندر وجود داشت.

کندر و افزایش ضریب هوشی فرزندان

امام رضا (علیه السلام) هم به این گیاه مفید توجه داشته و از آن بهره می بردند. در روایتی معمر بن خلاد می گوید: حضرت رضا علیه السلام هنگامى که در خراسان بودند، وقتی نماز صبح را ادا می کردند، در سجاده خود مى‏نشستند تا آن گاه که آفتاب طلوع می کرد، بعد براى آن جناب یک کیسه سر بسته که در آن تعدادى مسواک قرار داشت حاضر می کردند و مسواک می نمودند. بعد از این کار کندر مى‏آوردند و آن را مصرف می فرمودند.

بین کارشناسان طب سنتی باوری وجود دارد که مصرف کندر توسط مادران باردار موجب افزایش هوش و ضریب هوشی جنین و کودک آینده آن‌ها می‌شود. حقیقت آن است که روایات اسلامی بر این نکته صحه می گذارد، اما طبق تحقیقات پزشکی مادران باردار باید مراقب باشند که مصرف کندر بیش از ۳ ماه موجب بیش‌فعالی کودک آن‌ها شده و این مسئله در آینده آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. از این رو برای افزایش میزان هوش و تقویت حافظه نوزاد خوردن یک ماه کندر کفایت می‌کند و این یک ماه باید بعد از ۴ ماهگی جنین صورت گیرد. در همین راستا است که امام رضا علیه السلام توصیه می‏فرمایند: به زنان حامله کندر بخورانید که اگر بچه‏ی شکمش پسر باشد با قلبی پاک، دانا و شجاع متولد شود و اگر دختر باشد، خوش اخلاق و زیبا مى‏شود و نزد شوهرش نیز سعادتمند و خوشبخت می گردد.

کندر و گوارش

کندر ویژگی های دیگری هم دارد، از جمله آنکه برای دستگاه گوارش و معده مفید بوده و به هضم غذا کمک می کند. در این باره امام رضا (علیه السلام) می فرماید : زیاد کندر بخورید و آن را در دهان نگه دارید و خوب بجوید. جویدن آن براى من ، دوست داشتنى تر است . کندر بلغم را از معده مى شوید و معده را پاک سازى مى کند و عقل را قوى مى گرداند و غذا را گوارا مى سازد.

کندر و تقویت حافظه

یکی از خواصی که برای کندر نقل شده تقویت حافظه و افزایش توان یاد گیری است . در این باره امام رضا (علیه السلام) به نقل از حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: سه چیز حافظه را زیاد می کند و بلغم را از بین می برد ، قرائت قرآن ، عسل و کندر.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ