توصیه های امام رضا (ع) برای تقویت قلب و عروق

mousavi
اگر مردم می دانستند چه فوایدی در سیب است , بیماریهای خود را مداوا نمی کردند مگر با آن

در روایات رسیده از اهل بیت(ع) در بدن آدمی سیصد و شصت رگ وجود دارد که یکصد و هشتاد رگ آن متحرک و یکصد و هشتاد رگ دیگر ساکن می باشد.

جالب اینجاست که برای توجه به وضعیت و ساختمان رگها توصیه های آموزنده ای در روایات ذکر شده است.

امام رضا (علیه السلام)درباره ساختمان کلی بدن و جایگاه فلب و عروق انسان می فرماید: خداوند، بدن را به هیچ دردى گرفتار نساخته ، مگر اینکه براى آن ، دارویى هم قرار داده است که بدان درمان شود. هر نوع درد نیز نوعى درمان و چاره دارد؛ چرا که این بدن ها بر سیاق یک مملکت ، ساخته شده اند. پادشاه این سرزمین ، قلب است . رگ هایى که در بدن و مغز وجود دارد، کارگران اند. خانه آن پادشاه ، قلب انسان است . سرزمین آن پادشاه بدن انسان است و دستان ، پاها، چشمان ، لب ها، زبان و گوش ها نیز یاران اویند.

در روایات پزشکی رسیده از اهل بیت علیهم السلام برای تقویت قلب و رفع گرفتگی رگها توصیه های فراوانی شده است. خوردن کرفس، خوردن کندر،خوردن به و استفاده از عسل ،سیب و سرکه و از این جمله اند.

در فرمایشات امام رضا (علیه السلام) هم این مسئله به تناوب بیان شده است. آنحضرت در یک بیان کلی می فرمایند:«ان فی الهندباء شفاء من الف داء ما من داء فی جوف الانسان الاقمعه بالهندباء شفاء هزار بیماری درهندباء(کاسنی)است هیچ مرضی در درون بدن نیست که با خوردن برگ کاسنی قلع وقمع نشود» .

آن حضرت در سخنی دیگر می فرمایند: اگر مردم می دانستند چه فوایدی در سیب است , بیماریهای خود را مداوا نمی کردند مگر با آن .

اما درباره تقویت قلب در سخنی میوه «به» را مفید دانسته می‏فرمایند: به رسول خدا صلی الله علیه و آله« به» هدیه دادند، آن را با دستشان نصف کردند. آن حضرت به را خیلی بیشتردوست می‏داشت و آن را تناول کرده و به یارانش که در محضرش بودند نیز دادند و فرمودند: به بخورید که آن قلب را جلی داده و برای سینه خوب بوده و آن را تمیز می‏کند.

همچنین امام رضا (علیه السلام) در یک توصیه تغذیه‌ای دیگر برای ایجاد آرامش و تقویت قلب به نقل از حضرت علی (ع) می‌فرماید: طلحه بن عبیدالله بر رسولخدا (ص) وارد شد و در دست رسول خدا (ص) یک «به» بود و آنرا به طلحه داد و فرمود:‌ ای ابو محمد اینرا بگیر که قلب را راحت و تقویت می‌کند.

و در جایی دیگر کدو را تقویت کننده قلب دانسته می فرماید: قال رسول الله صلی الله علیه وآله اذا طبختم فاکثروا القرع فانه یسر القلب الحزین؛ رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند:هرگاه غذا می‌پزید کدو (حلوائی) بسیار بپزید، زیرا کدو قلب محزون را شاد می‌کند.

درباره خواص کرفس گفته اند که گیاهی است مقوی و اشتهاآور و از نظر اینکه آهک بسیار دارد در تحلیل رسوبات بدن و رفع گرفتگی رگها تأثیر فراوان دارد و طبق فرمایش پیامبر اکرم(ص) کرفس سبزى پیامبران است، از آن غفلت شده، خوراک حضرت خضر و الیاس علیهماالسلام است. کرفس گرفتگى رگ‏ها را باز مى‏کند، دل را طراوت می بخشد و حافظه را زیاد مى‏کند.دراین باره نادر خادم امام رضا (علیه السلام) می گوید: آن حضرت فرمودند شما آن را دوست ندارید و نیست چهارپایی مگر آن‌که کرفس را دوست دارد یعنی حتی حیوانات آن را دوست دارند.

یکی از گیاهان مؤثر در نحوه فعالیت قلب و تأثیر بر رگها سیر است که از آن به عنوان یکی از درمان‌های فشار خون بالا یاد شده است، زیرا می‌تواند مویرگ های ریز را باز کرده و ریتم قلب را تنظیم کند و فشار خون را کاهش دهد. سفارش امام رضا (علیه السلام) برای مصرف این گیاه رعایت اعتدال است. آن حضرت می فرماید: در فصل بهار پیاز و سیر نیز نباید خورد زیرا ازجمله خواص این دو میوه گیاهی آن است که فشار خون را پایین می‌آورد و معلومست که با هیجان خون به هیچ وجه صلاحیت ندارد. مصرف این دو میوه خواب را بیشتر از حد لزوم زیاد کرده و موجب بی نظمی و اختلال می‌گردد.

امام رضا (علیه السلام)همچنین درباره نقش تغذیه و رعایت اصول تغذیه در تقویت رگهای بدن می فرمایند: در بدن ، رگى است که آن را «عَشا (شام)» گویند. اگر شخصْ شام خوردن را واگذارد ، آن رگ تا صبح او را نفرین مى‏کند و مى‏گوید: «خدا ، تو را گرسنه بدارد ، چنان که مرا گرسنه بداشتى ، و تشنه بدارد ، چنان که تشنه‏ام نگاه داشتى». پس مبادا کسى از شماشام را واگذارد ، هر چند به یک لقمه نان یا جرعه‏اى آب باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ