توصیه امام رضا (ع) به یک سبزی بهشتی

mousavi
به گفته امام رضا علیه السلام، این سبزی در آب بهشت غوطه ور است

امام رضا(علیه السلام) برای برخورداری از یک خون سالم و مفید برای بدن توصیه های جالبی دارند.

یکی از بیماری هایی که رفته رفته فراگیری آن در جامعه مدرن کنونی بیشتر دیده می شود بیماری فشارخون است. امروزه پرفشاری یا کم فشاری خون ذهن بسیاری از مردم را بخود معطوف کرده است. مصرف صحیح مواد غذایی مورد نیاز بدن مطابق با توصیه های ائمه علیهم السلام می تواند داشتن بدنی متعادل و سالم را به ما هدیه کند.

امام رضا(علیه السلام) برای برخورداری از یک خون سالم و مفید برای بدن توصیه های جالبی دارند. یکی از راه هایی که ضمن جلوگیری از غلظت خون به تصفیه جریان خون و بهبود کار کبد کمک می کند مصرف تره است.

یحیی بن سلیمان می گوید: امام رضا (علیه السلام) را در باغی دیدم، در حالی که تره می‌خورد. به ایشان گفتم: قربانتان گردم! مردم مى گویند که هر روز، یک قطره بهشتى بر روى کاسنى مى ریزد. حضرت فرمود: اگر روزى یک قطره بهشتى بر روى کاسنى مى ریزد، تره دائما در آب بهشت، غوطه ور است. گفتم: ولى پاى تره، کود مى ریزند و آلوده است. فرمود: چیزى از کود، به آن نمى چسبد.

در میان سبزیجات کاهو مملو از نمک های معدنی است و خاصیت قلیایی دارد. از این رو مصرف آن تأثیر اعجاب گونه ای در تصفیه خون دارد.

در همین زمینه امام رضا(علیه السلام) به شیعیان خود توصیه می‌فرمودند: « تا می‌توانید کاهو بخورید، زیرا کاهو رقت خون را از بین می‌برد و بهتر از سایر سبزی ها، خون را تصفیه می‌نماید. » کاهو خواب‌آور و آرام‌بخش است. بنابراین برای اشخاص عصبانی و کسانی که مبتلا به بی‌خوابی هستند، مفید است.

در تأیید همین مطلب امام رضا (علیه السلام) در بیان دیگری می فرمایند: «بهترینِ سبزی ها، کاسنى و کاهو است .»

 یکی از راه های داشتن خون سالم کمک به تولید خون خوب و تازه در بدن است. باقالی این کار را در بدن ما انجام می دهد. خوردن این ماده غذایی در طب الائمه (علیه السلام) به ما توصیه شده است. از امام رضا (علیه السلام) و سایر ائمه نقل شده است که: خوردن باقلا، مایه تقویت مغز استخوان‏ هاى ساق پا می ‏شود، توان مغز را افزون می ‏سازد و خون تازه تولید می ‏کند. در بیانی دیگر امام رضا (علیه السلام) می فرمایندباقلا را با پوست بخورید چون معده را پاکیزه می کند. »

یکی دیگر از خوراکی های مورد توصیه برای داشتن خون سالمآلو است. آلوی تازه حرارت را خاموش و صفرا را تسکین می‌دهد و آلوی خشک، خون را ساکن می‌کند و درد مهلک را آسان و از بین می‌برد. زیاد قندی می گوید : « به محضر امام رضا (علیه السلام) رسیدم در حالی که ظرفی از آلوی سیاه در پیش روی آن حضرت بود، سپس فرمود: گرما به ما هجوم آورده و می بینم که آلو حرارت و گرما را خاموش کند و صفراء  را تسکین بخشیده و فشار خون را کم می کند و به اذن خدای عزوجل مسکن درد بی درمان است.»

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ