سفارش امام رضا (ع) به بهترین چوب برای مسواک

mousavi
توصیه طب سنتی به طبیعی ترین چوب برای مسواک

امام رضا (علیه‌‌ السلام) در باب اهمیت مسواک زدن فرمودند: «دو رکعت نماز که بعد از شستن و مسواک نمودن دندان خوانده شود، از هفتاد رکعت نماز بدون مسواک بهتر است.»

امام رضا (علیه‌‌ السلام) نیز می فرماید: “با چوب درخت انار و شاخه های ریحان خلال نکنید، زیرا این هر دو سبب تحریک رگ جذام می شوند.

و نیز فرمودند: « مسواک نمودن چشم را جلا می دهد؛ موی را می رویاند و آب ریختن چشم را برطرف می کند.»

فرموده است: «زیاده روی در مسواک زدن، باعث صدمه به مینای دندان و سست شدن ریشه های آن  می شود.»

امام رضا (علیه‌‌ السلام) می فرمایند:« هر کسی مایل است دندان هایش سالم بماند، شیرینی را بعد از خوردن مقداری نان مصرف کند، زیرا نان در دهان خمیر می شود و این خمیر، گودال ها و حفره های مینا را پُر می کند. در این صورت، شیرینی هیچ گونه تاثیر سوئی بر روی دندان ها نخواهد گذاشت.»

«بهترین چوب برای مسواک، چوب درخت اراک است، زیرا این چوب، دندان ها را جلا می دهد و دهان را خوشبو می کند و لثه ها را محکم کرده و نیز از پوسیدگی جلوگیری می نماید؛ و این فواید در صورتی است که مسواک زدن با اعتدال و میانه روی همراه باشد.»

توصیه طب سنتی

ترکیب شیمیائی چوب اراک یامسواک چوبی

1-مسواک سبز از چوب اراک حاوی مقدار زیادی ماده تیز مزه است، این ماده ضد عفونی کننده و پاک کننده و باعث جلو گیری از خون ریزی لثه وتقویت آن می شود.

2-دکتر طارق الخوری بر وجود کلراید همراه با سیلیکا تأکید دارد، این ها موادی است که باعث سفیدی دندان ها می شود، این ماده چسبناک میناء را می پوشاند و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.

3-دانشمندان  در چوب اراک ماده ای به نام ” سیلفا یوریا ” یافتند که باعث ممانعت از سوراخ شدن و پوسیدگی و به دنبال آن جلوگیری از تشکیل مرکز و حفره چرکی در دندان می شود.

چوب اراک و زیتون؛ مسواکی یکبار مصرف اما توصیه شده

برای تقویت لثه و دندان می‌توان از مواد قابضی مثل نمک برای شستن لثه‌ها بهره برد و یا از موادی (خمیردندانی) که حاوی ترکیبات چوب مسواک اراک هستند استفاده کرد. مالیدن و شستن دندان با نمک و عسل، همچنین مالیدن روغن متناسب با مزاج (روغن گل سرخ در گرم مزاج و روغن ناردین در سردمزاج) به روی دندان هنگام خواب توصیه شده است. ماساژ لثه‌ها و حتی شانه زدن ریش نیز در استحکام دندان‌ها سفارش شده است.

 از دیگر توصیه‌های بهداشتی دهان و دندان پرهیز از جویدن قند با چای و پرهیز از مصرف میوه‌های خام ترش است. بعلاوه از مواد غذایی سرد (بستنی) بلافاصله قبل یا بعد از مواد گرم (چای) باید پرهیز شود.

تحریک جریان بزاق با استفاده از آدامس‌های بدون قند، جویدن نعنا و گیاهان معطر، خوردن سبزیجات تازه و فیبردار مثل هویج پخته و مصرف برخی میوه‌ها مانند انجیر و مویز، برخی سبزی‌ها مثل بادرنجبویه و آویشن و جویدن صمغ‌هایی مثل کندر و سقز کمک کننده‌اند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ