دانستنی های جراحی فک+ توصیه ی متخصصین (قسمت اول)

پانته آ توتونپیان
دکتر سامان کلباسی، متخصص جراحی فک و صورت و دکتر محمدصادق احمدآخوندی، متخصص ارتودنسی و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران شما را درباره ی جراحی فک راهنمایی می‌کنند.

کره‌ای‌ها در اعمال جراحی زیبایی فک زبانزد خاص و عام هستند! اگر به عکس‌های قبل و بعد ازعمل آنها نگاه کرده باشید می‌دانید این جراحی‌ها کاملا چهره فرد را تغییر می‌دهند و صورت‌های درشت، مردانه و نامتناسب را به اصطلاح بیبی‌فیس و ظریف می‌کنند. چهره‌های بی‌زاویه و چانه‌های فرورفته هم با این عمل زیبایی، زاویه‌دار و جذاب می‌شوند اما این جراحی‌ها فقط در کشور کره رایج نیستند بلکه در ایران نیز مدتی است که حسابی طرفدار پیدا کرده‌اند. اگر شما هم فکر می‌کنید فک‌تان با دیگر اجزای صورت‌تان تناسب ندارد، حتما این مقاله را بخوانید تا با انواع جراحی‌های فک، مزایا و معایب، دوران نقاهت و مراقبت‌های پس از آن آشنا شوید. 

شاید مشکل فک‌تان ارثی باشد!

جراحی‌های سر و گردن یا فک و صورت متنوع و متفاوت هستند. به گفته دکتر سامان کلباسی، متخصص جراحی فک و صورت، بعضی از این جراحی‌ها به‌طور خاص مربوط به فک بالا و پایین می‌شود؛ برای مثال ممکن است فک پایین وضعیت طبیعی داشته باشد اما فک بالا جلو یا عقب باشد یا برعکس ممکن است فک بالا طبیعی باشد و فک پایین کج، جلو یا عقب باشد و حتی در بعضی موارد هم هر دو فک با هم مشکل دارند. این حالت‌ها معمولا ژنتیکی و ارثی است و در سایر اعضای خانواده نیز دیده می‌شود. اگر فک پایین خیلی عقب باشد معمولا علت آن ضربه به فک و شکستن مفصل آن در دوران کودکی است. در واقع مرکز رشدی فک پایین در این ناحیه قرار دارد و ضربه به آن ممکن است رشد فک را متوقف کند.

قدم اول ارتودنسی، قدم دوم جراحی فک

دکتر محمدصادق احمدآخوندی، متخصص ارتودنسی معتقد است، اگر مشکلات فک از طریق ارتودنسی به‌طور کامل درمان نشود معمولا فرد به جراحان فک و صورت ارجاع داده می‌شود. در واقع اگر انتظارات بیمار و پزشک از لحاظ زیبایی، عملکرد و ثبات درمان با ارتودنسی برآورده نشود و موقعیت دندان‌ها و بافت‌های نگهدارنده آنها به خطر بیفتد، جراحی برای فرد لزوم پیدا می‌کند. ارتودنسی و جراحی در درمان این افراد، مکمل یکدیگر هستند.

به گفته دکتر کلباسی، کسانی که فک پایین و بالای‌شان مشکل دارد، معمولا باید 9 تا 12 ماه قبل از جراحی، درمان ارتودنسی شوند زیرا دندان‌های‌شان به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرد. با استفاده از ارتودنسی، موقعیت دندان‌ها به حالت طبیعی درمی‌آید که البته باعث می‌شود فک قبل از عمل ظاهر بدتری پیدا کند اما بعد از جراحی، دندان‌ها روی هم جفت خواهند شد که در غیر این صورت، مفصل فک پایین دچار مشکل می‌شود. دکتر محمدصادق احمدآخوندی نیز معتقد است، بیش از 95 درصد از افراد نیازمند جراحی فک باید قبل از جراحی ارتودنسی شوند زیرا روابط دندانی‌شان در شرایطی شکل گرفته که فک بالا و پایین رابطه قابل قبولی با هم نداشته‌ اند.

حال که می‌خواهیم فک را جابه‌جا کنیم طبیعتا ارتباط دندان‌ها به هم می‌خورد بنابراین باید قبل از عمل یک آماده‌سازی با ارتودنسی انجام شود تا جراح بتواند حداکثر توان خود را برای اصلاح مشکل بیمار به کار گیرد. در واقع ابتدای کار با ارتودنسی شروع می‌شود، سپس جراحی انجام می‌گیرد و بعد دوباره بیمار نزد ارتودنتیست می‌رود تا اقدامات و تنظیمات نهایی در موارد خاص روی دندان‌ها صورت گیر

قسمت دوم این مقاله را از اینجا بخوانید…

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ