روش‌های از بین بردن سیاهی دور چشم

سیاهی زیر چشم ، بیشتر از چین و چروک و یا موهای خاکستری شما را مسن تر نشان میدهد. اما می توانید سیاهی زیر چشم خود را به حداقل برساند و در برخی موارد آنها را به طور کامل از بین ببرید.


شب‌ها به مقدار کافی و مناسب بخوابید.هنوز به طور کامل مشخص نشده است که چرا خواب ناکافی بر سیاهی زیر چشم موثر است، اما کمبود خواب باعث رنگ پریدگی پوست (و در نتیجه افزایش سیاهی زیر چشم)، و کاهش گردش خون میشود. همچنین باورها بر این است که زمان زیادی دراز کشیدن نیز علت آن میتواند باشد. قبل از رفتن به رختخواب در شب، آرایش چشم خود را کاملا پاک کنید . اگر این کار را نکنید، هنگامی که مسن تر شوید، چشم شما می تواند بسیار خسته تر و پیرتر بنظر برسد.


مقدار خواب مورد نیازتان را مشخص کنید. (که معمولا ۷ تا ۹ ساعت در شب است، اما برای افراد مختلف در زمان های مختلف در طول زندگی متفاوت است). سعی کنید که به طور منظم برای چند هفته به مقدار کافی بخوابید.

الکل و مواد مخدر و داروها می توانند کیفیت خواب شما را تحت تاثیر قرار دهند. از این محصولات پرهیز کنید و یا از آنها تنها در حد اعتدال برای موارد پزشکی خاص استفاده کنید.

دریافت ویتامین کافی به خواب مناسب کمک می‌کند. کمبود خواب، با جذب کم ویتامین و کاهش عملکرد آدرنال همراه است. آدرنال کمتر شما، باعث جذب کمتر ویتامین ب۶ کمتر میشود. ب۶ کمتر، باعث ترشح کمتر غدد آدرنال و در نهایت چرخه ی نامناسب و ناکافی خواب می‌شود. خواب راحت و مناسب، نیازمند  دریافت کافی منیزیم و کلسیم در قالب خوردن مقدار زیادی سبزیجات (که در کلسیم و منیزیم بالاتر از محصولات لبنی هستند) و یک مکمل معدنی خوب است. 

آلرژی های خود را درمان کنید
آلرژی‌ها از علل شایع تغییر رنگ پوست زیر چشم هستند. اگر آلرژی ریشه مشکل شما است، آنرا درمان یا آلرژن را حذف کنید. مشکلات آلرژی فصلی مثل تب یونجه اغلب به طور موثر با  دارو درمان میشود. برای آلرژی های دیگر، معمولا بهترین روش، اجتناب ار آلرژن است. اگر سیاهی دور چشم یا پف کردگی آن ثابت است،  ممکن است حساسیت غذایی تشخیص داده نشده و یا آلرژی به یک ماده شیمیایی در خانه و یا محل کار خود داشته باشید. صحبت با یک متخصص پوست به شما کمک میکند تا  آنچه را که ممکن است به آن آلرژی داشته باشید را شناسایی کنید. افراد مبتلا به آلرژی ممکن است  کمبود اسید فولیک، ب۶ و ب۱۲ داشته باشند. استفاده از مولتی ویتامین نیز می‌تواند مفید باشد.
آلرژی به گلوتن: یکی دیگر از آلرژی های شایع است که باعث سیاهی دور چشم می‌شود و مخصوصا حساسیت به آرد گندم است.اما ممکن است شما بیماری سلیاک داشته باشید. برای تست بیماری سلیاک، باید آزمایش خون بدهید. بسیار مهم است که بدانید به گلوتن آلرژی دارید، یا بیماری سلیاک دارید. 

احتقان بینی خود را برطرف کنید
بینی مسدود می‌تواند باعث سیاهی دور چشم شود.زیرا رگهای اطراف سینوس ها سیاه و تیره و متسع می‌شود. 

خوب غذا بخورید
رژیم غذایی سالم و متعادل حاوی ویتامین ها و مقدار زیادی آب باشد.مشکلات زیبایی اغلب به کمبود ویتامین ها مربوط میشود.سیاهی دور چشم و پف کردگی اغلب به کمبود ویتامین K و یا آنتی اکسیدان ناکافی مربوط است. همچنین، کمبود ب۱۲ (که معمولا به کم خونی مربوط است) می تواند به سیاهی دور چشم منجر شود. مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات، به ویژه کلم، اسفناج و دیگر سبزیجات دارای برگ سبز مصرف کنید. در صورت لزوم از مکمل ها و ویتامین های روزانه استفاده کنید.نوشیدن مایعات کافی به بهبود عملکرد گردش خون کمک می‌کند. 

مصرف نمک را  کاهش دهید 
نمک اضافی در بدن منجر به حفظ آب در مکان های غیر معمول شده که می تواند منجر به پف کردگی زیر چشم شود. نمک بیش از حد نیز می تواند گردش خون را مختل کرده  و باعث شود تا رگ های خونی زیر پوست آبی  به نظر برسند. 

تصمیم به ترک سیگار بگیرید
سیگار کشیدن باعث  مشکلات عروقی (رگ‌های خونی) میشود که نه تنها می تواند زندگی شما را تهدید کند، بلکه باعث میشود رگ های خونی شما برجسته تر و آبی تر شوند. 

آرامش داشته باشید
آرامش باعث  حذف منابع استرس و اضطراب میشود که شما را از خواب، غذا خوردن و استراحت کتافی و مناسب باز میدارند. پوست منعکس کننده ی تمام بیماری های روحی و جسمی است. پس نیاز به استراحت و آرامش را از یاد نبرید.

برخی از علل سیاهی زیر چشم را متاسفانه نمی‌توان رفع کرد. این علل عبارتند از: تجمع رنگدانه‌ها.. قرار گرفتن در معرض خورشید. افزایش سن، وراثت، ویژگی‌های صورت (سیاهی دور چشم ممکن است سایه‌ای باشد از ذیگر اجزای صورتتان) 


درمان‌های طبیعی: 

۱-از برش‌های خیار استفاده کنید
استفاده از برش خیار مدت‌هاست برای کاهش پف‌کردگی و تازه کردن ظاهر پوست اطراف چشم استفاده می‌شود. و درمان سریعی  برای چشم‌های خسته و پف کرده است. کافی است یک تکه روی هر چشم، در ناحیه ی سیاهی بگذارید. این کار را روزانه انجام داده و به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه دراز کشیده و چشم‌های خود را بسته نگه دارید.

۲-از چای کیسه‌ای استفاده کنید
روزانه یک کیسه چای سرد یا یخ که در پارچه‌ای نرم پیچیده شده روی چشم خود بگذارید. تانین موجود در چای کیسه ای، تورم و تغییر رنگ زیر چشم را کاهش می دهد. دراز بکشید، ترجیحا در صبح، و کیسه های چای کافئین دار سرد و مرطوب را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه روی چشم خود نگه دارید و چشمهای خود را ببندید. شما می توانید شب آنها را در یخچال بگذارید تا برای صبح آماده باشد. 

۳-از نمک استفاده کنید
دو فنجان آب را با یک چهارم قاشق چایخوری نمک دریا و یا نصف قاشق چایخوری جوش شیرین در یکی از سوراخهای بینی خود بریزید. سر خود را طوری کج نگه دارید که آب از سوراخ بینی دیگر بیرون بیاید. بهتر است هنگامی استفاده شود که دچار احتقان بینی شده اید. 

۴-از سیب زمینی استفاده کنید 
یک سیب زمینی نپخته را رنده کرده و آنرا به مدت ۳۰ دقیقه روی چشمان بسته خود بگذارید و به پشت بخوابید و  آنرا با آب گرم بشویید. این روش برای برخی افراد بسیار مفید است. 

۵-از یک قاشق یخ زده استفاده کنید 
یک قاشق را در فریزر به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه قرار دهید. آن را در خارج و روی سیاهی ها قرار دهید و تا زمانی که قاشق دوباره گرم شود، آن را نگه دارید.

استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی
۱-استفاده از یک کرم چشم حاوی ویتامین K و رتینول. سیاهی دور چشم ممکن است بعلت کمبود ویتامین K باشد. کرم های حاوی این دو ماده،به طور قابل توجهی باعث کاهش پف کردگی و تغییر رنگ  پوست چشم در بسیاری از مردم میشود. به نظر می رسد استفاده روزانه و طولانی مدت اثر خیلی زیادی دارد. 
۲-استفاده از کرم زیر چشم. استفاده از یک پوشاننده که سیاهی های زیر چشم را پنهان کند. مهم است که از یک کرم منطبق و همرنگ زمینه پوست خود (یعنی زرد و هلو برای سیاهی های متمایل به آبی) استفاده کنید. پس از زدن کرم ،آن را با یک پنکک شفاف فیکس کنید. 
۳-تست پچ پوست. قبل از استفاده از لوازم آرایشی برای اولین بار‌، سعی کنید یک تست پچ پوستی بگیرید. از هر چیزی که موجب تحریک پوست شما و یا باعث درد یا آبکی شدن چشمان شما می‌شود،پرهیز کنید.
آب بنوشید. نوشیدن آب همیشه خوب است، اما وقتی که صحبت از سیاهی زیر چشم میشود، واقعا مفید است. همچنین کمک می کند تا آرامش خود را حفظ کنید.• اجتناب از مالش چشم ها. معمولا مالش چشم ها آلرژی به ارمغان می آورد، اما همیشه اینطور نیست. همچنین می تواند یک عادت اضطرابی و عمل انعکاسی باشد. صرفنظر از این موارد، بهتر است این کار را نکنید زیرا  موجب تحریک پوست شده و باعث شکستن مویرگ های ریز ذر زیر چشم میشود.که در نهایت باعث پف کردگی و تغییر رنگ پوست زیر چشم میشود. • یک رژیم غذایی سالم غنی شده با ویتامین C، D و E  داشته باشید.• روی پوست زیر چشم به طور مستقیم تمرکز کنید. به خاطر داشته باشید که هر گونه تماس مستقیم با پوست زیر چشم باید ملایم باشد، زیرا پوست زیر چشم، ظریف ترین ناحیه در بدن شما است. • از عینک آفتابی تیره برای حفاظت از پوست در برابر تغییرات ملانینی استفاده کنید.• اطمینان حاصل کنید که قبل از خواب بیش از حد مایعات مصرف نکنید. این می تواند باعث ایجاد کیسه های زیر چشم شود

مطلب مرتبط:
درمان‌ خانگی حلقه‌‌ دور چشم با سیب‌زمینی و خیار


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ