سردتان است؟ تقصیر مردم است یا سردی هوا؟

maryam01
آیا می‌دانستید که مردم دور و بر ما٬ که خودشان را در کاپشن‌ها و کت‌های پشمی می‌پیچند تا سرما بر آنها غلبه نکند علت لرزیدن شما در فصل سرما هستند نه کاهش دما؟ باور ندارید؟ خب این نتیجه‌ی تحقیقی درباره‌ی رفتارهایی در فصل سرد است.

آیا می‌دانستید که مردم دور و بر ما، که خودشان را در کاپشن‌ها و کت‌های پشمی می‌پیچند تا سرما بر آنها غلبه نکند علت لرزیدن شما در فصل سرما هستند نه کاهش دما؟ باور ندارید؟ خب این نتیجه‌ی تحقیقی درباره‌ی رفتارهایی در فصل سرد است.
آیا زمانی که می‌بینید دیگران (به خاطر سرما) می‌لرزند احساس سرما می‌کنید؟
هیچ‌کس به طور دقیق نمی‌داند که آیا واقعا دیدن کسی می‌تواند باعث شود که احساس سرما کنید یا نه. اما بر اساس اظهارات دکتر هریسون، واکنش ما از روی همدردی، آنقدر قوی است که وقتی می‌بینیم شخص دیگری می‌لرزد، فیزیک بدنی ما با کاهش دما روبرو شده تا به نوعی تشخیص دهیم که آن شخص چه احساسی دارد.
آقای هریسون در ادامه خاطر نشان می‌کند که: انسان‌ها عمیقا مخلوقاتی اجتماعی هستند و به طور قابل ملاحظه‌ای نتیجه‌ی موفقیت انسان‌ها از توانایی ما گرفته تا کار کردن با هم در شرایط دشوار مرهون این قضیه است؛ اگر نمی‌توانستیم سریعاً با هم احساس همدردی کنیم و افکار، احساسات و انگیزه‌های فرد دیگر را پیش‌بینی کنیم بسیار دشوار می‌شد. اما به واقع چه اتفاقی برای بدن‌مان می‌افتد وقتی احساس سرما می‌کنیم؟
این تحقیق چگونه صورت گرفت؟
برای ۳۶ فرد سالم جوان ویدئویی پخش شد که در آن یک بازیگر دستش را در آب یخی فرو می‌برد. بعد ویدئوی دیگری نشان داده شد که بازیگر دستش را در آب گرم ‌برد. بعد در یک ویدئوی دیگر بازیگر در برابر یک کاسه آب ایستاده بود. محققان دمای دست چپ افراد را حین تماشای ویدئو اندازه گرفتند. آنها دریافتند که وقتی می‌بینیم که کسی دستش را در آب یخ فرو می‌برد، دمای دست ناظر به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. تفاوت عمده‌ی دیگری هم بر اساس واکنش دمایی توأم با همدردی در بین افرادی که میزان همدردی در آنها بیشتر بود گزارش شد. با این حال هیچ تغییری در دمای بدن افراد حین تماشای ویدئوی شخصی که دستش را در آب گرم فرو برد مشاهده نشد.
(منبع: webmd)

درمان‌های ساده خانگی برای سرماخوردگی و آنفولانزا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ