ارتباط نوشیدنی‌های شیرین با قاعدگی زودهنگام

maryam01
تحقیقات جدید نشان می‌دهد دخترانی که اغلب نوشیدنی‌های با قند بالا مصرف می‌کنند نسبت به دخترانی که این نوع نوشیدنی‌ها را نمی‌نوشند اغلب عادت ماهیانه‌شان زودتر از موعد اتفاق می‌افتد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد دخترانی که اغلب نوشیدنی‌های با قند بالا مصرف می‌کنند نسبت به دخترانی که این نوع نوشیدنی‌ها را نمی‌نوشند اغلب عادت ماهیانه‌شان زودتر از موعد اتفاق می‌افتد. یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه پزشکی هاروارد در ایالات متحده رابطه‌ی بین نوشیدنی‌های با قند بالا و سنّی را که اولین قاعدگی اتفاق می‌افتد بررسی کرد.
آنها ۵۵۸۳ دختر ۹ تا ۱۴ ساله را در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که آن دسته از دخترانی که در روز بیش از ۱.۵ لیوان نوشیدنی می‌نوشند ۲.۷ ماه زودتر از دخترانی که دو فنجان یا کمتر می‌نوشند موعد پریودشان سر می‌رسد.
پروفسور میچل در تحقیقی دریافته که نگرانی عمده درباره‌ی چاقی در کودکی است، اما مطالعات ما نشان می‌‌دهد که جدا از شاخص رشد بدن، در میان دختران با بالاترین میزان مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند اضافی سنّ نخستین قاعدگی زودتر است. نوشیدنی‌های با قند اضافی نسبت به نوشیدنی‌هایی که به طور طبیعی مانند عصاره‌ی میوه‌ها شیرین شده‌اند، شاخص گلوکز بالاتری دارند.
غذاهای دارای گلوکوز بالا منجر به افزایش سریع غلظت انسولین در بدن می‌شود. غلظت‌ بالای انسولین می‌تواند باعث غلظت بالای هورمون جنسی شده و تغییر عمده در غلظت این هورمون که در بدن در جریان است به نزدیک‌تر شدن موعد عادت ماهیانه می‌انجامد. مصرف زیاد کافئین نیز با این مسئله ارتباط دارد.
این یافته‌ها نه تنها به خاطر مشکل رو به رشد چاقی در کودکی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته اهمیت دارند، بلکه به دلیل عادت ماهیانه زودهنگام که بعدها ممکن است به خطر سرطان سینه بینجامد نیز مهم تلقی می‌شوند.
(منبع: healthcare)

علت طولانی شدن ورم عادت ماهانه در زنان چیست‌؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ