توصیه امام رضا (ع) به خوردن چغندر

mousavi
توصیه طب سنتی در مورد خواص داروئی چغندر

چغندر را از قدیم شناختند و حتی در حدود چهار قرن قبل از میلاد بخواص درمانی آن آَشنا بوده و از آن استفاده می کرده اند چغندر بطور بومی در ناحیه مدیترانه و شرق اروپا وجود داشته است و در حال حاضر در بیشتر نقاط دنیا کشت می شود . چغند دو نوع می باشد یک نوع آن چغندر معمولی است برنگ بنفش تیره و یا قرمز است و نوع دیگر آن چغندر قند است برنگ زرد روشن می باشد که بمقدار بسیار زیاد در نقاط مختلف دنیا برای استفاده از شکر آن کشت می شود .

چغندر خوب آن است که زیاد در خاک نمانده باشد و یا باصطلاح جوان باشد زیرا چغندری که زیاد رسیده باشد سفت می شود چغند پیر معمولا گردنی باریک درد و شیارهایی روی آن بوجود می آید .

توصیه امام رضا (علیه السلام) خواص داروئی آن:

امام رضا (علیه السلام)برای بهبود وضعیت استخوانها استفاده از برگ چغندر را توصیه کرده اند. احمد بن محمّد بن ابى نصر می گوید که امام رضا (علیه السلام) به من فرمود: «اى احمد! میل تو به سبزى‏ها چگونه است؟». گفتم : همه را دوست دارم. فرمود : «اگر چنین است ، بر تو باد چغندر ؛ چرا که بر ساحل فردوس مى‏روید . در آن ، شفاى هر دردى است ، استخوان را درشت مى‏کند و گوشت مى‏رویانَد»

امام رضا (ع) می فرمایند : هیچ چیز مانند برگ چغندر برای شخص مبتلا به درد سینه مفید نیست . چغندر- منظور برگ آن است جذام را ریشه کن می کند ، موجب سفت شدن استخوان ها می گردد ، گوشت را می رویاند ، عقل را قوی و خون را تصفیه می کند و بیمار را به خواب راحت فرو می برد .

توصیه طب سنتی

نوشیدن آب چغندر در افراد مسن سبب افزایش جریان خون به مغز شده و به این وسیله از دمانس یا زوال عقل پیشگیری میکند.

چغندر حاوی میزان زیادی نیترات است که به وسیلهی باکتریهای موجود در دهان به نیتریت تبدیل میشود. نیتریت به باز شدن رگهای خونی در بدن کمک میکند و در نتیجه جریان خون و اکسیژن را به قسمتهایی که دچار کمبود هستند میرساند.

نیتریت افزون بر باز کردن رگهای خونی، جریان خون در مغز را نیز افزایش میدهد و به همین خاطر به سلامت مغز کمک میکند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
رضا

رضا

1395-02-17 - 03:01 پاسخ

با سلام اینکه روایت رو نصفه بیاریم و خلاف مراد حضرت علیه السلام بنویسیم اصلا کار زیبایی نیست حضرت در روایت دوم دارد از اصلش -خود چغند-ر بپرهیز چرا که یهیج السودا یعنی سودا را تحریک میکند