کاربرد طب سوزنی برای زیبایی(قسمت چهارم)

پانته آ توتونپیان
قسمت های قبلی این مقاله را از طریق لینک های زیر بخوانید

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

شروع زودتر؛ چروک کمتر!

کاهش کلاژن‌سازی پوست و پیر شدن آن معمولا از 35 سالگی شروع می‌شود اما امروزه به دلیل افزایش آلودگی هوا، استرس، مصرف قلیان و دخانیات، تغذیه نامناسب و از همه مهم‌تر پایین آمدن سن آرایش در خانم‌ها، پوست افراد زودتر دچار پیری می‌شود بنابراین برای پیشگیری از پیری زودرس پوست بهتر است درمان با طب سوزنی را از سنین پایین‌تر و حدود 22 سالگی آغاز کنید. البته برای انجام طب سوزنی سن خاصی مطرح نیست و چون بدون عارضه است می‌توان در تمام سنین از آن استفاده کرد.

 

این نکات را به خاطر بسپارید:

طب سوزنی فقط می‌تواند تعادل را به شما بازگرداند. برای مثال اگر قبلا گونه داشته‌اید و اکنون برجستگی آن کاهش پیدا کرده است، طب سوزنی می‌تواند با افزایش حجم عضلات و لیفت صورت آن را به شما برگرداند اما افزایش حجم لب‌ها و گونه‌گذاری در همه افراد با این روش امکان‌پذیر نیست.

علاوه بر موارد زیبایی؛ طب سوزنی در رفع خارش، کهیر، لیکن‌پلان، پسوریازیس، اگزما و سایر مشکلات پوستی نیز تا حدودی کمک‌کننده است.

در طب سوزنی از سوزن‌های مویی استفاده می‌شود و پروسه انجام آن دردناک نیست.

خانم‌های باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های بدخیم هستند و کسانی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می‌کنند، بهتر است از طب سوزنی استفاده نکنند.

متخصصان پوست چه نظری دارند؟!

دکتر خلیل صداقت‌پیشه، متخصص پوست و مو معتقد است طب سوزنی مطلقا نمی‌تواند بر چین و چروک‌های پوستی تاثیر بگذارد.

 به گفته وی این طب سنتی چینی خیلی پشتوانه علمی ندارد و تحقیقات کافی درمورد آن انجام نشده است. در واقع تاثیرات این روش بیشتر جنبه روانی دارد. دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص بیماری‌های پوست، مو و زیبایی و دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی تهران نیز نظری مشابه دارد. او تاکید می‌کند طب سوزنی هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین بوتاکس شود. درواقع تزریق بوتاکس بهترین راه برای رفع چروک‌هایی است که بر اثر استفاده زیاد از عضلات صورت ایجاد می‌شوند. او در ادامه توضیح می‌دهد بوتاکس از سم بوتولیسم گرفته می‌شود.

 این سم حدود دو تا سه دهه است که دردرمان مشکلات درمانی و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بوتاکس بیشتر برای قسمت فوقانی صورت و چروک‌های پیشانی، خط اخم و دور چشم مصرف دارد و حتما باید توسط پزشک تزریق شود. بهترین پزشکان برای این منظور متخصصان پوست هستند. لازم به ذکر است که تزریق نادرست و بیش از اندازه بوتاکس می‌تواند باعث عوارض ناخواسته‌ای از جمله افتادگی پلک شود.

نه کرم و نه طب سوزنی جای بوتاکس را نمی‌گیرند!

فرآورده‌های بوتاکس انواع مختلفی دارند و اغلب به صورت پودر هستند. دکتر احسانی توضیح می‌دهد این پودر معمولا با سرم رقیق می‌شود و ظرف حداکثر چند روز باید تزریق شود. بوتاکس معمولا بین چهار تا شش ماه ماندگار است. با این حال میزان ماندگاری آن در افراد مختلف، متفاوت است و ممکن است در بعضی افراد تا هفت ماه نیز موثر بماند. تزریق این فرآورده سن خاصی ندارد اما بهتر است از 20 سالگی به بعد شروع شود. درواقع هرچه تزریق زودتر آغاز شود، اثر درمانی و پیشگیری‌کننده آن نیز بیشتر می‌شود. درمورد چین‌های عمیق هم که با بوتاکس به تنهایی از بین نمی‌روند، می‌توان از تزریق ژل استفاده کرد. درواقع بوتاکس فرآورده‌ای است که عضله را بی‌حس می‌کند اما ژل یک ماده پرکننده است. کرم‌های موضعی بوتاکس نیز تاکنون نتوانسته‌اند خیلی موثر باشند.

نکته :  هزینه هر جلسه طب سوزنی درناحیه صورت حدودی از 40 تا 200 هزار تومان و هربار تزریق بوتاکس از 250 تا 500 هزار تومان متغیر است. توجه داشته باشید این قیمت ها حدودی هستند و دستمزد پزشکان مختلف با یکدیگر متفاوت است.

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ