تاتوهای اشکان دژاگه برایش دردسرساز می‌شود

مهرناز زاوه
تاتوهای روی بدن اشکان دژاگه از همان آغاز حضورش در تیم ملی فوتبال ایران حرف و حدیث‌های زیادی به همراه داشته است. در بین آن همه نقش و نگاری که روی دستان دژاگه هست، کلمه «تهران» بر بازوی راست‌اش دیده می‌شود. اما آیا او به عوارض این کار هم فکر کرده؟

تاتوهای روی بدن اشکان دژاگه از همان آغاز حضورش در تیم ملی فوتبال ایران حرف و حدیث‌های  زیادی به همراه داشته است. در بین آن همه نقش و نگاری که روی دستان دژاگه هست، کلمه «تهران» بر بازوی راست‌اش دیده می‌شود. اما آیا او به عوارض این کار هم فکر کرده؟ 
در سال‌های اخیر تعداد افرادی که نقاط مختلف بدن‌شان را تاتو می‌کنند بسیار افزایش یافته است. تاتو که از نظر خیلی‌ها جنبه زیبایی دارد، می‌تواند مشکلات بسیاری برای فرد ایجاد کند. از حساسیت‌های پوستی گرفته تا هپاتیت، به اضافه‌ تاثیراتی که بر روان فرد و عملکرد اجتماعی او می‌گذارد. بسیاری از کسانی که دست به این کار می‌زنند از این عوارض بی‌خبرند و خیلی‌ها پس از گذشت چند وقت پشیمان می‌شوند و به عبارتی تاتوی بدن‌شان دل‌شان را می‌زند. غافل از اینکه از بین بردن کامل این تاتوها و برگشتن به حالت اول هیچگاه ممکن نیست و به‌علاوه با آسیب‌های خاص خودش همراه است. از جمله مهم‌ترین عوارض تاتو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- بروز عفونت:
ایجاد عفونت جلدی در تاتو معمولاً شایع نیست و عفونت گرچه مکرر رخ می‌دهد ولی به‌ندرت جدی و خطرناک است. سفلیس و توبرکلوز نیز در اثر سوزن تاتو قابل تلقیح کردن و انتشار است. از طرفی بروز هپاتیت در افرادی که تاتو انجام می‌دهند به سرعت قابل انتقال است. بروز زگیل نیز در محل تاتو در اثر آلودگی سوزن مشاهده می‌شود.

۲- واکنش حساسیتی:
مهم‌ترین اتفاقی که پس از تاتو ممکن است رخ بدهد، بروز واکنش آلرژیک به یکی از موارد موجود در تاتو است. در بیشتر موارد، رنگدانه تاتو یا مشتقات آن که بر روی پوست می‌ماند، باعث بروز واکنش می‌شود. که با بروز ناگهانی تحریک، تورم و قرمزی قسمتی که تاتو روی آن انجام شده است، در عرض چند هفته یا حتی چند سال پس از انجام تاتو دیده می‌شود.
واکنش‌های تحریکی ناشی از تاتو می‌تواند به دلیل سولفید جیوه موجود در رنگ تاتو باشد که امروزه با رنگ‌های گیاهی جایگزین شده است. واکنش تحریکی معمولاً محدود به منطقه تاتو است ولی گاهی اوقات وسیع‌تر شده و با بروز اگزما و پوسته‌ریزی همراه می‌شود.


ترکیباتی که باعث بروز واکنش آلرژیک تاتو می‌شوند شامل موارد زیر است:
جیوه: مناطق قرمز در تاتو را درگیر می‌کند، احتمال دارد که واکنش آلرژیک شدیدتر شده و با بروز اگزما همراه باشد.
کروم: نواحی سبز در تاتو را درگیر می‌کند.
کبالت: مناطق آبی روشن در تاتو را درگیر می‌کند.
منگنز: نواحی ارغوانی در تاتو را درگیر می‌کند.
کربن: مناطق سیاه تاتو را درگیر می‌کند.

درصد بالایی از نواحی زرد در تاتو اگر در معرض نور آفتاب قرار بگیرد، دچار قرمزی و تورم می‌شود و دلیل اصلی آن مشخص نیست ولی می‌تواند ناشی از وجود کادمیوم سولفات موجود در رنگ زرد باشد که مشتقات آن به نور حساس است. سفلیس در فاز دوم یا سوم غالبا در مناطق تاتو شده دیده می‌شود ولی تمایل دارد که در مناطق قرمز منتشر شود، که در این مناطق جیوه وجود دارد. بیماری لیکن پلان و پسوریازیس نیز در مناطق تاتو دیده می‌شود ولی تمایل به رنگ خاصی ندارد. لوپوس در تاتو نیز به ندرت دیده می‌شود. گرانولوم سارکوئیدوز نیز یکی از عوارض پوستی تاتو است. به علاوه ملانوم که یکی از بدخیم‌ترین تومورهای پوستی است، نیز در محل تاتو گزارش شده است.

مطلب مرتبط: 
هشدار اف دی ای درباره خطرات جدی تاتو کردن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1394-08-12 - 17:39 پاسخ

از صد نفر نود پنج نفر چه زن چه مرد تتو دارن

kh

kh

1394-06-17 - 09:11 پاسخ

چه ربطی داره اخه ؟ حتما فکر کرده که انجام داده تمام ورزشکارا ی دنیا با اخلاق ورزشی سنجیده میشن نه ظاهر