آشنایی با خواص نمک در کلام امام رضا(ع)

mousavi
توصیه های طب سنتی درباره خواص درمانی نمک

در کتاب عیون اخبار الرضا از عبدالله بن عبدالرحمان معروف به صفوانی روایت شده است: کاروانی از خراسان به سوی کرمان رفت، راهزنان راه را بر مسافران بستند و مردی را که گمان می‌کردند دارایی بسیاری دارند گرفتند. مرد، مدتی در اسارت دزدان بود و او را شکنجه دادند تا این‌که توانست مقداری پول به آنها بدهد و خودش را آزاد سازد. دزدان، مرد را در میان برف رها و دهانش را از برف پر کرده و بستند. همسر یکی از راهزنان، دلش به حال مرد سوخت و او را آزاد کرد و مرد را فراری داد. ولی دهان و زبان مرد آسیب دید به طوری‌که نتوانست حرف بزند. سپس به خراسان برگشت و شنید امام علی بن موسی الرضا(ع) در نیشابور است. در خواب دید گویا یک نفر به او می‌گوید: فرزند پیامبر خدا به خراسان آمده است، درباره بیماری خودت از حضرت بپرس شاید دارویی به تو یاد دهد که از آن سود ببری.

مرد گفت: در خواب احساس کردم نزد حضرت رفتم و از آن‌چه گرفتار شده بودم شکایت نمودم. حضرت به من فرمود: مقداری زیره و آویشن و نمک بردار و نرم کن و روزی دو یا سه مرتبه در دهان خودت نگه‌دار تا خوب شوی.

مرد از خواب بیدار شد و به آن‌چه در خواب دیده بود، فکر نکرد و به آن اعتنا نکرد تا این‌که به دروازه نیشابور رسید. به او گفته شد: علی بن موسی الرضا(ع) از نیشابور بیرون رفته و در رباط سعد است.

مرد تصمیم گرفت به سوی حضرت برود و بیماری خودش را بگوید تا شاید دارویی سودمند به او داده شود.به سوی رباط سعد رفت و داخل کاروانسرا شد و به حضرت گفت: ای پسر پیامبر خدا! ماجرای من چنین و چنان است و دهان و زبانم آسیب دیده است به طوری‌که به سختی می‌توانم حرف بزنم، به من دارویی یاد بدهید تا از آن سود ببرم.

امام رضا (علیه السلام)فرمود: آیا به تو یاد ندادم؟ برو و به آنچه را در خواب گفتم انجام بده.

آن مرد گفت: ای پسر پیامبر خدا، اگر مصلحت می‌دانی آن را دوباره برایم تکرار کنید.

امام رضا (علیه السلام)به من فرمود: مقداری زیره، آویشن و نمک را با یکدیگر مخلوط و مقداری از آن در هر روز، دو یا سه مرتبه در دهان بگذار که خوب خواهی شد.

مرد گفت: استفاده کردم از دارویی که حضرت برایم تجویز نمود و خوب شدم.

توصیه های طب سنتی

زداینده، تحلیل برنده، گیرنده است و در گیرندگی بسیار فعال است و زیاد بادزا است . نمک سوخته بسیارخشکاننده و گُدازنده است و مانع گندیدگی است و خلط غلیظ را سرحال آرد . قسمت روشن و درخشان نمک از خود نمک و سوخته آن لطیف تر است و گردش به آن ها نزدیک است . نمک سوخته و قسمت درخشان نمک هر دو از نمک عادی گُدازنده تر و در گیرندگی کمترند، نمک کانی کمتر لطیف و کمترگُدازنده است مگر این که مزه بسیار قوی مانند کشنی (یربوز) بدهد. در این صورت لطیف است و گیرنده و تحلیل برنده. نمک کانی را. چندین بار بشویند بدون گزش می خشکاند . نمک سبک و کم مایه شیرین تر از سایرنمک ها است . نمک سوخته را با خوراک های سرد مخلوط کنند آن ها را تغییر می دهد . نمک اندرانی بادشکن است . نمک تا تلخ تر باشد گدازنده تر است . همه انواع نمک خلط های بند آمده (جامد)را می گُدازند و در این میان نمک تلخ از همه گرمتر و گُدازنده تر است.

سر:

نمک و پیه هندوانه ابوجهل را بر سر مالند جوش ها را خوب کند . نمک اندرانی هوش بیفزاید . نمک خوردنی و بخصوص نمک اندرانی لثه سست را محکم کند . نمک و سرکه ضماد شود و برگوش گذارند درد گوش تسکین یابد.

چشم:

زیاده گوشت پلک را میخورد و ناخُنَه را می زداید . قسمت شفاف و درخشانش در درمان تم و سفیدی چشم ویژگی دارد . لکه سیاه خونی که در چشم پدید آید نمک و روغن زیتون و عسل را ضماد کنند و بر چشم گذارند لکه را از بین می برد.

منبع:

alodoctor.com

اگر می خواهید بیشتر بدانید کلیک کنید:

بهترین روش برای کم‌کردن میزان نمک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
احسان

احسان

1395-02-30 - 05:32 پاسخ

لطفا طرز تهیه نمک سوخته رابیان فرمائید . باتشکر