موثرترین راه درمان بواسیر+ پاسخ دکتر ناصر ابراهیم دریانی

الو دکتر: امروزه بیشتر افراد جامعه به دلیل تغذیه نادرست و استرس و ... دچار بیماری هموروئید یا بواسیر می شوند. در این مطلب به علل و عوامل و درمان این بیماری پرداخته‌ایم.

این مطلب را خواننده الو دکتر از ما پرسیده است و دکتر ناصر ابراهیم دریانی به این سؤال جواب داده است ابتدا متن سوال را با هم مرور می‌کنیم:
دختری 22 ساله هستم که بواسیر دارم برای درمان بواسیر چکار کنم؟ آیا بدون جراحی درمان می شود؟
دکتر ناصر ابراهیم دریانی؛ متخصص داخلی،  فوق تخصص بیماری های گوارشی و کبد
هموروئید یا بواسیر به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می‏شود. معمولا اولین قدم این است که یبوست برطرف شود. کسی که یبوست دارد بهتر است بیشتر مایعات میل کند، ورزش بیشتر انجام دهد و قبل از خوردن صبحانه میوه بخورد و صبحانه را کامل میل کند. همچنین از نان‌های سبوس‌دار بیشتر استفاده کند. روغن زیتون را زیاد مصرف کند و از خوردن غذاهای چرب پرهیز شود. اما اگر بواسیر همراه با خون‌ریزی است توصیه می‌کنم روزی 2 بار در آب ولرم بنشیند و 10 روز از شیاف آنتی هموروئید استفاده کنید. اگر خون ریزی شدید و با این روشها درمان نشد می‏‌توان با کرایو یا بانداژ بواسیر و حتی زمانی که بزرگ است از روش جراحی استفاده کرد. اما امروزه با کمک کرایو و بانداژ این مشکل از بین خواهد رفت. اما بهتر است یک متخصص شما را معاینه کند تا مشخص شود در مرحله چندم بواسیر هستید تا روش درمانی مناسب را شروع کنید.

در مورد بواسیر یا هموروئید بیشتر بدانیم:

بواسیر ناشی از گرفتاری وریدهای مقعدی است زیرا فشار بیش از حد به پائین راست روده و ناحیه مقعدی منجر به پارگی وریدها می شود.

شیوع هموروئید بین خانم ها و آقایان تفاوت عمده‌ای ندارد، ولی برخی آمارها نشان می‌دهد آقایان مراجعه بیشتری به پزشک دارند همه افراد سالم جامعه ممکن است به درجاتی از هموروئید مبتلا باشند و در کسانی که یبوست طولانی مدت دارند، شیوع بواسیر بیشتر است. این یعنی اگر یبوست درمان شود، تا حد زیادی علائم بواسیر هم بهبود می یابد.
 بواسیر خیلی وقت ها علامت شدیدی ندارد
در ناحیه مقعد عروق وریدی فراوانی وجود دارد که به آنها، عروق بواسیری یا هموروئیدال می‌گویند. خیلی از افراد بدون این که بیماری خاصی داشته باشند، دچار برجستگی و برآمدگی عروق وریدی مقعد هستند، اما افراد کمی (حدود ۵ درصد جامعه) به بیماری‌های مرتبط با بواسیر دچار می‌شوند. خونریزی از ناحیه عروق وریدی اطراف مقعد، ایجاد لخته و درد متعاقب آن در این عروق، ایجاد زخم روی عروق و ترشحات مکرر در اثر برآمدگی عروق خارج از روده.
خیلی از افراد مبتلا به بواسیر، دچار علائم شدید نیستند و هر ازگاهی دچار خارش و خونریزی مختصر در ناحیه مقعد می‌شوند. کسانی که یبوست طولانی مدت دارند و هنگام اجابت مزاج دچار مشکل می شوند، شیوع بواسیر بیشتر است و امکان دارد عوارض و علائم بیشتری دامنگیر آنها شود.
 کسانی که زیاد می نشینند بیشتر مبتلا می شوند؟
خیلی از افراد تصور می کنند چون شغلشان پشت میز نشینی است و در روز به مدت طولانی می‌نشینند، دچار هموروئید شده‌اند، نشستن طولانی مدت به تنهایی باعث ایجاد بیماری نیست، اما اگر کم تحرکی باعث تشدید و ایجاد یبوست شود، می‌تواند بروز علائم بواسیر را تسریع کند. البته اگر کسی دچار علائم بواسیر به صورت خونریزی یا خارش یا درد باشد، علائم او با نشستن طولانی مدت تشدید خواهد شد.
هموروئید درمان خاصی نیاز ندارد
نمی‌توان گفت عامل خاصی باعث هموروئید می‌شود، چون اختلالی در ساختمان بدن است، بیشتر بیماران دچار بواسیر، به درمان خاصی نیاز ندارند. وقتی درمان مطرح می‌شود که بیمار دچار علائم باشد و از بیرون زدگی وریدها از مقعد آزار ببیند. در این حالت ابتدا درمان‌های ساده مثل اصلاح یبوست، مصرف مایعات فراوان، تحرک، مصرف غذاهای حاوی فیبرهای گیاهی مانند اسفرزه، تحرک بیشتر، پیشگیری از چاقی یا کاهش وزن اضافه و… تجویز می‌شود چون با آسان تر شدن اجابت مزاج، علائم بواسیر هم خفیف‌تر می‌شود. علاوه بر اینها، برای مدتی کوتاه مثلاً برای چند روز می‌توان داروهای پانسمان کننده برای بیمار تجویز کرد مثل پمادهای ضدهموروئید یا ضدبواسیر که در ناحیه مقعد استفاده می‌شود یا شیاف‌هایی که علائم آزاردهنده را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از ابتلا به بواسیر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
فیروزعباسی

فیروزعباسی

1395-06-12 - 18:17 پاسخ

سلام.بسیارمطاللب مفید وباارزشی میباشدواین سایت فوق العاده است .من خیلی ازنیازهایم را از این مطالب شما بهرهبرداری کردم ،خوب وخوش باشید