10 اشتباه در مورد مراقبت های پوست (‌قسمت اول)

پانته آ توتونپیان
این 10 باور اشتباه شاید در ذهن شما هم باشد،اگر باورهایمان را نسبت به مراقبت‌های پوستی اصلاح کنیم، راحت‌تر می‌توانیم راه‌حل مشکلات ساده پوستی‌مان را پیدا کنیم

اشتباه اول

آب  سرچشمه جوانی است

درستش این است:

زمانی نوشیدن آب می‌تواند از چروک شدن صورت شما جلوگیری کند که بدن از بی‌آبی شدید رنج ببرد. علت اصلی چروک شدن و پیری پوست، نور آفتاب، بالا رفتن سن و بیشتر از همه ژنتیک فرد است. قاعدتا با ژن‌های خود که نمی‌توانید کاری کنید زیرا از والدین به ارث رسیده‌اند اما می‌توانید عامل دوم پیری یعنی آفتاب را تحت کنترل خود درآورید. برای این کار باید در همه مواقع از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.کرم‌های حاوی رتینوئید هم اثر خارق‌العاده‌ای در جلوگیری از پیری پوست دارند. اگر پوست شما بتواند خودش را با این نوع کرم‌ها سازگار کند، می‌توان با اطمینان گفت که این نوع محصولات بیش از هرچیز از ایجاد چروک‌ها جلوگیری می‌کنند.

اشتباه دوم

مرطوب‌کننده‌ها چروک‌ها را کمتر می‌کنند

درستش این است:

کرم‌های مرطوب‌کننده فقط روی پوست می‌نشینند و آب مورد نیاز آن را تامین می‌کنند، در واقع آب و چربی را روی پوست نگه می‌دارند که  در نتیجه پوست خشک و بدون آب به نظر نخواهد رسید. بعد از اینکه پوستتان را می‌شویید طبیعی است که روی آن احساس خشکی کرده و حتی خطوط خیلی ریزی را روی پوست مشاهده کنید که با استفاده از مرطوب‌کننده از بین می‌روند. زیرا این خطوط به دلیل خشکی زیاد نمایان شده و در اصل خطوط ناشی از پیری نیستند، اما باید بدانید که هر مرطوب‌کننده‌ای برای همه خوب نیست مثلا اگر پوست چربی دارید، استفاده از مرطوب‌کننده می‌تواند وضعیت آکنه‌های صورتتان را بدتر کند.

 

اشتباه سوم

روزهای ابری ضدآفتاب  نمی‌خواهد

درستش این است:

باید بدانید که پوست شما همیشه به ضدآفتاب نیاز دارد، یعنی هر روز و جدا از اینکه هوا آفتابی باشد یا بارانی. اشعه‌های فرابنفشی که به زمین می‌رسند شامل 2 نوع اشعه UVA  و UVB است. در روزهای ابری برخی از اشعه‌های UVB فیلتر می‌شوند و در نتیجه پوست در چنین روزهایی نمی‌سوزد اما اشعه‌های UVA به راحتی از ابرها عبور می‌کنند و به زمین می‌رسند. آنها به راحتی به عمق پوست شما نفوذ می‌کنند و باعث پیری و حتی سرطان پوست می‌شود.

اشتباه چهارم

محصولی گیاهی و طبیعی عوارضی نخواهد داشت

درستش این است:

هر ماده طبیعی‌ای مثل آلوورا و حتی ویتامین E ممکن است برای شما همان‌قدر عوارض جانبی ایجاد کند که محصولات ساخت دست بشر باعث آن می‌شود. طبیعت همیشه آنقدرها هم مهربان نیست، اگر شما از یک محصول گیاهی یا طبیعی استفاده و احساس می‌کنید پوستتان ملتهب شده‌ است، بلافاصله مصرف آن  محصول را قطع کنید. اگر پوستتان واکنش ملایمی نشان داد احتمالا می‌توانید آن را با یک کرم هیدروکورتیزون درمان کنید. اما اگر واکنش پوست شدید بود، بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا او با تجویز کرم‌های قوی‌تر التهابات را فروبنشاند. حتی ممکن است برای حل چنین مشکلی درمان‌های ترکیبی هم مورد نیاز باشد.

اشتباه پنجم

یک درمان برای همه جواب می‌دهد

درستش این است:

افراد با هم تفاوت دارند و به همین ترتیب پوست‌های مختلفی هم دارند. یک درمان برای پوست سفید‌ها و چشم‌آبی‌ها موثر است و اگر شما به عنوان یک آدم نه چندان سفید از آن استفاده کنید ممکن است عوارض زیادی را برایتان به همراه بیاورد. پوست هیچ کدام از آدم‌های دنیا با هم یکسان نیست پس نمی‌توان درمانی را پیدا کرد که روی پوست همه جواب بدهد و تنها یک متخصص می‌تواند درمان مناسب را به شما توصیه کند.

 قسمت دوم این مقاله را از اینجا بخوانید…

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ