خواصی از ماهی که نمی دانستید در کلام امام رضا(ع)

mousavi
توصیه های طب سنتی درباره خواص گوشت ماهی

گوشت ماهی دارای ویتامین های B، A و D ، کلسیم و فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم می باشد. ماهی هایی که در آب های شور زندگی می کنند، دارای مقدار زیادی یُد می باشند. لازم به ذکر است که ماهی دارای مقدار بسیار کمی سدیم می باشد و به همین خاطر برای رژیم های کم نمک توصیه می شود.

متخصصان تغذیه برای همه افراد به خصوص بیماران قلبی، مصرف دو بار ماهی در هفته(هر بار 90 گرم) را سفارش می کنند.

امام رضا (علیه السلام) میفرمایند: هر که از درد شقیقه و شکم می ترسد ، در تابستان و زمستان نباید بعد از خوردن ماهی بخوابد .

در حدیثی دیگر می فرمایند: باید از این بپرهیزی که… تخم مرغ و ماهی را هم زمان در معده گردآوری؛ چه، هرگاه این دو با یکدیگر گرد آیند، قولنج ، باد بواسیر و دندان درد به وجود می آورند.

غسل کردن با آب سرد پس از خوردن ماهی ، سبب فلج خواهد شد .

توصیه طب سنتی

زودهضم، مرطوب کننده، چاق کننده و شیرافزا بوده، در گرم مزاجان محرک نیروی جنسی ، مصلح خلطهای گرم

می باشد. برای بیماری های ریوی، ضعف کبد و کلیه درد و پیچش روده موثر است. برای سردمزاجان و مرطوبین، افرادی دارای مغز  مرطوب و معده بلغمی مضر است که با پختن در روغن گاو یا مصرف مصلحات گرم ضرر آن برطرف می شود. کباب روی آتش بهتر از سرخ کردن آن در روغن است. ماهی را اگر در روغن سرخ کنند باعث تشنگی شده و دیر از معده دفع می شود. آشامیدن اب بلافاصله بعد از خوردن ماهی بسیار مضر و موجب بیماری های مزمن می گردد. خوردن همزمان آن با شیر و تخم مرغ و گوشت حیوانات خشکی بسیار مضر است.

تخم ماهی قطع کننده بلغم بوده و برای کلیه و طحال ودفع بادهای بدن مفید است ولی برای افراد گرم مزاج مضر است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید:

آیا مصرف روغن ماهی تاثیری در درمان افسردگی دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ