چه‌کار کنیم تا مدام مریض نشویم؟

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می دهد که افراد‌ اجتماعی کمتر با احتمال ابتلا به بیماری‌های مسری روبه‌رو هستند‌.

مریضی بدترین حس دنیاست‌. وقتی طعم غذاها را حس نمی‌کنید، وقتی دماغتان می‌گیرد و سرتان آنقدر درد می‌کند که انگار با پتک بر آن می‌کوبند‌، تنها کاری که دوست دارید انجام دهید این است که خودتان را جمع کنید و زیر پتو بخزید. البته می‌توانید از واکسن آنفولانزا هم استفاده کنید‌، اما داشتن سیستم ایمنی قوی هم از عوامل موثر برای مقابله با ویروس است. با این هشت روش می‌توانید از خودتان در برابر بیماری‌ها محافظت کنید:
بیشتر تمرینات یوگا انجام دهید
یوگا بسیار موثر است. این ورزش نه تنها آرامش‌بخش است‌، بلکه برخی حرکات آن موجب تحریک چهار سیستم اصلی فیزیولوژیکی بدن ‌(گردش خون‌، گوارش‌، اعصاب و غدد درون‌ریز‌) و تقویت ایمنی آن می‌شود. از این حرکات یوگا برای دورکردن سرماخوردگی از خود استفاده کنید.
آشپزخانه‌ را مجهز کنید
ما باور نداریم که مصرف روزانه‌ یک عدد سیب جلوی بیماری‌ها را می‌گیرد‌، با این حال می‌دانیم مصرف برخی غذا‌ها برای مبارزه با سرماخوردگی بسیار مناسب است‌. به دنبال خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان‌، پروبیوتیک و ویتامین باشید؛ فقط از شکر اضافی دوری کنید‌. یا بهتر از آن‌، دفعه‌ دیگری که برای خرید می‌روید‌، این شش غذا را که موجب کاهش وزن و افزایش ایمنی بدن می‌شوند بخرید‌: مرکبات، کلم پیچ، ماست ، سیر، چای و عسل، سوپ جوجه!  
بیشتر ورزش کنید
اکنون از قابلیت‌های تقویت کننده‌ ایمنی یوگا با خبر شده‌اید‌‌، اما برای شما بدنسازان هم خبر‌های خوبی داریم: بر‌اساس تحقیقات جدید‌، کسانی که به صورت حرفه‌ای به مدت دو و نیم ساعت در هفته ورزش می‌کنند‌ (هر ورزشی که ضربان قلب را بالا می‌برد‌)‌، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های مشابه آن را به میزان ۱۰ درصد کاهش می‌دهند‌. یادتان باشد که بیش از اندازه فشار آوردن به خود هم می‌تواند تاثیرات عکس داشته باشد‌‌؛ پس به خودتان فرصت استراحت بدهید‌.
به مهمانی بروید
تحقیقات نشان می دهد که افراد‌ اجتماعی کمتر با احتمال ابتلا به بیماری‌های مسری روبه‌رو هستند‌. پس سعی کنید ، برنامه‌های خود را بهتر بچینید‌.
استراحت کنید
با خود روراست باشید‌، شما نیاز به کمی استراحت دارید‌. متخصصان می‌گویند که روزی ۲۰ دقیقه ماساژ باعث کاهش میزان کورتیزول به مقدار کافی می‌شود؛‌ هورمونی که در اثر استرس ترشح شده و برای ایمنی مضر است‌.
خوب بخوابید
این هم دلیلی دیگر برای زود خوابیدن‌: دانشگاه شیکاگو طی تحقیقاتی متوجه شده که پادتن‌های ایجاد شده در افرادی که مشکل کم‌خوابی دارند و واکسن زده‌اند‌، ضعیف‌تر از پادتن‌های افرادی ‌است که استراحت کافی دارند‌. به علاوه‌، خواب کافی باعث کاهش استرس می‌شود‌، موضوعی که ایمنی بدنتان را تقویت می‌کند‌.
خانم‌ها، در آرایش کردن دقت کنید
پوست شما مواد آرایشی مورد استفاده‌‌تان را در طول روز جذب می‌کند و برخی از آنها ممکن است مواد شیمیایی و سمی داشته باشند که سیستم ایمنی شما را به‌هم می‌‌ریزد‌. از مواد کاملا طبیعی استفاده کنید یا حداقل رو به لوازمی بیاورید که کمترین میزان مواد شیمیایی را داراست‌.

مطلب مرتبط:
سردتان است؟ تقصیر مردم است یا سردی هوا؟
توصیه‌های یک متخصص پوست برای مراقبت از پوست در این روزهای سرد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ