چرا باید از اسمارت‌فون‌ها بترسـیم؟ (قسمت اول)‌

پانته آ توتونپیان
محققان می‌گویند گاهی بیشتر از آنکه تکنولوژی به خدمت‌تان در بیاید، به شما خیانت می‌کند...

گوشی‌های هوشمند حسابی به صاحبان‌شان خدمت می‌کنند. یک صفحه حدود پنج اینچی، می‌تواند هم دفترچه یادداشت شما باشد، هم ماشین حساب‌تان، هم ضبط صوت و هم مربی بدنسازی‌تان. این گوشی‌های لمسی که چند سالی است که به هر خانه‌ای راه پیدا کرده‌اند، می‌توانند در ماه‌های بارداری همراه‌تان باشند و مراقبت‌های لازم را به شما گوشزد کنند یا اینکه روزهای مهمی که ممکن است فراموش‌شان کنید را به شما یادآوری کنند. با این وجود، محققان معتقدند اگر این گوشی‌های همه فن حریف را کنار بگذارید، به سلامت خود خدمت می‌کنید. آنها معتقدند حتی در صورتی که با کمک این ابزارها وزن‌تان را کم کنید، زمان مصرف داروهای‌تان را به خاطر بیاورید یا با دوستان‌تان گپ بزنید و لبخند به لب بیاورید، باز هم به‌خاطر استفاده از آنها در معرض خطرهایی قرار می‌گیرید که سلامتی و حتی جان‌تان را تهدید می‌کنند. در ادامه مطلب، یافته‌های پژوهشگران در مورد لطمه‌هایی که گوشی‌های هوشمند دوست داشتنی به سلامت شما می‌زنند، صحبت می‌کنیم و انتخاب با شماست که بعد از خواندن این متن، باز هم سراغ تلفن همراه همه کاره‌تان بروید یا اینکه برای همیشه آن را کنار بگذارید.

عصبی می‌شوید

تاثیر منفی گوشی‌های هوشمند بر سلامت شما، می‌تواند از مغزتان شروع شود و حتی به عضلات و مفاصلتان راه پیدا کند. در جریان بررسی‌هایی که پژوهشگران برای سنجیدن خطر استفاده از گوشی‌های هوشمند انجام دادند، مشخص شد کسانی که در طول شبانه روز نزدیک به 10 ساعت با این تلفن‌ها وقت می‌گذرانند، بیشتر از دیگران نشانه‌های تنیدگی و فشار روانی را در رفتارهای‌شان نشان می‌دهند. به نوشته «‌ام‌اس ان» محققان می‌گویند این افراد بیشتر از کسانی که اهل گوشی‌بازی نیستند حملات عصبی را تجربه می‌کنند و بی‌ثباتی که به‌خاطر نزدیک بودن به گوشی‌های هوشمند در رفتارهای‌شان دیده می‌شود، بر دیگر ابعاد زندگی‌شان هم تاثیر می‌گذارد.

درحالیکه پیش از این گفته می‌شد که حتی وجود گوشی‌های تلفن همراه در اتاق می‌تواند سلامت کاربرانشان را تهدید کند، پژوهشگران ثابت کردند که تماس مداوم با این ابزارهای مدرن می‌تواند به قیمت از دست رفتن سلامت روان افراد تمام شود. بررسی‌هایی که محققان روی کاربرانی که به استفاده از این گوشی‌ها وابسته بودند، انجام دادند نشان داد که این افراد کم تحمل‌تر از کسانی هستند که زیاد میلی به استفاده از گوشی‌های هوشمند ندارند. از نظر آنها، کسانی که گوشی‌باز حرفه‌ای به شمار می‌روند، سریعتر از دیگران از کوره در می‌روند و فشارهای عادی زندگی که دیگران به راحتی آنها را پشت سر می‌گذارند، ساعت‌ها و روزها روان این افراد را درگیر می‌کند.

پس اگر به فکر سلامت جسمتان نیستید، لااقل برای آرام کردن روانتان کمی از گوشی فاصله بگیرید و کج خلقی‌های هر روزتان را برگردن آلودگی هوا و یا گرانی نیندازید.

شما هم معتادید؟

مطالعه‌ای که پژوهشگران روی دو هزار جوان انجام دادند نشان داد که از هر 10 کاربر یک نفر به تلفن هوشمند خود اعتیاد دارد. آنها می‌گویند 85 درصد کاربران بدون آنکه صدای زنگ گوشی هوشمند خود را بشنوند، سراغش می‌روند و آن را چک می‌کنند و از میان کسانی که از این ابزارها استفاده می‌کنند، 10 درصدشان به گوشی هوشمند خود اعتیاد پیدا کرده‌اند. گذشته از این، پژوهشگران در این بررسی دریافتند که سه چهارم کاربرانی که هنوز به گوشی هوشمند خود معتاد نشده‌اند، هنگام خواب آن را کنار خود می‌گذارند. با توجه به اینکه استفاده از این گوشی‌ها قبل از خواب می‌تواند افراد را با مشکلات جدی سلامتی روبه‌رو کند، پژوهشگران توصیه می‌کنند که پیش از خواب صدای گوشی خود را قطع کنید و بدون آنکه استرس زنگ خوردنش را داشته باشید، با خیال راحت آن را بیرون از اتاق خواب‌تان بگذارید و آرام بخوابید.

 منبع مجله ی سیب سبز

قسمت دوم این مقاله را از اینجا بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ