چرا باید از اسمارت‌فون‌ها بترسـیم؟ (قسمت دوم)‌

پانته آ توتونپیان
محققان می‌گویند گاهی بیشتر از آنکه تکنولوژی به خدمت‌تان در بیاید، به شما خیانت می‌کند...

قسمت اول این  مقاله را از اینجا بخوانید…

مننژیت می‌گیرید !

نور شدیدی که از این دستگاه‌ها بیرون می‌آید یا لمسی بودن‌شان تنها دلایل خطرساز بودن این گوشی‌ها برای سلامت شما نیستند. رویترز از زبان محققان نوشته است که این گوشی‌ها به‌خاطر بیش از اندازه آلوده بودن‌شان می‌توانند جان شما را به خطر بیندازند.

محققان معتقدند گوشی‌های هوشمند، تبلت و کیبورد کامپیوتر از آلوده‌ترین وسایلی هستند که در طول روز با آنها سر و کار دارید. محققان می‌گویند این ابزارها حتی 70 بار بیشتر از سنگ توالت محل کار شما باکتری دارند و می‌توانند خطر ابتلای‌تان به اسهال، استفراغ و حتی بیماری‌های مهلکی مثل مننژیت را بالا ببرند.

محققان معتقدند گوشی محبوب شما که حتی قبل از غذا هم در دست‌هایتان قرار می‌گیرد، از آلوده‌ترین نقاط خانه شما هم کثیف‌تر است و به همین دلیل پژوهشگران می‌گویند گذشته از مدام پاک کردن گوشی‌تان با ضدعفونی کننده‌های مخصوص یا الکل سفید، بعد از هر بار استفاده از این گوشی‌ها دست‌های‌تان را با آب و صابون بشویید تا خطر دچار شدن‌تان به این مشکلات کمتر شود.

مغزتان آسیب می بیند

گرچه بعضی‌ها تصور می‌کنند گوشی‌های هوشمند به رشد برخی از مهارت‌های کاربران‌شان کمک می‌کنند، اما محققان می‌گویند به‌طور کلی، این گوشی‌ها مایه آسیب دیدن مغز هستند.

 به نوشته رویترز، کسانی که بیش از اندازه از این گوشی‌های مدرن و لمسی استفاده می‌کنند، برخی از بخش‌های مغزشان به مرور آسیب می‌بیند. محققان می‌گویند ارتباط زیادی که میان دست و مغز در زمان استفاده از این گوشی‌ها ایجاد می‌شود، صدمات مغزی را به دنبال می‌آورد. صدماتی که از نظر محققان جبران کردن‌شان اگر ناممکن نباشد، لااقل بیش از اندازه دشوار است. پژوهشگران هنوز همه بخش‌هایی از مغز که ممکن است به‌خاطر استفاده از این گوشی‌ها آسیب ببینند را مشخص نکرده‌اند و به طور دقیق نگفته‌اند که این آسیب‌ها می‌تواند چه تغییراتی را در زندگی کاربران این گوشی‌ها ایجاد کنند. شاید به همین دلیل است که گوشی‌باز‌ها هنوز هم هشدارهای پژوهشگران را جدی نمی‌گیرند و آنقدر غرق درقابلیت‌های این تکنولوژی می‌شوند که گاهی حتی برای یک گوشی هوشمند، معادل یک ماه کامل درآمدشان را هزینه می‌کنند.

این درحالی است که متخصصان پیش از این در مورد تاثیر مخرب امواج تلفن همراه بر مغز هشدار داده بودند و تاکید کرده بودند که برای حفظ سلامتی، گوشی تلفن همراهتان را در اتاق خواب خود نگذارید و آن را در جیب پیراهن و روی قلب خود قرار ندهید.اما با وجود همه هشدارهای محققان، هنوز هم اغلب افراد حاضر به فاصله گرفتن از گوشی‌های همراه خود نیستند.

 منبع مجله ی سیب سبز

قسمت سوم این مقاله را از اینجا بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ