چرا باید از اسمارت‌فون‌ها بترسـیم؟ (قسمت سوم)

پانته آ توتونپیان
محققان می‌گویند گاهی بیشتر از آنکه تکنولوژی به خدمت‌تان در بیاید، به شما خیانت می‌کند...

قسمت دوم این مقاله را از اینجا بخوانید

از همسرتان  دور می‌شوید !

نه اینکه بگوییم تنها به‌خاطر استفاده از تلفن‌های هوشمند در خطر جدا شدن از همسرتان قرار می‌گیرید، اما محققان می‌گویند این تکنولوژی باعث می‌شود هر روز از شریک زندگی‌تان بیشتر فاصله بگیرید. اگر شما هم از کسانی هستید که مدام با تلفن هوشمند به حساب‌های کاربری که در شبکه‌های اجتماعی دارید، وارد می‌شوند، باید بدانید که خیلی زود کمبود محبت، افسردگی و گوشه‌گیری پایش را به رابطه شما و همسرتان باز می‌کند. پژوهشگران معتقدند یک‌پنجم مردها ترجیح می‌دهند به جای محبت کردن به همسرشان، با گوشی‌های هوشمندشان وقت بگذرانند. از نظر آنها استفاده از این گوشی‌ها دقیقا همان قسمتی از مغز را فعال می‌کند که هنگام صحبت کردن و برقراری رابطه عاطفی با شریک زندگی فعال می‌شود.

انگشتان‌تان فلج می‌شود

استفاده از صفحه‌های لمسی گوشی‌های هوشمند و تبلت، می‌تواند آنقدر به مفاصل دست شما آسیب برساند که بعد از مدتی درد، همراه همیشگی دست‌های‌تان باشد. محققان می‌گویند آسیبی که این ابزارها به دست شما می‌زنند، جبران‌ناپذیر است و نه فیزیوتراپی و نه روش‌های درمانی دیگر، نمی‌توانند انگشتانی که به‌خاطر استفاده زیاد از این صفحه‌ها دردناک و ناتوان شده‌اند را به حالت اول بازگرداند. اما آسیب به بافت انگشت‌ها، تنها مشکلی نیست که این گوشی‌ها برای دست شما ایجاد می‌کنند. به عقیده پژوهشگران آنها بر ساختار بخشی از مغز که مرتبط با انگشتان‌تان هست هم تاثیر می‌گذارند و موجب تغییر اندازه آن می‌شوند.

بی‌خواب و چاق می‌شوید

بررسی‌هایی که در بیمارستانrigham and Women’s ایالت ماساچوست انجام شده است، نشان می‌دهد که استفاده از گوشی‌های هوشمند پیش از خواب، واقعا می‌تواند کیفیت خواب را پایین بیاورد. پژوهشگران می‌گویند تنها به تاخیر انداختن خواب به خاطر استفاده از این گوشی‌های جذاب نیست که این مشکل را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند، بلکه نور گوشی‌های هوشمند هم می‌تواند موجب افت کیفیت خواب مصرف کنندگان شوند و سلامتی او را تهدید کنند.

محققان می‌گویند استفاده از این گوشی‌ها قبل از خواب، ترشح هورمون ملاتونین که ریتم سوخت و ساز بدن را منظم می‌کند، با استفاده شبانه از گوشی‌های هوشمند کم می‌شود. گذشته از این، کسانی که عادت دارند این گوشی‌ها را با خود به تختخواب ببرند، فردای آن روز هم دیرتر از خواب بیدار می‌شوند و تمام روز احساس خستگی می‌کنند.

گذشته از این، به باور محققان، بچه‌هایی که با خود گوشی هوشمند یا تبلت را به اتاق‌شان می‌برند، حداقل 21 دقیقه نسبت به همکلاسی‌های‌شان کمتر می‌خوابند. به همین دلیل پژوهشگران می‌گویند اگر کودک‌تان صبح‌ها خسته از خواب بیدار می‌شود یا اینکه شب‌ها خوب نمی‌خوابد، قبل از آنکه نگران سلامتی‌اش شوید و از متخصص کودکان برای معاینه‌اش وقت بگیرید، کافی است تبلت را از اتاقش بیرون بیاورید.

محققان می‌گویند از آنجا که خواب ناکافی عامل ابتلا به مشکلات قلبی عروقی، اضافه وزن، دیابت و. . . است، گوشی بازها بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به این مشکلات قرار دارند. گذشته از این، نور مصنوعی گوشی‌ها که باعث کم شدن میزان ترشح ملاتونین در بدن می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه، روده یا پروستات را بیشتر کند و بیماری‌هایی که به سادگی نمی‌توان درمانشان کرد را به جان شما می‌اندازد.

محققان می‌گویند برای فرار از این مشکلات، بهترین راه این است که با گوشی هوشمندتان به خواب نروید؛  اما از آنجا که این روزها اغلب افراد، بسیاری از کارهای روزانه‌شان را با گوشی‌های خود انجام می‌دهند و از عملیات بانکی گرفته تا مرور جزوه‌های دانشگاه را با کمک دستگاه تلفن همراه خود به انجام می‌رسانند، عمل کردن به چنین توصیه‌ای آسان به نظر نمی رسد.

اگر شما هم گاهی چاره‌ای جز استفاده از این گوشی‌ها در ساعات قبل از خواب برای‌تان نمی‌ماند، با کمک نرم افزارهایی مثل Bluelight Filter for Eye Care برای فیلتر برای کنترل یا بلاک کردن نور آبی کمک بگیرید. با کمک این فیلتر‌ها درست است که همه آسیب‌های استفاده از تلفن همراه را از خود دور نمی‌کنید، اما لااقل می‌توانید مانع مختل شدن خوابتان بخاطر استفاده از تلفن همراه شوید.

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ