رایج‌ترین علت بروز آکنه در زنان چیست؟

مهرناز زاوه
برای مراقبت بهتر از پوستتان باید زبان آن را بشناسید و بدانید بروز هر مساله‌ و تغییری در ظاهر آن نشانه چیست. تا بتوانید در صورت امکان جلوی آن را بگیرید یا به دنبال درمان مناسب باشید.

برای مراقبت بهتر از پوستتان باید زبان آن را بشناسید و بدانید بروز هر مساله‌ و تغییری در ظاهر آن نشانه چیست. تا بتوانید در صورت امکان جلوی آن را بگیرید یا به دنبال درمان مناسب باشید. در این مطلب چند نشانه شایع را با هم مرور می‌کنیم.
رنگ زرد: اگر متوجه زرد شدن پوستتان شده‌اید بدانید که ممکن است مبتلا به کاروتنمی باشید. در این بیماری سطح بتاکاروتن بدن بیش از مقدار ضروری است که در اثر مصرف زیاد هویج ایجاد می‌شود. همچنین مصرف غذاهای سرشار از کاروتن مانند کدو تنبل و سیب‌زمینی شیرین نیز به زرد شدن پوست منجر می‌شوند. کاروتنمی از روی چشم‌ها هم قابل تشخیص است. یکی دیگر از دلایل پوست زرد، یرقان است که به دلیل مشکلات کبدی ایجاد می‌شود.
پوست فوق‌العاده رنگ پریده: رنگ پوست با میزان ملانینی که در آن وجود دارد تعیین می‌شود. به این ترتیب کسانی که به‌طور طبیعی کم‌رنگ هستند ملانین کمتری دارند و اگر متوجه روشن شدن ناگهانی و شدید رنگ پوستتان شدید به دلیل تغییر در جریان خون است نه ملانین. هنگامی‌که گلبول قرمز خون یک فرد، سالم و به‌اندازه کافی نیست تا اکسیژن لازم را به بافت‌ها برساند ابتلا به آنمی در او افزایش می‌یابد. این بیماری علاوه بر احساس خستگی مداوم منجر به رنگ‌پریدگی پوست هم می‌شود.
لکه‌های بنفش: پورپورا نام بیماری است که به دلیل اختلالات و نارسایی‌های انعقاد خون به‌صورت خونریزی زیرپوستی و کبود شدگی مخاطی بروز می‌یابد و منجر به لکه‌های بنفش روی پوست می‌شود. این لکه‌ها تا حدی در بزرگسالان ۶۵ ساله و مسن‌تر رایج هستند و نشانه سال‌های آسیب دیدن پوست و ضعیف شدن متعاقب رگ‌های خونی است. اختلالات لختگی خون، کمبود ویتامین C  و عفونت‌های جریان خون از جمله دلایل بروز این لکه‌ها هستند.
آکنه بزرگسالی: جوش نوجوانی موضوعی شایع است و معمولا به دلیل تغییرات هورمونی شدید ایجاد می‌شود. اما آکنه در بزرگسالی چندان معمول نیست و متأسفانه احتمالا سرنخی برای یک مسئله زیربنایی در سلامتی است. شاید رایج‌ترین مشکل که در بروز آکنه بزرگسالی در زنان موثر است سندروم تخمدان پلی‌کیستیک باشد. این یک اختلال سیستم غده درون ریز است که در زنانی که در سن تولید مثل هستند دیده می‌شود و وجه مشخصه آن بزرگ شدن تخمدان‌ها است که ممکن است حاوی گروه‌های کوچک متحرک به نام فولیکل باشد. رشد بی‌اندازه مو، به تأخیر افتادن دوره‌های قاعدگی و حتی چاقی علاوه بر آکنه بزرگسالی از جمله علایم این سندروم هستند.
حلقه‌های تیره اطراف چشم: بیشتر اوقات چشم‌های فرورفته‌ای که دور آن‌ها حلقه‌های سیاه تشکیل شده نشانه کم‌خوابی شما است. اما اگر این حلقه‌های تیره به رغم افزایش زمان خوابتان سر جایشان باقی ماندند می‌تواند نشانه کمبود یک ویتامین باشد. ویتامین C برای تشکل کولاژن ضروری است و کم بودن میزان آن باعث بروز شرایطی می‌شود که به آن اسکوروی می‌گویند و می‌تواند منجر به فرو رفته به نظر رسیدن پلک‌های چشم شود. از دست رفتن آب بدن هم یکی دیگر از دلایل فرو رفتگی چشم است. برای جبران این کمبودها می‌توانید برای اولی از مکمل‌های دهانی ویتامین C و از یکی نوشیدنی‌های سرشار از الکترولیت برای تامین آب بدن استفاده کنید.
پوست خشک: خشکی پوست معمولا به دلیل حمام‌های داغ و آب‌وهوای سخت زمستانی است. اما گاهی اوقات نیز نشانه نخوردن چربی‌های خوب به میزان کافی است. خوردن غذاهای حاوی اسید چرب امگا ۳ مانند ماهی سالمون و تخم‌مرغ به رفع خشکی پوست کمک می‌کنند.

مطلب مرتبط: 
از جوش‌های صورتتان متنفرید؟ این غذاها را نخورید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ