این مطلب جان شما را نجات می‌دهد

الو دکتر: علائم و نشانه‌هایی که در بسیاری موارد به آنها بی‌توجهی می‌کنیم ممکن است هشدار خطراتی جدی برای شما باشند.

علائم و نشانه‌هایی که در بسیاری موارد به آنها بی‌توجهی می‌کنیم ممکن است هشدار خطراتی جدی باشند. با خواندن این مطلب جان خود را نجات دهید.
پـا درد
اول: شاید دیسک تان ایراد جدی دارد
این درد قطعاً به دلیل افتادن دمبل روی انگشتان پا ایجاد نمی‌شود. علائم آن هم قطعاً با افتادن یک جسم سنگین روی پا فرق دارد. اینجا صحبت از دیسک بیرون زده یا پایین افتاده است. وقتی چنین مشکلی برای دیسک‌های بین مهره‌های در کمر ایجاد شود دردی تیز و بسیار شدید در پا احساس می‌شود. این درد معمولاً صبح‌ها شدیدتر است و موقع نشستن بدتر می‌شود. متأسفانه در خیلی از موارد بیماران متوجه اصل مشکل نمی‌شوند چون معمولا دردی در کمر احساس نمی‌شود و بیمار تصور می‌کند درد مربوط به خود پاست و شاید آن را به پیاده‌روی زیاد یا سرپا ایستادن یا خستگی معمول  نسبت دهد ولی نکته اینجاست که برخلاف مواردی که ذکر شد این درد با استراحت از بین نمی‌رود. اگر به این درد بی‌توجهی شود، دیسک بیرون زده باعث افزایش فشار روی عصب سیاتیک شده که در موارد شدید می‌تواند باعث بی‌اختیاری مدفوع شود.
اقدام فوری: به شکم روی زمین بخوابید و 10 بار به آرامی حرکت کبرا را انجام دهید (بالاتنه را با حالتی کمانی از روی زمین بلند کرده دست‌ها را ستون کنید در حدی که ناف پایین روی زمین قرار داشته باشد). اگر در این حالت دردتان کمتر شد احتمالاً دچار بیرون زدگی دیسک شده‌اید چون در این حالت با کشش درد کمتر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما به پزشک مراجعه کنید و در عین حال روزی سه یا چهار بار حرکت کبرا را به آهستگی انجام دهید.
دوم: ممکن است به دلیل بیماری قلبی باشد
درد موقع راه رفتن یا دویدن همانقدر که ممکن است طبیعی باشد می‌تواند به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی هم باشد. البته پا درد می‌تواند به دلیل مشکلات ارتوپدی هم باشد اما تنگ شدن کانال نخاع می‌تواند باعث تنگ شدن شریان‌ها شود. اگر وقتی موقع راه رفتن یا دویدن درد دارید بایستید تا درد برطرف شود اما وقتی باری حمل می‌کنید یا تند راه می‌روید دردتان بدتر می‌شود ممکن است علائم اولیه افزایش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی باشد. علت، تنگ شدن عروقی است که خون‌رسانی به اندام‌های تحتانی را برعهده دارند.
اقدام فوری: اگر پا درد دارید و به ویژه اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی وجود دارد بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از نظر سطح کلسترول و فشار خون معاینه شوید. شاید هم ایندکس خاصی برای اندازه‌گیری فشار خون پاها برای شما تجویز شود.
نفس بد بو
ممکن است بیماری ریوی داشته باشید
اگر نفستان همیشه بدبوست این تقصیر سیر شام دیشب نیست. نفس بدبو می‌تواند به خاطر مشکلات متعددی ایجاد شود که ساده‌ترین آنها عفونت‌های حفره دهان است مثل عفونت لثه‌ها، دندان‌های پوسیده و عفونی یا ترمیم‌های ناقصی که زیر یا بین آنها غذا گیر می‌کند. اما اگر شما بهداشت دهان خوبی دارید و مشکلاتی نظیر سینوزیت یا لوزه بزرگ ندارید این نفس بدبو می‌تواند نشانه‌ای از بیماری ریه باشد که با خوردن آدامس برطرف نمی‌شود. بیماری‌های ریوی، آسم یا بیماری سیستیک فیبروزیس همگی می‌توانند باعث بدبو شدن نفس شما شوند. هرقدر نفس شما بوی اسیدیتری(بویی شبیه ترشی) داشته باشد، بیماری احتمالا شدیدتر خواهد بود. تحقیقات انجمن دندانپزشکی ایالات متحده نشان داده حدود 90 درصد از افراد به خاطر بیماری‌های حفره دهان نفس بدبو دارند اما علت نفس بد بوی 10 درصد باقیمانده به خاطر عفونت‌های سیستمیک مثل بیماری‌های ریوی، آبسه و حتی نارسایی کبد است.
اقدام فوری: ابتدا باید مشخص شود علت بوی بد دهان شما چیست. اگر علت خشکی دهان، عفونت سینوس، عفونت‌های لثه، پوسیدگی دندانی و مصرف سیگار باشد با مراجعه به دندانپزشک مشخص خواهد شد.
البته گاهی بوی بد دهان می‌تواند علامت ابتلا به بیماری‌های بدخیم و سرطان حفره دهان نیز باشد که در این صورت تشخیص زودهنگام شانس موفقیت درمان را 50 تا 90درصد افزایش می‌دهد. اما اگر دندانپزشک شما به مشکلی فراتر از حفره دهان مشکوک شد (مثل همان بیماری ریوی) آن وقت شما باید به پزشک مراجعه کنید تا شما را از جهت ابتلا به بیماری‌های ریوی معاینه کند.
اسهال
ممکن است به دلیل پرکاری تیروئید باشد
تحقیقات نشان داده از هر 50 نفر یک نفر ممکن است از نوعی از اختلال عملکرد هورمونی در عذاب باشد. یکی از این موارد اختلالات هورمون‌های تیروئیدی است به ویژه پرکاری. اگر پرکاری تیروئید درمان نشود، فرم رایج این اختلال یعنی بیماری گریوز می‌تواند باعث ضعیف شدن ماهیچه‌ها و ریزش مو(به ویژه در مردان) شود. از سوی دیگر این بیماری ممکن است باعث ایجاد اختلال در بینایی شود. یکی دیگر از علائم پرکاری شدید تیروئید اسهال‌های مکرر است که در کنار کاهش وزن شدید اتفاق می‌افتد(گرچه بیمار خوب غذا می‌خورد).
اقدام فوری: شاید بتوان برای برخی از علائم بهانه و توجیه پیدا کرد اما اگر اسهال چندین روز به طول انجامید و علائم دیگری نظیر کم‌خوابی یا عدم تحمل گرما هم وجود داشت ممکن است شما دچار مشکل تیروئید شده باشید. به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش خون مشکل شما را متوجه شود.
یکی دیگر از علائم پرکاری شدید تیروئید اسهال‌های مکرر است که در کنار کاهش وزن شدید اتفاق می‌افتد.
کمــر درد
ممکن است به دلیل  سنگ کلیه باشد
اگر دردی تیز و شدید را بین دنده‌ها و لگن احساس کنید ممکن است چون درد ناپایدار است و اصطلاحا می‌گیرد و ول می‌کند در ابتدا آن را به حساب بلند کردن بارهای سنگین بگذارید.
اما شاید ماجرا چیزی فراتر از بلند کردن یک هالتر سنگین در باشگاه یا برداشتن کیسه خرید سنگین باشد. تحقیقات نشان داده از هر 10 نفر یک نفر می‌تواند مبتلا به سنگ کلیه باشد.
اگر سنگ کلیه درمان نشود می‌تواند مسیر خروج ادرار را مسدود کرده و باعث تورم کلیه شود. درد ممکن است چنان شدید شود که بیمار را به مرحله جنون برساند.
به همین دلیل از این درد با عنوان یکی از شاه‌دردهای علم پزشکی یاد می‌شود. هر کسی که این درد وحشتناک را تجربه کرده باشد حاضر است هر کاری انجام دهد اما دیگر این درد سراغش نیاید.
اقدام فوری: اگر درد حالت عودکننده دارد و مدام تکرار می‌شود یا اینکه به کشاله ران می‌کشد فورا به پزشک مراجعه کنید. درمان سنگ کلیه از خوردن دارو و مایعات تا جراحی متغیر و متفاوت است و به شدت بیماری ارتباط دارد.
نتایج تحقیقات منتشر شده در ژورنال اخبار پزشکی امروز نشان می‌دهد 45 دقیقه ورزش هوازی سه بار در هفته می‌تواند تشکیل سنگ و جابه‌جایی آن را به میزان قابل ملاحظه‌ای متوقف کند.
در ضمن اگر می‌خواهید دچار سنگ کلیه نشوید باید در روز حداقل 5/2 لیتر آب بخورید. اگر هم حساب و کتاب مقدار آبی که می‌خورید برایتان سخت است یک راهنمایی مفید اینکه رنگ ادرار شما باید همیشه به رنگ آب یا زرد کمرنگ با حجم بالا و شفاف باشد.  این علامت این است که شما مقدار کافی آب خوردهاید. اگر رنگ ادرار زرد تیره و کم حجم و کدر است یعنی مقدار آبی که به بدن شما رسیده کافی نبوده و باید این کمبود آب را جبران کنید.
چرا دیسک کمر می گیریم؟

علل اسهال در کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ