۶ دلیل بوی بد دهان

maryam01
همه ما درباره علل مختلف بوی بد دهان و راه‌های درمان و کنترل آن چیزهایی می‌دانیم. اما آیا می‌دانید که تنفس شما گویای میزان سلامت شماست؟ در اینجا به چند علت بوی بد دهان می‌پردازیم.

همه ما درباره علل مختلف بوی بد دهان و راه‌های درمان و کنترل آن چیزهایی می‌دانیم. اما آیا می‌دانید که تنفس شما گویای میزان سلامت شماست؟ در اینجا به چند علت بوی بد دهان می‌پردازیم.
عفونت‌ دستگاه تنفسی
تنفس غیرطبیعی و بوی بد دهان می‌تواند به خاطر عفونت‌های شایع دستگاه تنفسی مانند سینوزیت و یا سرمای عادی ایجاد شود. این مسئله بر اساس کاهش میزان باکتری انباشته‌شده‌ی دماغی و یا مواد مترشحه‌ی سینوسی در گلو است که باعث می‌شود نتوانیم به درستی نفس بکشیم.
خشکی دهان
خشکی دهان که به آن اگزروستومیا هم گفته می‌شود، در واقع وضعیتی است که به علت مشکلاتی در غده‌ی بزاقی و یا تنفس دهانی بروز می‌دهد. با این حال، یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان است.
دیابت
آیا می‌دانستید که تنفس و بوی بد دهان شما می‌تواند گویای میزان قند خون‌تان باشد؟ افرادی که دارای میزان قند خون بالا هستند از وضعیتی به نام کتواسیدوز رنج می‌برند. در این حالت بدن به جای استفاده از گلوکر و تبدیل آن به انرژی، چربی را می‌سوزاند.
چاقی
افرادی که میزان تنفس‌شان دارای مقادیر بالای BMI و درصد چربی بیشتر است، دارای انباشت بیشتر متان و هیدروژن در مقایسه با افراد سالمند. این گازها باعث می‌شوند دهان بوی توالت بدهد.
اختلال کلیوی یا کبدی
هرچند اختلال کلیوی یا نارسایی‌های کبدی را می‌توان از طریق بسیاری از نشانه‌ها و علائم شناسایی کرد، اما بوی بد دهان شما نیز گویای نشانه‌های زیادی در این راستا است. اگر از اختلال کلیوی یا کبدی رنج می‌برید، نفس شما بوی بدی خواهد داد که به راحتی قابل تشخیص است. در واقع بدکارکردن کلیه یا کبد، منجر به تولید سمومی می‌شود که از راه بازدم خارج شده و بوی بدی در آن ایجاد می‌کند.
سرطان ریه
تنفس بیماران دارای سرطان ریه دارای ترکیبات متغیر و ناپایداری نسبت به افراد عادی است. این ترکیبات متغیر و ناپایدار به راحتی در هوا تبخیر شده و بوی خاصی ایجاد می‌کند.
(منبع: healthcare)

مطلب مرتبط:
چگونه از شر بوی بد دهان خلاص شویم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ