هشت توصیه سلامتی از امام هشتم(ع)

mousavi
در این مطلب مفید ترین نکات تغذیه ای را در کلام امام رضا (ع) میخوانیم

آیا از مضررات نوشیدن آب بین غذاخوردن اطلاع دارید؟ آیا می دانید مصرف چند عدد تخم مرغ در روز برایتان مفید خواهد بود؟

آیا می دانید مفیدترین راه جلوگیری از سرماخوردگی در زمستان چیست؟ پاسخ تمامی این سوالات را می توان در توصیه های امام رضا (ع) یافت…

ائمه معصومین به بهداشت و سلامتی جسم توجه زیادی داشتند و مصرف مال را در این راه اسراف نمی دانستند، چنانکه عقیده داشتند آنچه در راه سلامتی بدن مصرف شود، اسراف نمی باشد. اسراف در چیزهایی است که باعث ضرر رساندن به بدن شود. در این مطلب تعدادی از توصیه های سلامتی از امام رضا (علیه‌‌ السلام)را درباره سلامتی بدن و روح آورده ایم.

توصیه های کلی امام رضا (ع) برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری ها آن است که سردی ها را در فصل گرم و گرمی ها را در فصل سرد مصرف کرده و در فصل معتدل بهار و پائیز از غذای معتدل استفاده کنیم.

1.کسی که نمی خواهد معده اش آزار و آسیب ببیند، موقع غذا خوردن آب ننوشد. کسانی که هنگام غذا خوردن آب می‌نوشند،‌ دستگاه هاضمه را از ابتدای کارش،‌ از کار باز می‌دارند. این افراد به عارضه ضعف دستگاه گوارشی مبتلا خواهند شد.

2. کسانی که به ضعف حافظه دچارند،‌ بهتر است همه روزه هفت مثقال کشمش سیاه ناشتا بخورند و نیز سه تکه زنجبیل که در عسل خوابانده اند (زنجبیل پرورده) با کمی خردل ضمن غذای روزانه خود بخورند.

3. از افراط در خوردن تخم مرغ بپرهیزید زیرا این افراط کبد را از عمل منظم باز می‌دارد و در سر و معده بادهای زیان بخشی بوجود می‌آورد.

4. هر کس می‌خواهد در فصل زمستان از بیماری سرماخوردگی در امان بماند،‌ همه روزه سه قاشق عسل بخورد.

5. برای جلوگیری از گرما زدگی در روزهای تابستان، ضمن پرهیز از آفتاب خوردن، روزی یک عدد خیار فایده فراوانی دارد.

6. کسانی که می‌خواهند از سردرد و باد شکم در امان باشند، ماهی تازه بخورند. این کار را هم در فصل زمستان و هم در تابستان انجام دهند؛ زیرا ماهی تازه برای پیشگیری از این گونه دردها بسیار سودمند است.

7. آنان که از بادهای دردناک و شدید در بدن خود می‌ترسند،‌ هفته ای یکبار سیر بخورند.

8. آنان که به دندان خود علاقه مند هستند قبل از خوردن شیرینی، کمی نان بخورند؛ زیرا خرده‌های نان میان دندان‌ها را پر می‌کند و نمی گذارد مواد شیرین به آن‌ها آسیب برساند.

فرمایشات امام رضا (ع) در رابطه با تغذیه در فصل زمستان

در فصل زمستان باید غذاهای پر انرژی مصرف کرد. مالیدن روغن و ماساژ استخوان‌ها در حال استراحت با روغن‌های شب بو،‌ زیتون و گل سرخ به تقویت و استحکام کمک می‌کند. مصرف سیر نیز هفته ای یک بار مفید است، مصرف خرما گاهی با شیر و تخم مرغ مناسب است و از سستی اواخر و نیمه دوم زمستان و اوایل بهار جلوگیری می‌کند.

 

منبع:alodoctor.com

اگر می خواهید بیشتر بدانید:

توصیه های متخصصان برای حفظ سلامتی در هوای آلوده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ