آیا خوابیدن زیاد خطر سکته‌‌ی مغزی را افزایش می‌دهد؟

mojtaba
تحقیقات نشان می‌دهد افراد بزرگسالی که بیش از هشت ساعت می‌خوابند با خطر سکته‌ی مغزی روبرو می‌شوند.

خوابیدن بیش از هشت ساعت در شبانه‌روز تأثیراتی منفی‌ به دنبال دارد٬ اما علل آن هنوز مشخص نشده است. تحقیقات نشان می‌دهد افراد بزرگسالی که بیش از هشت ساعت می‌خوابند با خطر سکته‌ی مغزی روبرو می‌شوند. این اشخاص به اصطلاح «پرخواب» ۴۶ درصد نسبت به سایر افرادی که تنها شش تا هشت ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

با این حال محققان نمی‌دانند که آیا زیاد خوابیدن می‌تواند علت٬ نتیجه و یا نخستین نشانه‌های از دست دادن حافظه باشد یا نه. مطالعات قبلی در این راستا نشان می‌دهد که ارتباطی بین خواب و خطر سکته‌ی مغزی وجود داشته است. اما تحلیل‌های جدید به نوعی رابطه‌ بین تغییر در میزان خوابیدن و تأثیر سکته مغزی را بررسی کرده‌اند.

در این تحقیق محققان تقریبا الگوی خواب ۹۷۰۰ شرکت‌کننده از اروپا و نیز نشانه‌های سکته‌ی مغزی را در آنها طی ۱۰ سال بررسی کردند. مردان و زنانی حدود ۶۰ تا ۶۲ ساله (در شروع تحقیق) گزارشی از خوابشان یک‌بار در سال ۱۹۹۸ و در سال ۲۰۰۰ و دوباره چهار سال بعد ارائه شد. آنها گفتند که چند ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند و وضعیت و کیفیت خواب‌شان چطور است.

حدود ۷۰ درصد اظهار داشتند که شش تا هشت ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند. از هر ۱۰ نفر٬ یک نفر بیش از هشت ساعت می‌خوابید. آن‌هایی که کمتر از شش ساعت می‌خوابیدند کسانی بودند که مسنّ‌تر بوده٬ یا جزو زنان و افرادی با تحرک کمتر بودند.

در طی این دوره٬ ۳۴۶ نفر دچار سکته‌ی مغزی شدند. آن‌هایی که بیش از هشت ساعت می‌خوابیدند میزان سکته‌ی مغزی تا ۴۶ درصد در آنها بیشتر بود٬ و آن‌هایی که کمتر از شش ساعت می‌خوابیدند نیز این میزان حدود ۱۸ درصد گزارش شد.

افرادی که الگوی خواب‌شان تغییر کرد- از خوابیدن کمتر از شش ساعت در شب تا بیش از هشت ساعت—چهار برابر نسبت به افرادی که این الگو در آن‌ها تغییر نکرد در معرض خطر سکته‌ی مغزی بودند.

(منبع: healthcare)

 تاثیر خواب کافی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ