توصیه هایی برای خرید آجیل سالم شب عید

پانته آ توتونپیان
دقیق ترین روش شناسایی آجیل‌های سالم نوروزی را از زبان معاون اداره کل فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در این مقاله به شما می گوییم...

معاون اداره کل فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خصوص پیشگیری از مصرف آجیل غیر بهداشتی با اشاره به اینکه آجیل بسته بندی شده آفلاتوکسین ندارد، دقیق ترین روش شناسایی آجیل‌های سالم نوروزی را عنوان کرد.

یکی از اقلام مواد غذایی همین آجیلی است که مصرفش در عید نوروز عمومیت می یابد از انجا که این محصول  بدلیل شرایط نامساعد نگهداری و قرار گیری در معرض کمترین رطوبت، مستعد کپک زدن است و ممکن است کپک هایی روی ان دارای سم خاصی به نام آفلاتوکسین تولید نماید که هم سرطانزاست و هم آسیب های جدی به مصرف کننده می رساند.

اسکندری با بیان اینکه از نظر سازمان غذا و دارو، مصرف کننده این قبیل محصولات باید قبل از تناول اطمینان کافی از سلامت و بهداشت فرآورده را بدست آورد، گفت: این آگاهی زمانی حادث می‌شود که واحد تولیدی طبق دستوالعمل‌های مشخص ارگانی نظارتی، بر فرآورده‌های مذکور نظارت عالیه داشته باشد در این صورت و پس از اخذ مجوزهای بهداشتی تولید و بسته بندی، امکان کنترل و ردیابی اش نیز وجود خواهد داشت.

به دلیل اینکه سازمان غذا و دارو نظارتی روی آن ندارد توصیه هم نمی‌شود اما در صورت ضرورت خرید، نیاز به دقت نظر بیشتری دارند چرا که ممکن است این گونه محصولات به دلیل عدم کسب امتیازات بهداشتی لازم، مرجوعی و مردودی بوده و با قیمت پائین در بازار مصرف عرضه شود.

اسکندری در پایان با بیان اینکه صرفاً نتایج آزمایشگاهی می‌توانند سم آفلاتوکسین ناشی از رشد قارچ را مشخص کنند و از طریق طعم، رنگ، بو و خصوصیات حسی آن نمی‌شود متوجه آجیل‌های مشکل دار شد، پیشنهاد کرد: با ساده ترین راه ممکن که همان مشاهده سیب سلامت سازمان غذا و دارو که به‌منزله تائید  پروانه بهداشتی تولید و بسته بندی بر روی محصول درج می‌شود خیال خود را راحت کنند.

(خبرگزاری تسنیم)

مصرف چه میزان آجیل در روز مناسب است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ