علائم سندرم آمبولی چربی در بیماران دچار شکستگی

mousavi
آمبولی چربی، بیشتر در شکستگی های بسته ایجاد می شود و احتمال وقوع آن در شکستگی های باز کم است. با علائم این بیماری آشنا شوید

آمبولی چربی بیشتر در شکستگی های استخوان های بلند بخصوص ران دیده می شود. به نظر می رسد در هنگام شکستگی، قسمتی از چربی مغز استخوان بصورت ذرات و قطرات بسیار ریزی به درون جریان خون راه پیدا می کنند. این ذرات سپس از طریق جریان خون به اعضای حیاتی بدن رفته و با انسداد مسیر مویرگ های آن بافت ها موجب کاهش جریان خون بافت و اختلال در عملکرد آن می شوند. از مهمترین بافت های گرفتار شده در جریان آمبولی چربی، ریه است.

علائم و نشانه های این بیماری

علائم بیماری شبیه سندرم زجر تنفسی بزرگسالان است.

بیمار دچار تنگی‌نفس، تندنفسی، تندتپشی و علائم عمومی مثل تب و حتی خواب‌آلودگی و کما می گردد.

علائم دیگر مثل ضایعات پوستی بصورت پتشی در صورت وگردن و ملتحمه چشم نیز شایع است. علائم بالینی معمولاً بعد از ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از بروز بیماری ظاهر می گردند.

علائم آمبولی چربی

این عارضه بیشتر در شکستگی های شدید و خرد شده اندام تحتانی بخصوص در شکستگی های ران و ساق دیده می شود.

وقتی چند استخوان با هم شکسته شده باشد احتمال ایجاد این عارضه بیشتر می شود. شیوع آن در افراد جوان و جنس مذکر بیشتر است. آمبولی چربی بیشتر در شکستگی های بسته ایجاد می شود و احتمال وقوع آن در شکستگی های باز کم است.

شروع علائم این عارضه در 48 ساعت اول بعد از شکستگی است. از خصوصیات مهم آمبولی چربی اینست که بین زمان ایجاد شکستگی و زمان شروع علائم یک فاصله زمانی وجود دارد که بیمار مشکلی ندارد به زبان دیگر شروع علائم این عارضه با تاخیر است.

در این بیماران ابتدا سطح هوشیاری کم شده و آگاهی بیمار به زمان و مکان و شناسایی افراد کم می شود و سپس بیمار به کمای کامل می رود. در آمبولی چربی سرعت سیر علائم از کاهش سطح هوشیاری به طرف کما زیاد است.

بیمار دچار علائم تنفسی بصورت (افزایش تعداد تنفس) می شود و نفس کشیدن برایش سخت می شود.

تعداد ضربان قلب بیمار زیاد شده و بیمار تب می کند. خونریزی های کوچک پوستی که به آت پتشی petechia می گویند در پوست جلو و عقب قسمت های بالایی سینه و داخل چشم و دهان بوجود میاید.

منبع: alodoctor.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ