توصیه های سلامتی امام رضا (ع) در فروردین ماه

mousavi
امام رضا (علیه السلام) درباره تدابیر ماهها و رعایت رژیم خاص هر ماه مطابق ماههای رومی توصیه های مفیدی ارائه کرده اند..

بر اساس گاه شماری رومی ماه آذار تقریبا مصادف با فروردین ماه شمسی است که سی و یک روز دارد.

امام رضا (ع) برای این ماه که از بیست و سوم اسفند تا بیست و سوم فروردین را شامل می شود توصیه های بهداشتی و تغذیه ای مهمی داشته و بایدها و نبایدهای مخصوص این ماه را متذکر شده اند.

*بلغم (یکى از اخلاط چهارگانه) که بر اثر کم شدن عمل تعریق و نیافتن حرارت کافى از خورشید، زیاد می ‏شود در بهار که مسامات بدن باز می گردد و تنفس بیشتر از هواى پاک جبران کمبودى عمل تعریق ‏می نماید قهرا استیلاى آن رو به کاهش می گذارد و چون بلغم که موجب فرسودگى عروق و سلولهاى قرمز خون بود کاسته شد سلولها به تکثیر نسل پرداخته، خون بجنبش و هیجان می ‏آید.

امام رضا (ع) در رساله ذهبیه فصل بهار را اینگونه توصیف می فرماید:

اما فصل الربیع فانه روح الزمان و اوله اذار و عدد ایامه ثلثون یوما و فیه یطیب اللیل و النهار و تلین الارض و یذهب سلطان البلغم و یهیج الدم و یستعمل فیه من الغذاء اللطیف و اللحوم و البیض النیمبرشت و یشرب الشراب بعد تعدیله بالماء و یتقی فیه اکل البصل و الثوم و الحامض و یحمد فیه شرب المسهل و یستعمل فیه الفصد و الحجامة.؛

فصل بهار روح زمانها است و اول آن ماه (آذار) است و شماره روزهایش سى و یک روز است‏ در این ماه شب و روز پاکیزه است زمین نرم می ‏شود استیلاى بلغم از بین می رود و خون به هیجان می ‏آید،

*در این ماه غذاهائى که خورده می شود باید سبک و لطیف باشد، غالبا خوراک در این ماه از گوشت و تخم مرغ نیم برشت نباید عارى باشد و شربتى که (وصفش در مطالب بعدی خواهد آمد) بعد از تعدیلش بوسیله آب نوشیده می ‏شود.

از خوردن سیر و پیاز و ترشى تا اندازه در این ماه باید پرهیز کرد. نوشیدن مسهل و استعمال فصد و حجامت در این ماه پسندیده است.

تأثیر فصل ها فقط در مزاج درختان و سبزه‏ها نیست بلکه بدن آدمى نیز تحت تأثیر و تربیت آنها است. همان فعل و انفعالاتى که در مزاج نباتات پدید می ‏آید در مزاج انسان نیز پیدا می ‏شود.

اگر چهار فصل را عبارت از یک موجود زنده فرض کنیم پائیز و زمستان و تابستان به منزله جسم و اعضاى پیکر اوست و بهار، جان و روان اوست

در ماه اول این فصل شب و روز هواى خوش پیدا می کند و زمین نرم و آماده پرورش گیاه می گردد.

بدن ما نیز نرم و بانشاط و مهیاى ترمیم و تقویت است.

توصیه‌های امام رضا (ع) در مورد تغذیه و سلامت در اسفندماه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ