توصیه های امام رضا (ع) درباره مصرف خرما

mousavi
خرما از نظر پزشکی بسیار با ارزش است و همانطور که اشاره شد دین مبین اسلام خرما را از جملۀ مهمترین میوه جات قرار داده است. پیامبر اسلام (ص) هم بارها از این میوه به نیکی یاد کرده اند.

درخت خرما خواص بی شماری دارد و می توان گفت که از تمام قسمت های این درخت می توان استفاده کرد و یک ضرب المثل عربی می گوید که خواص درخت خرما به اندازه تمام روزهای سال است.

امام رضا (ع) می فرمایند: بر شما باد خرمای برنی؛ چرا که خستگی را از میان می برد، در برابر سوز سرما گرمی می دهد، در برابر گرسنگی سیر می کند و در آن، هفتادو دو باب شفاست

و در روایات دیگر می فرمایند: خرما به عنوان عامل تقویت بدن و بینایی و شنوایی و باعث نزدیکی به خدا و هضم کننده غذا برشمرده شده است.

امام رضا (ع) به نقل از علی بن ابیطالب (ع) فرمود: جبرییل نزد پیامبر (ص) آمد و گفت: بر شما باد به خوردن خرمای برنی زیرا آن بهترین نوع خرمای شماست . شما را به خدا نزدیک و آتش را از شما دور می کند.

خواص درمانی خرما

خرما میوه ی انرژی زا و سرشار از مواد حیاتی است، بدین لحاظ یک میوه ی خون ساز و تقویت کننده مغز و اعصاب و اندام های مختلف بدن انسان می باشد و کالری لازم را در سوخت و ساز بدن و تلاش و فعالیت تأمین می کند.

بخش عمده ای از مواد تشکیل دهنده رطب را مواد قندی تشکیل می دهد که بعد از ورود به معده بلافاصله از طریق روده ها جذب بدن شده و صرف تولید انرژی می شود که این انرژی می تواند در بیشتر فعالیت های بدن کمبود انرژی را جبران کرده و به ادامه فعالیت بدن کمک نماید.

خواص دارویی خرما

۱- پژوهشگران می گویند خوردن خرما به تنهایی یا همراه با لبنیات از جمله شیر برای کوفتگی و خستگی مفرط ناشی از روزه گرفتن یا فعالیت‌های سنگین بسیار مفید است.

۲- خرما الیافی دارد که در کاهش چربی و تامین پروتئین بسیار موثر است.

۳- جدیدترین تحقیقات علمی بیانگر موثر بودن خرما در رفع خشونت افراد و مایه آرامش روحی آنان است.

۴- به علت دارا بودن موسیلاژ و مواد پکتیک ، آرام کننده سرفه می باشد، و اثر رفع ناراحتی های سینه دارد. برای این کار از جوشانده ۵۰ گرم در نیم لیتر آب شیرینی تهیه می کنند که برای سینه درد مفید است.

۵- تنظیم کننده فشار خون :خرما می تواند در بهبود فلج اعضا، کمردرد و ناراحتی های مفاصل موثر باشد.

۶- دم کرده خرما با شنبلیله برای تبهای بلغمی مفید است.

۷- مخلوط خرما با شیر تازه در بالا بردن و تقویت نیروی جنسی بسیار موثر است.

۸- اثرمعجزه آسای هسته خرما، از بین بردن تورم پلک های چشم است برای این منظور پمادی از هسته خرما درست کرده و آن را روی چشم می گذارند این پماد برای رشد مژه های چشم نیز بهترین دارو است.

۹- مبتلایان به دیابت (قند) می توانند به جای قند از خرما استفاده کنند، زیرا منیزیم موجود در خرما کار کلیه ها و لوزالمعده را آسان می کند.

۱۰- این میوه به خاطر داشتن منیزم ضد سرطان بوده . برای شنوایی ’ بینایی ’ درد کمر ’ درد مفاصل ’ سیاتیک’ درمان سینه و ریه مفید است و فعالیت های فکری را تقویت می کند.

۱۱- براساس شواهد، در مناطقی که مصرف خرما درآنها زیاد است ، این میوه می‌تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.

۱۲- خرما اسید اضافی معده را خنثی می کند برای سالمندان و کودکان بسیار سود مند است .

۱۳- می گویند جوشانده خرما در شیر سینه را نرم، کلیه ها را درمان ، و از التهاب و امراض عفونی و ریزش مو جلوگیری می کند .

۱۴- در بعضی کتاب های طب سنتی از خرما به عنوان خون ساز یاد شده که برای افراد ضعیف المزاج بسیار مفید است.

۱۵- « کورنسکی» در کتابی که درباره خرما نوشته می گوید: «مقدار کالری خرما نسبت به قند به مراتب کمتر است ولی ارزش غذایی خرما از قند بیشتر است زیرا قند موجود در خرما، قند زنده است».

در زمان های قدیم همواره خرما را برای قدرت و انرژی به کار می برده اند و هنوز بهترین میوه برای بازیافتن انرژی و قدرت جوانی است.گل های درخت خرما نیز خاصیت دارویی دارند و همچنین طعم گل های درخت خرما تلخ بوده و اثر مسهلی دارد.

مطلب مرتبط:

سخنان ائمه معصومین”ع” در مورد خواص خرما

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ