توصیه های پزشکی امام رضا(ع) درباره کلیه و مجاری ادرار

mousavi
امام رضا(ع) در حدیثی می فرمایند: چون گرسنه شدى بخور، چون تشنه شدى بنوش، چون ادرار بر تو فشار آورد، ادرار کن، ... ، که اینها مایه تن درستى است.

نحوه تعامل انسان و رفتارش با بدن می تواند عامل مهمی در ابتلا به ناراحتی ها و بیماریها باشد.

امام رضا (ع) در بیانی نحوه حمام کردن را در سلامت بدن دخیل دانسته اند.

و همچنین می فرمایند: حمام یک روز درمیان گوشت بدن را زیاد می کند، و هر روز حمام رفتن پیه‏ کلیه ها را آب می سازد.

امام رضا (ع) « ثرب » را به همراه کلیه، منشأ سرور و شادمانی دانستند. ثرب گوشت نازک و پوست هائی است که روی معده و روده ها و عروق و شرائین را می پوشاند. ابتدایش دهان معده و انتهایش معاء (روده) پنجم است که قولون نامیده می شود.

و علت اینکه فرح و خوشی از اینجا پیدا می شود آن است که بواسطه کثرت عروق و شرائین، خون و رطوبت بدن بسوی کلیه جذب می شود و سبب صفا و روشنی خون می گردد، خون را رقیق و لطیف ساخته روح را شاد و منبسط می سازد

و در میان میوه ها لیمو ترش و شیرین کمبود این وظیفه را به بهترین وجه تأمین می کند. خوردن لیمو ترش عمل طحال را تقویت می کند در نتیجه، مواد بیگانه که در خون رسوب کرده و موجب غلظت آن شده را از بین می برد.

کارشناسان  برای بکار انداختن کلیه، داروهای زیادی بدست آورده اند ولی علم غذاشناسی امروزه، بهترین معالجه را بوسیله ی خوردن اقسام میوه ها بویژه انگور شناخته است.

نگه داشتن ادرار لطمات جبران ناپذیری به کلیه ها، مثانه و پروستات می زند. دانش امروزی ثابت کرده است که اغلب مشکلاتی همچون سوزش های مجرائی، بی اختیاری ادرار- ادرارهای پشت سر هم – اختلاط با خون و زیادی آن و اختلالات مثانه، ورم پرستات و غیره بر اثر حبس بول است؛ چرا که ادرار خاصیت اسیدی دارد و چنان چه دفع نشود ایجاد زخم و ناسوریها و بیماریهای بسیار می کند.

امام رضا (ع) در این زمینه می فرمایند: هر کس می خواهد مثانه اش به عارضه ای گرفتار نشود، پیشاب ( ادرار) خود را نگه ندارد حتی اگر بر پشت مرکب خویش نشسته باشد.

و همچنین می فرمایند: اِذا جُعْتَ فَکُل وَاِذا عَطِشْتَ فَاشْرَبْ وَ اِذا هاجَ بِکَ البَولُ فَبُلْ، وَ …،

چون گرسنه شدى بخور، چون تشنه شدى بنوش، چون ادرار بر تو فشار آورد، ادرار کن، … ، که اینها مایه تن درستى است.

و در بیانی دیگر عادت داشتن به خوردن قلوه و سیرابی گوسفند را مایه دگرگونی در مثانه دانسته اند .

در این حدیث اشاره امام رضا (ع) به عارضه ای است که امروز در اورولوژی با عنوان رفلاکس مثانه به حالب ( میزنای ) از آن نام برده می شود.

به نظر می رسد منظور امام رضا (ع) از مثانه در این حدیث کل سیستم مجاری ادرار باشد که فرموده اند:

و اکل کلیة الغنم و اجواف الغنم یغیر المثانة.

«خوردن کلیه‏ (قلوه) گوسفند و تودلی هاى آن مثانه را تغییر می دهد»

تغییر مثانه عبارت از اختلال مجارى ادرار است‏.

واژه ” قولنج” حتما تا بحال بگوشتان خورده است . بوعلی سینا و محمد بن ‌زکریای رازی هر کدام کتابی مستقل و مفصل در مورد ” قولنج” نوشته اند. قولنج انواع مختلفی داشته، مانند: قولنج کلیوی و کبدی و روده ای و … .

امام رضا (ع) در حدیثی دیگر می فرمایند: داخل شدن به حمام با شکم پر باعث قولنج می شود.

و در حدیث دیگری امام رضا(ع) حجامت را برای کلیه ها نافع دانسته و می فرمایند:

و ینفع من الاوجاع المزمنة فی الکلی و المثانة و الارحام الی.. ، حجامت از ساقین در مورد دردهای مزمن که در کلیه و مثانه و … پیدا می شود سودمند است.

مطالب مرتبط:

درمان عفونت ادراری بدون دارو

علامت های سنگ کلیه کدامند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ