نگاهی به توصیه‌های امام رضا(ع) در محافظت از کبد

mousavi
خوردن سبزیجات به کبد کمک شایانی در انجام وظیفه خود می‌کند. وقتی کبد اصلاح شود بدن خود تمام بیماری‌های شناخته و ناشناخته را درمان می‌کند.

کبد و طحال وظایف مشابهی در بدن در جهت تصفیه خون دارند و در حفظ سیستم ایمنی بدن به همدیگر کمک می‌کنند.

خوردن سبزیجات به‌ویژه کاسنی، خوردن انار و خواب کافی از توصیه‌های امام رضا(ع) در محافظت از کبد است.

امام رضا(ع) در رساله ذهبیه ضمن تشریح اعضای بدن و وظایف هر یک از آنها درباره حزن و شادی بدن می‌فرمایند: عذاب بدن حزن و غم و ثواب بدن شادی است. سپس اشاره می‌کنند که مرکز غم و حزن در بدن کبد و مرکز شادی و فرح بدن کلیه‌ها هستند.

خوردن سبزیجات به‌ویژه کاسنی و خرفه به کبد کمک شایانی در انجام وظیفه خود می‌کند. کاسنی بهترین رفیق کبد است وقتی کبد اصلاح شود بدن خود تمام بیماری‌های شناخته و ناشناخته را درمان می‌کند.

امام رضا(ع) فرمودند: إنَّ فِى الْهِنْدِباءِ شِفاءٌ مِنْ ألْفِ داء، ما مِنْ داء فى جَوْفِ الاْنْسانِ إلاّ قَمَعهُ الْهِنْدِباءُ؛

گیاه کاسنى شفاى هزار نوع درد و مرض است، کاسنى هر نوع مرضى را در درون انسان ریشه کن مى‌نماید»

خواب خوب: استراحت کافی می‌تواند به کبد در انجام کار آن یاری رساند.

در توصیه‌های طبی و بهداشتی امام رضا(ع) آمده است: در هنگام خوابیدن انرژی اصلی و حرارت حاصل از آن در عمق بدن تمرکز می‌یابد و حاصل آن گوارش خوب، هضم دقیق و بهتر است.

در هنگام خواب بیشتر اعضا در حالت استراحت است و به انرژی و تمرکز نیازی ندارد. به همین دلیل بیشترین تأثیر انرژی بدن در دستگاه گوارش و کبد است که نتیجه آن تغییر و تبدیل غذای تناول شده به خون سالم و مفید در کبد است.

آب سرد؛ دشمن کبد است

امام رضا (ع) در این زمینه برای جذب مواد غذایی به بدن و بهره حداکثری بدن از غذاها، نوشیدن آب در بین غذا را نهی کرده می‌فرمایند: هر کس بخواهد که معده‌اش ناراحت نشود، در بین غذا آب نیاشامد تا وقتى که خوردن غذا پایان پذیرد. هر کس در هنگام خوردن طعام آب بخورد، بدنش مرطوب و معده‌اش ضعیف گردد و رگ‌ها جوهر و قوت غذا را نمى‌گیرند.

کبد و طحال وظایف مشابهی در بدن در جهت تصفیه خون دارند و در حفظ سیستم ایمنی بدن به همدیگر کمک می‌کنند. طحال یکی از عضوهای بدن است که در قسمت چپ بالای شکم قرار دارد و به‌عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن به تولید و ذخیره‌سازی سلول‌های خونی می‌پردازد و در واقع جزئی از سیستم گردش خون محسوب می‌شود.

امام رضا(ع) می‌فرمایند: الاِمتِلاءُ مِنَ البَیضِ المَسلوقِ یورِثُ الرَّبوَ وَالاِبتِهارَ؛

پُرخورى از تخم مرغ آب پَز ، نفسْ تنگى و نفس بُریدگى مى‌آورد.

خوردنانار فراموش نشود:

و در حدیث دیگری امام رضا(ع) به نقل از پدران بزرگوارشان به نقل از پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند:

کُلُوا الرُّمَّانَ فَلَیسَتْ مِنْهُ حَبَّةٌ تَقَعُ فِی الْمَعِدَةِ إِلَّا أَنَارَتِ الْقَلْبَ وَ أَخْرَسَتِ الشَّیطَان‏ أربعین یوما؛

انار بخورید، هر دانه‌ای از انار که در معده قرار می‌گیرد، موجب نورانیت دل و لالی یا دوری برای چهل روز شیطان می‌شود.

مطلب مرتبط:

جعفری با لیمو برای کبد مفید است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ