تغذیه ناسالم چه تأثیری بر جذب مواد مغذی دارد؟

mousavi
پزشکان در یک مطالعه جدید بررسی کردند که چگونه و با چه سرعتی رژیم غذایی ناسالم می‌تواند مکانیسم‌های داخلی بدن را تغییر دهد.

طبق یافته‌های جدید مصرف مواد غذایی چرب برای مدت زمان پنج روز فرآیندی را که طی آن ماهیچه‌ها به جذب مواد مغذی می‌پردازند، تغییر می‌دهد. پزشکان معتقدند این نتایج یادآور این است که حتی روی آوردن کوتاه مدت به عادات تغذیه‌ای ناسالم می‌تواند تاثیرات طولانی مدت برجای بگذارد.

بیشتر افراد تصور می‌کنند که می‌توانند مدت کوتاهی از مصرف خوراکی‌هایی با چربی بالا پرهیز نکنند و از عواقب آن در امان بمانند اما برای ماهیچه‌ها پنج روز کافیست که به این مواد ناسالم واکنش نشان دهند.

ماهیچه‌ها 30 درصد از میانگین وزن بدن فرد را تشکیل می‌دهند و در سوخت و ساز گلوکز نقش کلیدی بازی می‌کنند. پس از آنکه در مدت زمان غذا خوردن یا پس از آن سطح قند خون افزایش می‌یابد ماهیچه‌ها تصمیم می‌گیرند قند مازاد را استفاده کرده یا ذخیره کنند.

در صورتی که توانایی سیستم ماهیچه‌ای برای سوخت و ساز قند آسیب ببیند، پیامدهای آن که متوجه دیگر بافت‌های بدن می‌شود وخیم است.

در این بررسی متخصصان آمریکایی از تعدادی شرکت کننده درخواست کردند رژیم غذایی را دنبال کنند که حاوی 55 درصد چربی است. در بیشتر رژیم‌های غذایی تقریبا 30 درصد چربی وجود دارد.

متخصصان پس از گذشت پنج روز از شروع این رژیم، وضعیت سوخت و ساز بدن این افراد را ارزیابی کرده و دریافتند بدن مصرف‌کنندگان میزان چربی زیاد در اکسید کردن گلوکز کارایی کمتری دارد. به اعتقاد محققان این شرایط می‌تواند توانایی فرد در تنظیم انسولین که خطر ابتلا به دیابت و دیگر بیماری‌های متابولیک را افزایش می‌دهد، از بین ببرد.

به گفته پزشکان آمریکایی بدن به تغییرات رژیم غذایی در مدت زمان کوتاه‌تر از آنچه تاکنون تصور می‌شد، واکنش نشان می‌دهد و رژیم غذایی حاوی چربی بالا فرآیند طبیعی سوخت و ساز بدن را در زمان کوتاهی دگرگون می‌کند.

منبع: ایسنا

یه برنامه غذایی برای تغذیه بهتر چی می تونه باشه؟

مهمترین توصیه تغذیه ای امام رضا (ع)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ