راهکارهایی که برای درمان بیماری نوریت اپتیک باید بدانیم

amin
بدون درمان مشخصاً دید ۳-۲ هفته بعد از آغاز علائم شروع به بهبود مى‌کند و گاه ظرف چند روز طبیعى مى‌شود. روند بهبود ممکن است ماه‌ها به‌ آرامى ادامه یابد و دید ۴۰/۲۰ و بهتر در بیش از ۹۰% موارد ظرف یک‌سال از شروع علائم حاصل مى‌شود.

تعریف بیماری

نوریت اپتیک عبارت است ازالتهاب عصب باصره که مشخص می شود با تاری دید، اشکال در دید رنگ و میدان بینایی. مثلاً بیمار رنگ قرمز را خاکستری یا تیره می‌بیند. نقص میدان بینایی ناشی از آکسونهای Demyelating بوده که به طور کلاسیک سکوسانترال و به صورت کمانی Arcuate و یا Altitudinal می‌باشد. انقباض مردمک را باید مشاهده نمود. بیمار مشکوک به نوریت اپتیک را باید ازنظر نقص آوران مردمکی به وسیله‌ی تاباندن نور از چشم چپ به راست و از راست به چپ و مشاهده‌ی کاهش پاسخ مردمک در چشم مبتلا بررسی کرد. فقط در یک سوم موارد معاینه‌ی ته چشم سر عصب باصره را متورم نشان می‌دهد. در دو سوم موارد در ابتدا دیسک اپتیک به نظر طبیعی می‌آید چرا که التهاب در پشت کره‌ی چشم می‌باشد.

شایعترین بیماری عصب باصره در افراد بین 15 تا 45 سال می‌باشد.

تشخیص نوریت اپتیک به صورت مسأله‌ی حادی بین چشم پزشکان و نورولوژیست‌ها درآمده است به 2 دلیل:

نوریت اپتیک غالباً اولین اندیکاسیون بالقوه‌ی بیماری ناتوان کننده‌ی MS می‌باشد.

ببش از400 هزار آمریکایی دچار MS بوده که از بیماریهای ناتوان کننده‌ی پیشرونده‌ در جوانان است.

 

 

درمان بیماری

بدون درمان مشخصاً دید ۳-۲ هفته بعد از آغاز علائم شروع به بهبود مى‌کند و گاه ظرف چند روز طبیعى مى‌شود. روند بهبود ممکن است ماه‌ها به‌ آرامى ادامه یابد و دید ۴۰/۲۰ و بهتر در بیش از ۹۰% موارد ظرف یک‌سال از شروع علائم حاصل مى‌شود. هرچه دید در مرحله حاد بدتر باشد نتیجه بینائى بدتر است ولى از دست رفتن همه درک نور مى‌تواند با بهبود کامل دید دنبال شود. هرچه طول ضایعه در عصب اپتیک بیشتر باشد به‌ویژه اگر درگیرى عصب داخل کانال اپتیک باشد نتیجه دید بدتر است. عموماً ارتباط نزدیکى بین بهبود حدت دید، درک کنتراست و دید رنگى وجود دارد. اگر روند بیمارى به حد کافى مخرب باشد آتروفى رتروگرید بینائى (نقص‌هاى رشته‌هاى عصبى شبکیه و رنگ‌ پریدگى دیسک) رخ مى‌دهد

استروئید وریدی، خوراکى یا با تزریق رتروبولبار بهبود بینائى ار تسریع مى‌کند ولى در نتیجه نهائى بینائى اثرى ندارد. استروئیدهاى خوراکى ممکن است خطر نوریت راجعه اپتیک را افزایش دهند. متیل پردنیزولون وریدى (۱g/d براى ۳ روز) و سپس پردنیزولون خوراکى (۱mg/kg/d براى ۱۱ روز) بیش از ۵۰% کاهش در احتمال رخداد مولتیپل اسکلروز قطعى مى‌دهد ولى فقط براى ۲ سال. بیشترین اثر این درمان در موارد ضایعات متعدد مغزى در MRI مى‌باشد.

علائم و نشانه ها بیماری نوریت اپتیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ