چرا پارکینسون می‌گیریم؟

zahra
بیماری پارکینسون یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی در بزرگسالان مسن تر که مشخصه آن سفتی عضلانی پیشرونده تدریجی ، لرزش و از دست رفتن مهارت های حرکتی است .

محمد روحانی؛ متخصص مغز و اعصاب: در مغز انسان واسطه شیمیایی به نام دوپامین وجود دارد که یکی از مهمترین وظایف آن تسهیل حرکات است. در بیماری پارکینسون میزان این ماده در مغز کم می‌شود که باعث کُندی حرکات و سایر علائم بیماری پارکینسون می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه علت کاهش دوپامین و تخریب نورون‌های مولد آن در مغز دقیقاً مشخص نیست، تصریح کرد: علت بروز بسیاری از بیماری‌های تخریبی مغز و اعصاب، هنوز مشخص نیست همانطور که دقیقاً نمی‌دانیم چرا بیماری آلزایمر ایجاد می‌شود.

وی نقش وراثت را در بیماری پارکینسون موثر دانست و عنوان کرد: این بدان معنا نیست که اگر یک بیمار مبتلا به پارکینسون در خانواده باشد سایرین نیز به آن مبتلا می‌شوند. امروزه در پارکینسون‌هایی که در سنین جوانی (به ویژه زیر20 سال) شروع می‌شوند، احتمالاً نقش ژنتیک پُررنگ تر است.

روحانی تاکید کرد: در بیماران زیر بیست سال و در مواردی که چند نفر در یک خانواده مبتلا هستند نقش ژنتیک و تاثیر آن اهمیت بیشتری دارد ولی این تاثیر در حد بیماری‌های دیگر با توارث غالب و مغلوب نیست.

این متخصص مغز و اعصاب درباره تاثیر جنسیت در ابتلا به پارکینسون گفت: آمارها نشان می‌دهد که بیماری در جنس مذکر بیشتر است و مطالعه ای که ما بر روی بیش از 1700 بیمار انجام دادیم شیوع پارکینسون در مردان را دو برابر زن‌ها نشان داده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه درمان‌های مفید و قابل توجه و موثری برای بهبود علائم بیماران مبتلا به پارکینسون وجود دارد، گفت: اگرچه در حال حاضر امکان متوقف کردن فرایند تخریب نورون‌های مغزی در بیماری پارکینسون نیست ولی درمان های موثری وجود دارد که علائم بیماری را کاهش داده است و همین درمان‌ها باعث شده است بیماران پارکینسونی که زمانی محکوم به مرگ زود رس بودند، امروزه بسیاری از آن‌ها طول عمر طبیعی داشته باشند.

روحانی درمان‌های پارکینسون را برشمرد: چندین درمان خیلی موثر برای بیماری پارکینسون وجود دارد که مهمترین و اصلی ترین آنها، لوودوپا است که در بدن تبدیل به دوپامین شده و اکثر علائم بیماری را کنترل می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: داروهای دیگری هم در همین راستا با هدف تقویت دوپامین مغز وجود دارد که موثر است. در سه دهه اخیر جراحی برای بیماری پارکینسون وجود دارد که علائم را بهبود می‌ بخشد که خوشبختانه در کشور ما هم در بیمارستان حضرت رسول(ص) و دانشگاه علوم پزشکی ایران این جراحی از حدود سال 1384 آغاز شده است و تاکنون نزدیک به 200 بیمار مبتلا به پارکینسون تحت این عمل جراحی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه این عمل جراحی در دنیا کاملاً مورد تایید است و بیش از 100 هزار بیمار در دنیا از این جراحی بهره بردند، گفت: با درمان‌های دارویی و جراحی بیماری پارکینسون که خوشبختانه در ایران هم وجود دارد، طول عمر بیماران و کیفیت زندگی آنها بهبود قابل توجهی پیدا کرده است.

روحانی درباره نقش سلول‌های بنیادی در درمان پارکینسون گفت: درمان با سلول‌های بنیادی در بیماری‌های مغز و اعصاب هنوز در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد و در مورد بیماری پارکینسون هم مطالعات محدودی انجام شده است ولی هنوز تاثیر آن به صورت قطعی ثابت نشده است. توصیه می‌کنم بیماران به پزشک متخصص مغز و اعصابی که تحت درمانش هستند اعتماد داشته باشند و همینطور از مراکز دانشگاهی، درباره درمان‌های جدید کسب اطلاع کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ