قرص زیرزبانی را با چه دارویی نباید همزمان خورد؟

zahra
قرص‌های زیر زبانی از ترکیبات نیتریت اکسید و گشادکننده عروق قلب هستند. علت اینکه این قرص‌ها را زیر زبان می‌گذارند این است که وریدهای زیر زبان قرص را سریع جذب می‌کنند.

اگر شما هم در خانواده و اطرافیان‌تان یک نفر مبتلا به فشارخون و مشکلات قلبی دارید حتما تا به حال اسم «قرص زیرزبانی» را شنیده‌اید. به خصوص در موقعیت‌های دشوار یا هیجانی مثل دعواها، مراسم مهم و … شاید شاهد این بوده‌اید که یک نفر حالش بد می‌شود و دیگری قرصی زیر زبان او می‌گذارد! اما واقعا این قرص زیر زبانی چه کاربردی دارد و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟

چرا زیر زبان گذاشته می‌شود؟!

قرص‌های زیر زبانی از ترکیبات نیتریت اکسید و گشادکننده عروق قلب هستند. علت اینکه این قرص‌ها را زیر زبان می‌گذارند این است که وریدهای زیر زبان قرص را سریع جذب می‌کنند. یعنی به جای اینکه قرص به صورت خوراکی خورده شود و وارد معده شود و بخواهد از این طریق جذب و وارد خون شود، از طریق وریدهای زیرزبانی سریع جذب شده و وارد بدن می‌شود. این دارو معمولا به شکل اسپری و قرص موجود است.

آنهایی که هرگز نباید قرص زیر زبانی بخورند!

هیچ قرصی نباید بدون تجویز پزشک مصرف شود؛ پزشک باید بیمار را کاملا معاینه کرده باشد. برای مثال باید مطمئن شود بیمار تنگی دریچه‌های قلب نداشته باشد. مصرف این دارو در بیماری که تنگی شدید دریچه آئورت دارد ممکن است مرگبار باشد یا بیماری که فشارخون و ضربان قلب خیلی پایینی دارد اگر در آن لحظه این دارو را مصرف کند، ممکن است جانش به خطر بیفتد. در قدم اول وقتی یک بیمار با درد قفسه سینه مراجعه می‌کند بدون هیچ معاینه‌ای نباید این قرص را زیر زبان او گذاشت و درست نیست بیماران نیز سرخود این کار را انجام دهند.

 

چه کسانی باید مصرف کنند؟

پزشک معمولا برای کسانی که مشکلات قلبی و گرفتگی رگ دارند این دارو را تجویز می‌کند که در 2 حالت کاربرد دارد.

یکی زمانی است که فرد سینه‌اش درد می‌گیرد و این قرص را زیر زبانش می‌گذارد. قرص در آن لحظه باعث می‌شود عروق گشا‌د شوند و درد سینه آرام شود.

استفاده دوم آن معمولا برای بیمارانی است که می‌خواهند فعالیت خاصی را انجام دهند و برای پیشگیری از درد سینه آن را مصرف می‌کنند. برای مثال بیمار می‌داند که اگر تعداد خاصی پله را بالا برود ممکن است سینه‌اش درد بگیرد و چون مجبور است این کار را بکند قبل از آن از این دارو استفاده می‌کند. گاهی اوقات نیز برای موارد تشخیصی از آن استفاده می‌کنیم.

 برای مثال وقتی بیمار با درد قفسه سینه مراجعه می‌کند و مطمئن نیستیم که دردش قلبی است یا خیر، این دارو را زیر زبانش می‌گذاریم؛ اگر به قرص جواب داد می‌گوییم احتمالا منشا درد قفسه سینه، قلبی بوده است.

خطرات مصرف همزمان با ویاگرا

پزشک معمولا به بیمارانی که گرفتگی رگ دارند توصیه می‌کند همیشه این قرص را به همراه داشته باشند اما به یاد داشته باشید مصرف این دارو در کسانی که مشکلات دریچه‌ای قلبی دارند، بیمارانی که کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک دارند و قلب‌شان خیلی گشاد است، می‌تواند مرگبار باشد. همچنین مصرف همزمان داروی سیلدنافیل یا ویاگرا که الان خیلی شایع است، می‌تواند جان فرد را به خطر بیندازد. بسیاری از آقایان برای رفع مسائل جنسی بدون تجویز پزشک از داروی ویاگرا استفاده می‌کنند و وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند شاید حتی خجالت بکشند و مصرف آن را از پزشک پنهان می‌کنند. ممکن است پزشک بدون اینکه از این موضوع خبر داشته باشد برای آنها قرص زیرزبانی تجویز کند و فرد با مصرف همزمان این 2 دارو جان خود را از دست بدهد. 

به اورژانس مراجعه کنید اگر …

اگر پزشک صلاح بداند مصرف این دارو و طریقه استفاده از آن را به بیماران مبتلا به فشار خون و… توصیه می‌کند. در غیر این صورت نباید از این دارو استفاده کرد. طریقه مصرف آن نیز معمولا به این صورت است که اگر بیمار مشکل قلبی دارد هر زمان که درد سینه پیدا کرد می‌تواند یک قرص

 زیر زبانش بگذارد و صبر کند؛ اگر در عرض 5 دقیقه جواب نداد قرص دوم را می گذارد و 5 دقیقه دیگر صبر می‌کند. باز هم اگر جواب نداد قرص سوم را می‌گذارد و اگر قرص سوم هم اثر نکرد دیگر نباید قرص چهارم را مصرف کند و باید به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کند. یکی از عوارض جانبی این دارو افت فشار است. بهتر است هنگام مصرف آن، فرد در حالت خوابیده قرار بگیرد تا اگر فشارش افتاد، زمین نخورد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ