آیا مردان هم یائسه می شوند؟(قسمت آخر)

zahra
کاهش میزان تستوسترون خون در مردان از حدود 30 سالگی شروع و پس از آن تقریباً هر سال یک درصد از میزان تستوسترون خون کاسته می شود. در 7 درصد مردان 40 تا 60 ساله و 70 درصد مردان 70 تا 79 ساله، میزان تستوسترون خون کمتر از حداقل آن در افراد جوان است. کاهش میل جنسی به علت کمبود تستوسترون ایجاد می‌شود.

 بدون شک این یک درد مشترک است. نه فقط هیچ مردی دلش نمی‌خواهد زود پیر شود؛ که هیچ زنی هم نمی‌خواهد شوهرش زود به یک پیرمرد غرغرو تبدیل شود. تا امروز زن‌ها نگران چاقی و بی‌اعصابی و بی‌میلی جنسی و گرگرفتگی و هزار جور مشکلی بودند که بعد از فوت کردن پنجاهمین شمع روی کیک تولدشان در انتظارشان بود؛ حالا باید از این بترسند که همین بلاها، شاید زودتر، سر شوهرشان بیاید.

در ادامه مطلب های قبلی در قسمت آخر به موارد ذیل می پردازیم:

چطور بفهمیم تستوسترون بدن کم شده؟ متهم ردیف اول کیست؟ اگر می‌خواهید تستوسترون‌تان افزایش پیدا کند چه مواردی را باید رعایت کنید؟

چطور بفهمیم تستوسترون بدن کم شده؟

در معاینه بدنی، معمولاً کاهش حجم بیضه‌ها، کاهش موهای بدن، کاهش حجم عضلات و پوکی استخوان را می‌توان نشانه‌های بارز شک به کاهش تستوسترون دانست. اینها همان علایمی هستند که به تدریج در یک مرد سالمند مشاهده می‌شوند اما گاهی هم این تغییرات آنقدر نامحسوس‌ است که با معاینه نمی‌‌توان تشخیص داد. بنابراین آزمایش خون لازم می‌شود. در آزمایش خون هم معمولا از راه اندازه‌گیری تستوسترون نمونه خون ۸ صبح می‌توان به نتیجه مطمئن رسید. معمولا هورمون‌های تیروئید، ملاتونین، DHEA و فاکتور شبه انسولین هم اندازه‌گیری می‌شود. برخی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند با شروع 35 سالگی هر پنج سال سطح این هورمون بررسی شود.

اگر می‌خواهید بدانید میزان این هورمون در شما طبیعی است یا نه باید بدانید که غلظت 300 تا یک هزار نانوگرم در دسی‌لیتر از این هورمون در بدن شما طبیعی محسوب می‌شود؛ اما میزان تستوسترون 300 یا حتی دامنه 400 و 500 هم برای عملکرد مطلوب ایده‌آل نیست حتی اگر سطح آن عادی به نظر برسد. همین اشتباه در میزان عادی این هورمون باعث شده بسیاری از مشکلات مربوط به تستوسترون تشخیص داده نشود. برخی تحقیقات نشان داده مردان برای داشتن عملکرد استاندارد از نظر زناشویی باید سطح تستوسترونی بین 400 تا 600 نانوگرم در دسی‌لیتر داشته باشند.

حالا استرس متهم ردیف اول است

در زمان استرس، بدن ما هورمون کورتیزول یا هورمون استرس را ترشح می‌کند. برخی مطالعات نشان داده است استرس بالا (کورتیزول بالا) با تستوسترون کم همراه است. البته هنوز معلوم نشده استرس چگونه عامل کاهش این هورمون است اما ثابت شده افزایش استرس می‌تواند با علائم کاهش تستوسترون مانند کاهش میل جنسی، انرژی ناکافی و افسردگی همراه باشد.

هورمون استرس‌کورتیزول و هورمون جنسی تستوسترون علیه هم کار می‌کنند. به همین دلیل است که فرضیه‌ای مبنی بر اینکه استرس می‌تواند باعث ناباروری و از دست دادن میل جنسی در مردان با مهار هورمون استرس شود، وجود دارد. البته هیچ تحقیق مشخص و واضحی نشان نداده است که افزایش هورمون تستوسترون به کاهش هورمون استرس می‌انجامد و تنها در خوکچه‌های هندی این موضوع به اثبات رسیده است. محققان دریافته‌اند وقتی خوکچه‌های هندی نر، تستوسترون‌درمانی می‌کنند اضطراب از آنها دور می‌شود. اما باتوجه به شواهد واقعی که در دست داریم، این فرضیه دور از ذهن نیست که در مردان هم همین اتفاق می‌افتد.

آیا می‌دانید که.

..

به دارو فکر نکنید

اگر فکر می‌کنید با تستوسترون تزریقی (خوراکی‌اش که موجود نیست) می‌توان همه این کارها را خیلی راحت‌تر انجام داد، در اشتباهید. تستوسترون‌درمانی طولانی‌مدت، با مشکلات قلبی و حتی کاهش اسپرم در ارتباط است. پزشکان ممکن است راه‌هایی مانند تزریق یا استفاده از کرم و ژل موضعی را پیشنهاد بدهند با این حال بسیاری از مردان داوطلب چنین درمانی نیستند. تستوسترون نباید در مردانی که در خطر ابتلا به سرطان پروستات یا سینه هستند استفاده شود. علاوه بر این استفاده از آن ممکن است در فردی که مشکلات قلبی، کلیوی یا کبدی دارد مسئله را حادتر کند.

هرگز فراموش نکنید

اگر می‌خواهید تستوسترون‌تان افزایش پیدا کند موارد زیر را رعایت کنید:

 –انجام ورزش‌های مقاومتی (بدنسازی)

مکمل‌‌های غذایی همراه با ویتامین محلول در چربی (ADEK)

 –ترک سیگار

 –مصرف منظم مکمل حاوی روی و روغن ماهی

 –خواب بیش از هفت ساعت شبانه

استفاده از پروتئین بیشتر ازجمله تخم‌مرغ

استفاده از فرآورده‌های لبنی بیشتر

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ