چه کارهایی را برای کاهش وزن نباید انجام داد؟

mousavi
اغلب به افرادی که تلاش می‌کنند چند پوند وزن کم کنند، بجای اینکه بگوییم چه کارهایی را باید انجام دهند، می‌گوییم که چه کارهایی را نباید انجام دهند! کاری که باید انجام دهید، آن‌قدر ساده است که مردم باور نمی‌کنند مفید باشد.

این معادله‌ای است جادویی از کارهایی که باید انجام دهید:

یاد گرفتن اینکه چطور از غذا، غذا خوردن و ورزش لذت ببرید + تحرک + توجه به بدنتان + خوردن یک رژیم غذایی متعادل شامل همهٔ غذا‌ها (مصرف بعضی از غذا‌ها باید کمتر باشد) = راه سالم کاهش وزن و حفظ آن.

ممکن است با پیروی از این معادله کمی‌بیشتر طول بکشد تا به نتیجه برسید، اما آیا ترجیح نمی‌دهید که نتایج به دست آمده برای یک عمر دوام داشته باشد؟

اگر می‌خواهید از یک روند کاهش وزن پایدار و سالم و یک رابطهٔ شاد با مواد غذایی لذت ببرید، ۱۰ کار زیر را انجام ندهید:

۱ – رژیم نگیرید

محدود کردن کالری‌های شما، سوخت و ساز بدنتان را کند کرده و بدن را مجبور می‌کند که ذخایر چربی‌اش را حفظ کند. رژیم به شما کمک نمی‌کند که سبک زندگیتان را تغییر دهید و فقط شما را غمگین می‌کند. آیا تا بحال دیده‌اید فردی که رژیم دارد، خوشحال باشد؟

کسانی که رژیم می‌گیرند، معمولا به سرعت وزنشان به‌‌ همان اندازه یا شاید چند کیلو بیشتر بالا می‌رود. شما هرگز نباید در روز کمتر از ۱۲۰۰ کالری از مواد غذایی واقعی بخورید.

انواع مواد غذایی کم‌چرب، اغلب حاوی شکر بیشتری هستند و‌‌ همان طعم و مزه را هم ندارند، بنابراین بیشتر از آن‌ها می‌خورید. بهتر است سهم مواد غذاییتان را از چیزهای واقعی بخورید تا احساس رضایت کنید.

۲ – به مواد غذایی برچسب «خوب» و «بد» نزنید

هنگامی که شروع کنید به برچسب زدن به مواد غذایی، هوس می‌کنید همهٔ آن غذاهای بد را بخورید! به عنوان بخشی از یک برنامهٔ کاهش وزن سالم، می‌توان از همهٔ غذا‌ها لذت برد، زیرا هر غذایی برای بدن یا ذهن شما فایده‌ای دارد، حتی بستنی. پس به اعتدال و میانه‌روی فکر کنید، نه حذف غذا‌ها.

۳ – از هیچ وعده غذایی صرفنظر نکنید

وقتی از وعده‌های غذایی صرفنظر می‌کنید، بدنتان را مجبور می‌کنید که ذخایر چربی‌اش را حفظ کند، سوخت و ساز بدنتان را کاهش دهد و از عضله‌هایتان تغذیه کند! آیا می‌دانستید افرادی که بعضی از وعده‌های غذایی را نمی‌خورند، نسبت به افرادی که مرتبا درحال خوردن هستند، تمایل به خوردن کالری بیشتری دارند؟

۴ – هیچ گروه غذایی را حذف نکنید

اگر فقط دنبال غذاهای کم چرب و کم کربوهیدرات باشید، نمی‌توانید از مواد مغذی ضروری که بدن و مغزتان برای انجام وظایفش به آن‌ها احتیاج دارد استفاده کنید؛ و فراموش نکنید که شدیدا هوس می‌کنید از گروه مواد غذایی استفاده کنید که آنها را حذف کرده‌اید.

۵ – از قرص‌ها و مکمل‌های رژیمی استفاده نکنید

اگر چیزی آنقدر خوب است که نمی‌توانید باورش کنید، احتمالا واقعی نیست! این محصولات معمولا پر از کافئین و دیورتیک‌ها هستند که می‌توانند روی کلیه‌ها و قلب شما فشار زیادی وارد کنند.

۶ – به روشهای غیر طبیعی متوسل نشوید

هرگونه پاکسازی (استفراغ، مسهل‌ها، ورزش بیش از حد، و غیره) بسیار خطرناکند. کم آبی بدن، عدم تعادل الکترولیت، و مشکلات قند خون، تنها برخی از عواقب ناشی از روش‌های پاکسازی هستند.

۷ – از برنامه‌های سم زدایی پیروی نکنید

این برنامه‌ها بدن شما را وادار می‌کنند که وزن آب را کم کند و شما نمی‌توانید از مواد مغذی ضروری استفاده کنید. بنابراین کم آبی را تجربه می‌کنید، باعث عدم تعادل الکترولیت بدنتان خواهید شد، و مخالف سیستم سم زدایی بدنتان عمل کرده‌اید.

۸ – تند غذا نخورید

اگر در غذا خوردن عجله کنید، نمی‌توانید طعم‌ها را حس کنید، و به معده‌تان اجازه نمی‌دهید که احساس پری کند تا مانع پرخوری شود. آرام غذا بخورید، و واقعا طعم غذا را بچشید.

۹ – هنگام خوردن وعده‌های غذایی کار دیگری انجام ندهید

لازم نیست که هر وعدهٔ غذایی در بهترین ظروف چینی شما سرو شود، اما نباید در ماشین، پشت میز کار یا جلوی تلویزیون غذا بخورید. اگر هنگام غذا خوردن، چند کار را باهم انجام دهید، بیشتر احتمال دارد که پرخوری کنید.

۱۰ – انتظارات غیر واقعی نداشته باشید

اگر برای خودتان اهداف غیر واقعی در نظر بگیرید، نمی‌توانید به آن‌ها برسید، و احساس شکست می‌کنید. اهداف غیر واقعی باعث می‌شود پرخوری کنید یا تسلیم شوید. افرادی که به طور هفتگی، اهداف کوچک و قابل دستیابی در نظر می‌گیرند، به ایجاد تغییرات پایدار، تمایل دارند.

وقتی که نگرانی در مورد غذا و تصویر ذهنی از بدنتان را کنار بگذارید، می‌توانید روی میانه روی، تعادل و تنوع تمرکز کنید که باعث می‌شود به کاهش وزن پایدار دست یابید و شاد‌تر و سالم‌تر باشید.

منبع: سیمرغ

مطلب مرتبط:

چه مقدار ورزش روزانه برای کاهش وزن لازم است و کار در خانه ورزش محسوب می شود ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ