چاقی زنان باردار برای نوزاد خطرناک است؟

mousavi
اضافه وزن برای مادر و نوزاد خطرناک است. در چاقی انسولین ، آندروژن، و لپیتین بالا می رود و این بالا رفتن ها می تواند مخرب باشد.

محققین می گویند تعداد زنان باردار دارای اضافه وزن در حال افزایش است و در بعضی از کشورها به حالت اپیدمی رسیده است. در نتیجه بهتر است زنانی که تصمیم به فرزنددار شدن دارند قبل از بارداری خود را به وزن سالم برسانند، چون این اضافه وزن برای مادر و نوزاد خطرناک است. در چاقی انسولین ، آندروژن، و لپیتین بالا می رود و این بالا رفتن ها می تواند مخرب باشد.

در حال حاضر تقریبا نیمی از زنان باردار دارای اضافه وزن هستند که این موضوع می تواند به جنین آن ها آسیب وارد کند. اگر یک زن در دوران بارداری دارای اضافه وزن باشد، خطر ابتلا به مشکلات جدی مانند دیابت در دوران بارداری، سقط جنین و مرده به دنیا آمدن نوزاد افزایش پیدا می کند. همچنین احتمال این که این زن مجبور به سزارین شود نیز بالاست.

خطر به دنیا آمدن نوزاد مرده در مادران چاق

یکی از آمادگی های قبل از بارداری آمادگی وزنی است یعنی خانم باید با وزن مناسب وارد مرحله حاملگی شود و در مدت 9 ماه حاملگی افزایش وزن متعادل و مناسب داشته باشد نه کمتر و نه بیشتر.

تحقیقات پزشکان انگلیسی نشان می دهد خطر به دنیا آمدن نوزاد مرده از مادرانی که پیش از بارداری یا در ابتدای این دوران، چاق هستند، بیشتر است. بالا بودن شاخص توده بدنی پیش از بارداری یا در اوایل بارداری در تولد نوزاد مرده موثر است و بدتر اینکه احتمال این خطر برای زنانی که به چاقی شدید مبتلا هستند، بسیار بیشتر است.

شاخص توده بدنی یا BMI بین 19 تا 24 وزن متعادل در نظر گرفته شده و شاخص توده بدنی 25 تا 29 نشان دهنده اضافه وزن است. بر اساس مطالعات حتی افزایش ناچیز شاخص توده بدنی در زنان با افزایش خطر تولد نوزاد مرده مرتبط است. به این ترتیب بیشترین خطر در گروه زنان با چاقی شدید مشاهده می شود. زنان با شاخص توده بدنی 40 در مقایسه با زنان با شاخص توده بدنی 20، دو تا سه برابر بیشتر در معرض به دنیا آوردن نوزاد مرده هستند.

منبع: شبکه خبری زمان

مطلب مرتبط:

اضافه وزن در دوران بارداری چه خطراتی برای نوزاد دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ