آشنایی با پیشرفته ترین روش های جراحی چاقی و دیابت نوع دوم

meysam
دکتر محمود راد، دارای بورد تخصصی جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته: موثرترین درمان بیماری چاقی مفرط و عوارض آن مثل دیابت و فشارخون جراحی به روش بسته(لاپاراسکوپی) است.

دکتر محمود راد، دارای بورد تخصصی جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته:

بای پس معده:

عمل جراحی بای پس معده که به روش لاپاراسکوپی (جراحی بسته) انجام می شود. این عمل سر دسته عمل های جراحی چاقی است که موفقیت تمام روش ها با این روش سنجیده می شود. در عمل بای پس حجم معده کوچک شده و بیمار غذای کمتری مصرف می کند. همچنین مسیر غذا در روده باریک، هم کوتاه تر می شود و لذا جذب هم کم می شود. آثار شگفت آور  بای پس کلاسیک در درمان دیابت و بیماری فشار خون باعث شده است این جراحی به عنوان سر دسته عمل های جراحی متابولیک هم شناخته شود.

مینی بای پس:

عمل مینی بای پس که به روش لاپاراسکوپی (جراحی بسته) انجام می شود، اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده است. علت این امر در ساده تر بودن انجام آن است. همچنین بیمارانی که چاق تر باشند از این عمل بیشتر سود خواهند برد. به علاوه با کمک این روش در افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند، این بیماری به خوبی کنترل می شود. غذا خوردن دراین بیماران راحت تر است اما در مقابل این بیماران نیاز به مصرف مکمل و ویتامین بیشتری دارند. 

اسلیو معده

اسلیو معده (Sleeve Gastrectomy) پرطرفدارترین جراحی چاقی است. این عمل اولین بار در سال ۱۹۹۳ در استرالیا توسط دکتر Jamieson و بعد از آن توسط دکتر Johnston در سال ۱۹۹۶ در انگلستان انجام شد و از سال ۲۰۰۴ به بعد به‌عنوان یکی از روش‌های جراحی در کاهش وزن در تمام دنیا گسترش یافت. پروفسور Gagner پیشرو در این جراحی به روش لاپاروسکوپی است. در این روش جراحی که به طریق لاپاروسکوپی صورت می‌گیرد قسمت عمده سمت چپ معده بیمار برداشته می‌شود و معده به شکل لوله باریکی (شبیه موز) باقی می‌ماند. قسمتی از معده که مسئول ترشح هورمون‌های تحریک اشتها هستند از بدن خارج و بنابراین ولع به خوردن کم می‌شود. هم‌چنین به دلیل کاهش چشم‌گیر حجم معده، بیمار با مصرف مقدار کم غذا احساس سیری می‌کند و در نتیجه کالری مصرفی کاهش یافته و کاهش وزن رخ می‌دهد. بیمارانی که چهل تا پنجاه کیلو اضافه وزن دارند از این روش سود می‌برند. در این روش بیمار پس از ۶ ماه نصف اضافه وزن خود را از دست داده و ظرف ۲ سال به وزن سلامت می‌رسد. 

پلیسه معده

جراحی پلیسه معده ابتکاری از برجسته‌ترین جراحان ایرانی است. در این روش حجم معده کاهش می‌یابد. به این‌ صورت ‌که معده بدون بریده شدن روی خود و به سمت داخل تا خورده و دوخته می‌شود. این جراحی به روش لاپاروسکوپی (جراحی بسته) همچنین جراحی باز انجام می‌شود. کاهش حجم معده در این روش را می‌توان با اسلیو معده مقایسه کرد. باوجود این پلیسه معده کم‌خطرتر و ارزان‌تر است.

کاهش وزن در پلیسه معده با حلقه معده قابل مقایسه است ولی مانند حلقه معده نیازی به مراجعات مکرر ندارد، بنابراین برای کسانی‌که شرایط مراجعه مکرر ندارند و خواستار روش دائمی‌تری هستند، مناسب است. 

بالون معده

بالون‌گذاری معده به‌عنوان روشی منفرد برای کاهش وزنی حدود 20-15 کیلو یا به‌عنوان مرحله‌ قبل از جراحی اصلی بیماران سوپر چاق (مانند بای‌پس یا اسلیو معده) قابل انجام است. 

از آنجا ‌که بالون‌گذاری روش جراحی نیست و با اندوسکوپی انجام می‌شود، روشی سرپایی به‌حساب می‌آید و از این نظر کم‌خطرترین روش درمان چاقی است. در این روش مقداری داروی خواب‌آور به بیمار تزریق می‌شود و بیمار می‌خوابد. پس از انجام آندوسکوپی و قرار گرفتن بالون در معده، بالون با مایع پر می‌شود. بیمار چند دقیقه بعد بیدار شده و مرخص می‌شود. احساس پری و سیری زودرس باعث کاهش وزن تدریجی می‌شود. بالون معمولا بین 6 ماه تا یک ‌سال در معده باقی می‌ماند. معمولا در مراجعات بیمار داروهای کمکی برای کاهش وزن و مشاوره روانشناسی چاقی و تغذیه انجام می‌شود. مرحله‌ خروج بالون هم مانند گذاشتن آن با آندوسکوپی است. در بیمارانی که کاندیدای جراحی ترمیمی مثلا افتادگی سینه و شکم بعد از زایمان هستند و اضافه‌وزن دارند، برای کسب نتایج بهتر بعد از کاهش وزن به‌وسیله بالون‌گذاری معده تحت عمل جراحی ماموپلاستی و آبدومینوپلاستی قرار می‌گیرند.

حلقه معده

یکی از روش‌های درمان جراحی چاقی برای کسانی که حدودا نیازمند ۲۵ کیلو کاهش وزن هستند، حلقه معده یا باندینگ است.

در این روش که جزء روش‌های کاهش حجم معده است و معمولا با جراحی بسته (لاپاروسکوپی) انجام می‌شود، حلقه‌ قابل تنظیم معده را به دو قسمت تقسیم می‌کند. با پر شدن قسمت بالا با کمی غذا فرد احساس سیری و پری می‌کند. در خانم‌هایی که قصد بارداری دارند این روش به‌علت قابل تنظیم بودن روش مناسبی است. از آنجا ‌که در این روش سوءجذب مطرح نیست اختلال در جذب مواد غذایی و داروها ایجاد نمی‌شود.

دکتر محمود راد، دارای بورد تخصصی جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته:

دکتر محمود راد دارای بورد تخصصی جراحی عمومی و لاپاراسکوپی پیشرفته هستند. دکتر راد ضمن گذراندن دوره‌های تکمیلی در مراکز معتبر داخلی و خارجی در  محضر اساتید ایرانی و بین‌المللی کسب تجربه کرده و به درمان بیماران مبتلا به چاقی مفرط و دیابت نوع دوم اشتغال دارند.

شما می توانید جهت ارتباط با مطب دکتر محمود راد با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن تعیین وقت:

02188621696

Sms : 09191136764

مشاوره مستقیم، Sms و تلگرام:

09191136763

آدرس:  تهران، خیابان سید جمال‌الدین اسدآبادی (یوسف آباد)، نبش خیابان چهل و هفتم، ساختمان نادر، طبقه دوم، واحد ۲۰۴

وب سایت: drrad.co


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ