چه نوع چربی در بدن کمک می کند وزن کم کنیم؟

mousavi
آب کردن چربی های اضافی برای کسانی که می خواهند به وزن ایده آل برسند و تناسب اندام بدست بیاورند هدفی است بلند مدت.

آب کردن چربی های اضافی برای کسانی که می خواهند به وزن ایده آل برسند و تناسب اندام بدست بیاورند هدفی است بلند مدت. اما نوعی از این چربی ها ( که می خواهید آبشان کنید ) چربی قهوه ای نام دارد می تواند در کاهش وزن کمکمان کند. محققان به تازگی متوجه شده اند سرما به ساخت بیشتر این چربی سالم در بدن که باعث بالا رفتن سرعت متابولیزم می شود کمک می کند.

چربی قهوه ای چیست؟

نوعی چربی بدن است که تولید گرما می کند. رنگ این چربی قهوه ای مایل به قرمز است چون سرشار از سلول های تولید انرژی است که میتوکندری نام دارند با تبدیل کالری به گرما به سلول های انرژی می دهد. هر فردی از بدو تولد چربی قهوه ای دارد. نوزادان مقدار زیادی از این چربی دارند که بعد از بیرون آمدن از رحم آنها را گرم نگه می دارد. اما افراد با بالا رفتن سنشان شروع به از دست دادن چربی های قهوه ای می کنند. چرا؟ محققان هنوز پی به دلیل اصلی این اتفاق نبرده اند. چربی قهوه ای ممکن است مقدار کمی از کل چربی های یک فرد بالغ را تشکیل دهد. اما تحقیقات بیشتر نشان داده برخی از افراد بالغ بیش از حد انتظار چربی قهوه ای دارند. این نوع چربی درمیان مناطقی که چربی سفید وجود دارد به صورت پراکنده پیدا می شود، مناطقی مانند:

• گردن

• بالای قفسه سینه

• شانه ها

تفاوت چربی قهوه ای با چربی سفید چیست؟

• چربی قهوه ای چربی های پر از کالری را که لیپید نام دارند می سوزاند.

• چربی سفید چربی بدی است که لیپید ها را ذخیره می کند. چربی های ناسالم ناحیه شکم را میسازد و ران ها را ضخیم می کند.

چطور بفهمیم چربی قهوه ای داریم؟

راه ساده ای نیست که بتوان گفت. نمی توان تنها با نگاه کردن به بدن آنها را دید. در گذشته محققان این چربی ها را هنگام انجام بیوپسی روی نوزادان و موش ها دیده اند. روش تصویربرداری پیشرفته ای از بدن لازم است تا بتوان آنها را دید. هنگامی که رادیولوژیست ها از بدن عکس برداری می کردند در بدن افراد بالغ مناطقی می دیدند که نمی توانستند تشخیص دهند سرطانی است یا التهاب است. این مناطق در افراد بالغ تبدیل به چربی قهوه ای شد.

چطور می توان چربی قهوای بدست آورد؟

کمی دمای خانه را پایین بیاورید، و یا در زمستان به پیاده روی بروید. شواهد نشان می دهد با کاهش دما مقدار چربی های قهوه ای کالری سوز بالا می رود. اما محققان درجه خاص یا مدت زمان خاصی را برای بودن در سرما پیش بینی نکردند. در یک تحقیق کوچک که امسال انجام گرفت محققان قرار گرفتن در سرما برای مدت طولانی را عامل افزایش چربی قهوه ای دانستند. در حالی که به نظر می رسد گرما این رشد را سرکوب می کند. محققان 5 مرد را که در سنین 19 تا 23 سال بودند به مدت 4 ماه زیر نظر گرفتند، و در اتاقی که میخوابیدند دماسنج نصب کردند. بعد از مشاهده نتایج محققان به این نتیجه رسیدند کسانی که در درجه حرارت پایین خوابیده بودند مقدار رشد چربی های قهوه ای و کالری سوزی بدنشان به اندازه 30 تا 40 درصد بالا رفته بود. در ضمن کسانی که در درجه حرارت بالا خوابیده بودند مقدار چربی قهوه ای بدنشان پایین آمده بود.

تحقیقات دیگری نشان داد دمای پایین می تواند چربی ها را تبدیل به چربی قهوه ای کند، همچنین می تواند باعث تولید آن شود. وقتی سردتان است سلول های عصبی در چربی های قهوه ای هورمون های مشخصی را آزاد می کنند که قابلیت کالری سوزی را تقویت می کند که به کاهش وزن نیز کمک می کند. چربی قهوه ای چربی خوب است چون به سوزاندن کالری کمک می کند و باعث می شود از کالری های اضافی خلاص شوید. اما هنوز نمی دانیم چربی قهوه ای چگونه فعال می شود.

برای مثال، آیا این چربی فصلی است؟ آیا گرم کردن خانه یکی از عوامل چاقی ما است؟ تحقیقات نشان داده در دهه های اخیر میزان درجه حرارت خانه ها بالا رفته است، برخی محققان بر این باورند که این تغییر دما در افزایش چاقی، رژیم های غذایی ناسالم و نداشتن فعالیت بدنی در ارتباط است.

آیا چربی قهوه ای می تواند کمک کند وزن کم کنیم؟

اینکه با چربی قهوه ای چه مقدار می توانید کالری بسوزانید هنوز مورد بحث است. بهترین تخمین این است که امکان دارد روزانه 300 تا 400 کالری بیشتر بسوزانید. پس می توانید با تغییر در سبک زندگی و برنامه غذایی که دارید از این چربی ها نهایت استفاده را بکنید. محققان امیدوارند بتوانند داروهایی تولید کنند که روند تولید این چربی را افزایش دهد. اما در حال حاضر بهترین راه برای بدست آوردن این چربی ها قرار گرفتن در دمای پایین است.

در کنار کاهش وزن چربی قهوه ای چه کارهای دیگری می تواند انجام دهد؟

تحقیقات نشان داده چربی قهوه ای می تواند باعث کاهش قند خون شود. تحقیقاتی که در سال 2013 روی موشها انجام شد نشان داد این چربی باعث پیشگیری از چاقی و دیابت در موشها شده است. اگر این یافته ها در انسان نیز جواب بدهد می تواند باعث تحولی در مدیریت دیابت شود. به نظر می رسد در سالهای آینده چیزهای بیشتری از این چربی مفید بشنویم.

منبع: برترین ها

مطلب مرتبط:

 

برای لاغر شدن آب یخ بنوشید !

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ