رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به کم کاری تیروئید چیست؟

mousavi
بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید 'هیپو تیروئیدیسم' ازمصرف برخی صیفی جات و حبوبات مانند انواع کلم، شلغم، لوبیای سویا و بادام زمینی که دارای ترکیبات گواترزا (Goitrogens) هستند باید به صورت خام خودداری کنند.

متخصص تغذیه بالینی گفت هورمون هایی که از غده تیروئید ترشح می شود برای سلامتی بدن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بر متابولیسم بدن اثر گذار است.

وی ادامه داد: اگر غده تیروئید مقدار مناسب از هورمون های تیروئیدی را آزاد کند، عملکرد سیستم بدن انسان روال طبیعی و مطلوب را خواهد داشت؛ اما در برخی موارد تیروئید، هورمون های کافی را تولید نمی کند که سبب اختلال در تعادل واکنش های شیمیایی بدن می شود که در این صورت به آن کم کاری تیروئید گفته می شود.

اسلامیان با اشاره به اهمیت تغذیه در مبتلایان به کم کاری غده تیروئید، افزود: در این بیماران میزان متابولیسم (سوخت و ساز ) پایه کاهش می یابد، لذا این بیماران علاوه بر دریافت دارو باید از مشاوره های متخصصان تغذیه نیز بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه رژیم غذایی مناسب این بیماران از افزایش وزن آنها پیشگیری خواهد کرد، ادامه داد:بیمارانی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند باید فعالیت بدنی کافی و تحرک روزانه داشته باشند.

متخصص تغذیه بالینی یادآور شد: مواد غذایی حاوی ترکیبات گواترزا درصورتی که به صورت پخته مصرف شوند، حرارت سبب غیر فعال شدن ترکیبات گواترزا می شود.

به گفته وی این بیماران همچنین باید از نمک یددار در رژیم غذایی خود استفاده کنند تا اختلالی در سنتز حداقل هورمون های تیروئیدی که غده تیروئید کم کار آنها می تواند سنتز کند، ایجاد نشود.

در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید چون ناهنجاری های لیپیدی (هیپرکلسترولمی و هیپرتری گلیسریدمی) بوجود می آید لذا توصیه های تغذیه ای جهت بهبود ناهنجاری های لیپیدی نیز داده می شود.

هورمون های تیروئید سبب افزایش حرکات روده می شود و در صورت کمبود این هورمون ها در بیماران مبتلا به هیپوتیروئیدیسم، ممکن است یبوست ایجاد شود.

اسلامیان با اشاره به اینکه پزشکان توصیه های تغذیه ای در زمینه پیشگیری و درمان یبوست به این بیماران تجویز می کنند، گفت: بهتر است این بیماران میزان فیبر رژیم غذایی خود را افزایش داده و با نوشیدن مایعات کافی (آب) از بروز یبوست جلوگیری کنند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

مطلب مرتبط:

آیا با وجود پرکاری و کم کاری تیروئید می توان بارداری بی خطر داشت ؟

بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید چگونه لاغر شوند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ