با کدام گیاهان نسخه یائسگی را بپیچیم؟

nazari
این بار هم طبیعت به کمک شما می آید تا بتوانید میان سالی خود را با شادی سپری کنید.

چطور می شود در دوران یائسگی آرامش بیشتری را تجربه کرد و دچار عوارض آن از جمله گرگرفتگی و… نشد؟ اصلا روشی برای کنترل عوارض یائسگی وجود دارد یا خانم ها مجبور به تحمل این علائم هستند و آن قدر باید صبر کنند تا کم کم به این نشانه های ناخوشایند عادت کنند؟ این بار هم طبیعت به کمک شما می آید تا بتوانید میان سالی خود را با شادی سپری کنید.

1- فیتواستروژن ها: فیتواستروژن ها یا همان استروژن های گیاهی ترکیباتی هستند که از نظر ساختار و عملکرد مشابه هورمون استروژن محسوب می شوند که با یائسه شدن، سطح آن در خون فرد پایین می آید و شما را توی دردسر می اندازد.

مصرف روزانه این ترکیبات در دوران یائسگی به شما کمک می کند تا علائم این دوران خاص از عمرتان را با شدت بسیار کمتری تجربه کنید. سویا، نخود و عدس از جمله مواد غذایی حاوی فیتواستروژن هستند.

البته شبدر هم تا حدودی فیتواستروژن دارد. ایزوفلاون موجود در این گیاه اگرچه اثر کمتری نسبت به استروژن واقعی دارد ولی می تواند تعداد دفعات و شدت گرگرفتگی دوران یائسگی را کاهش دهد. این مسئله به خصوص در مورد خانم هایی که مبتلا به سرطان سینه هم هستند و دچار علائم یائسگی شده اند، اهمیت دارند چون اگرچه نمی توانند از استروژن درمانی استفاده کنند، اما مصرف فیتواستروژن های گیاهی برای شان منع خاصی ندارد.

2- کوهوش سیاه: کوهوش سیاه در اروپا گیاه معروفی است و در خیلی از مکمل های یائسگی از این گیاه استفاده می شود که مانند آبی بر آتش گرگرفتگی در زنان یائسه است. البته انجمن یائسگی آمریکا تاثیرات کوتاه مدت مصرف این دارو را تایید نکرده است. ولی به نظر می رسد مصرف حدود شش ماهه این داروی گیاهی بتواند شما را برابر عوارض یائسگی بیمه کند.

3- تخم کتان: وجود انواع لیگنان ها و اسید چرب امگا 3، تخم کتان را به یکی از مهم ترین مکمل های توصیه شده در دوران یائسگی تبدیل می کند. لیگنان ها عملکردی شبیه استروژن داشته و عوارض یائسگی را کاهش می دهند. علاوه بر این به نظر می رسد مصرف تخم کتان با کاهش کلسترول خون نیز مرتبط است. البته باید آن را به شکل کوبیده یا آسیاب شده استفاده کنید چون به خوبی در بدن هضم و جذب نمی شود.

4- ویتامین ای: اگرچه مطالعات انجام شده حاکی از اثربخشی مصرف خوراکی ویتامین ای در رفع علائم یائسگی نبوده ولی به نظر می سد مصرف آن به صورت کرم یا ژل های واژینال می تواند علائم خشکی واژن را در خانم ها کاهش دهد و این مسئله قطعا روی روابط زناشویی زنان در دوران یائسگی موثر است.

منبع: مجله همشهری تندرستی

مطالب مرتبط :

آیا پوکی استخوان در یائسگی قابل پیشگیری است؟

با انجام چه کارهایی از دوران یائسگی لذت ببریم ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ