توصیه های غذایی در ماه مبارک رمضان

mousavi
وعده های غذایی در ماه رمضان به سه وعده افطاری، شام و سحری تقسیم می شوند و افرادی که در ماه رمضان روزه می گیرند باید به این نکته توجه داشته باشند که خوردن افطاری و سحری با رعایت اعتدال ضروری است.

قابل توجه روزه داران:

به اعتقاد بسیاری از متخصصان تغذیه ‌افراد باید افطار خود را با یک یا چند عدد خرما، چای کمرنگ یا شیر ولرم به همراه مقداری نان ، پنیر و سبزی آغاز کنند زیرا مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین و پرچرب هنگام افطار منجر به تشنگی می شود و مصرف نوشیدنی های زیاد به خصوص مایعات خنک باعث اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می شود.

استفاده از مایعات و میوه ها در زمان افطار و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش مفید است و مانع بروز یبوست می شود.

علاوه براین روزه داران باید شام خود را با غذاهای سبک کم قند و فیبردار مثل سوپ و سبزیها یا سالاد که فشار چندانی به معده وارد نمی کند شروع کنند و سپس سراغ شام اصلی بروند.

این در حالی است که متخصصان تغذیه براین باورند که در ماه مبارک رمضان روزه داران باید بیشترین انرژی بدن را با خوردن وعده سحری تامین کنند. بهترین غذاها برای این وعده غذایی ، مواد غذایی حاوی غلات به همراه سبزیها است.

بسیاری از افراد معتقدند هنگام سحری باید از مواد غذایی که انرژی بالایی دارند، استفاده کنند تا در طول روز احساس گرسنگی نکند به همین خاطر مسئله خوردن غذاهای چرب را ترجیح می دهند ولی باید توجه کرد به دنبال مصرف مواد غذایی پرچرب ، تشنگی شدیدی بر روزه دار عارض می شود و این امر موجب بروز مشکلات عدیده ای در افراد می شود.

همچنین مصرف بیش از حد گوشت، مواد غذایی شیرین و یا شور ، مصرف ادویه ها و مصرف غذاهایی مثل کله پاچه و سیرابی در سحری توصیه نمی شود.

افرادی که دچار بیماری های مختلفی هستند باید برای گرفتن روزه با پزشک خود مشورت کنند و در غیر این صورت به جای آن که روزه باعث سلامتی آنها شود ممکن است تحمل تشنگی و گرسنگی موجب عود بیماری و یا بروز بیماریهای دیگر در آنها شوند.

منبع: ایثار نیوز

مطلب مرتبط:

توصیه طب سنتی برای مزاج‌ گرم و خشک در ماه رمضان چیست؟

درباره پاکسازی معده قبل از ماه رمضان چیزی می دانید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ