آب چغندر چه تأثیری بر فشارخون دارد؟

mousavi
نتایج یک مطالعه جدید نشان داده که مصرف روزانه یک لیوان آب چغندرقند می تواند تا حد زیادی فشار خون بالا را کاهش دهد، حتی در کسانی که بیماری آنها به درمان های دارویی پاسخ مناسبی نداده است.

چغندرقند مانند کاهو و کلم حاوی مقادیر بالایی نیترات غیرارگانیک است. آنها این ماده را از طریق ریشه هایشان از خاک می گیرند. در بدن انسان این ماده به نیتریک اکسید تبدیل می شود که می تواند موجب گشادشدن دیواره عروق خونی شود.

در مطالعه ای که محققان دانشگاه کوئین مری لندن انجام داده اند یک گروه ۶۴ نفری که همه آنها مبتلا به پرفشاری خون بودند و بعضی تحت درمان دارویی برای بیماری خود بوده و بعضی دیگر نبودند مشخص شده و به نیمی از آنها روزی یک لیوان آب چغندرقند داده شد و به گروه دوم مایعی که تنها از لحاظ ظاهر شبیه به آن بود، داده شد. این روند به مدت یک ماه ادامه پیدا کرد.

محققان در ادامه مشاهده کردند در گروهی که از آب چغندر استفاده کرده بودند فشار سیستولیک به اندازه ۸ میلیمتر جیوه و فشار دیاستولیک ۴ میلیمتر جیوه کاهش پیدا کرده بود که با قطع آب چغندر بعد از دو هفته مجددا فشار به همین اندازه بالا رفت.

اهمیت این میزان کاهش فشار خون وقتی بیشتر مشخص می شود که بدانیم به ازای هر دو میلیمتر جیوه کاهش در فشار خون احتمال مرگ و میر به علت سکته قلبی ۷ درصد و به علت سکته مغزی ۱۰ درصد کاهش میابد.

منبع: مهر

مطلب مرتبط:

توصیه امام رضا (ع) به خوردن چغندر

آب سبزیجات؛ سد سرطان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ