هشـدار: این زگیل‌ها سرطان‌زا هستند!

meysam
زگیل ضایعه ناراحت‌کننده و آزاردهنده‌ای است که مثل تبخال اگر یک بار به آن مبتلا شوید هر چند وقت یکبار ممکن است عود کند. به غیر از دست و پا و صورت و...

مجله سیب سبز: زگیل ضایعه ناراحت‌کننده و آزاردهنده‌ای است که مثل تبخال اگر یک بار به آن مبتلا شوید هر چند وقت یکبار ممکن است عود کند. به غیر از دست و پا و صورت و… بعضی زگیل‌ها در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شوند. در سال‌های اخیر ارتباط تنگاتنگی بین زگیل ناحیه تناسلی و سرطان دهانه رحم در خانم‌ها و سرطان ناحیه تناسلی و مقعد در آقایان دیده شده است. این بیماری شایع‌ترین عفونت ویروسی مقاربتی در دنیا به حساب می‌آید. آمار ابتلا به آن در ایران مشخص نیست اما در سال 2000 در آمریکا حدود 2/6 میلیون نفر از افراد 15 تا 44 سال مبتلا به عفونت HPV ناحیه تناسلی شناخته شدند و به نظر می‌رسد بیش‌از 20 میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا باشند. 


مجله سیب سبز: زگیل‌های دست و پا سرطان‌زا نیستند
شایع ترین انواع زگیل، آنهایی هستند که در نواحی جز دستگاه تناسلی ایجاد می‌شوند؛ از جمله پوست دست، صورت، پا، مخاط و… . عمده این زگیل‌ها توسط نوعی از ویروس HPV ایجاد می‌شوند که با سرطان ارتباطی ندارند. خیلی از آنها را اگر دستکاری نکنیم و خارش ندهیم خود به خود از بین می‌روند. اما دستکاری زگیل معمولا باعث انتشار آن می‌شود. یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال اکثر انواع زگیل تماس نزدیک فردی است. علاوه براین آسیب‌هایی که به صورت خفیف در محل زگیل وارد می‌شود نیز باعث انتقال بیماری خواهد شد. 
زگیل‌هایی غیرتناسلی معمولا خود به خود و بعد از 9 ماه بهبود پیدا می‌کنند. اما اگر فرد از وجود آنها ناراحت است یا اگر در یک ناحیه حساس مثل صورت ایجاد شده‌اند می‌تواند با مراجعه به پزشک آنها را برطرف سازد. یک راه استفاده از محلول موضعی پودوفیلین است. این محلول باید به تناوب و یک روز در میان استفاده شود نه هر روز. خیلی باید دقت شود محلول با پوست سالم تماس پیدا نکند زیرا عارضه ایجاد می‌کند. بنابراین باید ابتدا پوست سالم اطراف زگیل را با لاک ناخن یا پماد اکسید دوزنگ پوشاند و بعد از محلول استفاده کرد. به غیر از داروهای موضعی مثل پودوفیلین و پودوفیلوکس برای از بین بردن زگیل می‌توان از کرم ایمیکویمود Imiquimod نیز استفاده کرد. قیمت این کرم خیلی گران است و چندتا از پمادهای کوچکش بالای 100 هزار تومان قیمت دارد. اما روش بسیار خوبی به حساب می‌آید و در ناحیه تناسلی بسیار موثر است. علاوه براینها می‌توان از داروی تری کلراستیک اسید استفاده کرد. روشی که الان خیلی استفاده می‌شود کرایوتراپی است که در آن از نیتروژن مایع برای منجمد کردن ضایعات زگیل استفاده می‌شود. این روش معمولا توسط متخصصان پوست انجام می‌شود. متخصصین زنان نیز معمولا با روش‌های جراحی این زگیل ها را برمی‌دارند. اخیرا استفاده از لیزر نیز باب شده است. در بسیاری از موارد از داروهای ضدویروس مثل اینترفرون نیز استفاده شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ