شیوه‌های انتقال زگیل

meysam
آن چیزی که از نظر بهداشت عمومی اهمیت بیشتری دارد بروز زگیل در ناحیه تناسلی و مقعد است که در آقایان ممکن است در ناحیه آلت و در خانم‌ها بیرون واژن و دیگر نقاط دستگاه تناسلی ایجاد شود. وقتی یکی از دوهمسر مبتلا به این بیماری می‌شود با احتمال دو سوم، طرف مقابلش را گرفتار می‌کند.

مجله سیب سبز: آن چیزی که از نظر بهداشت عمومی اهمیت بیشتری دارد بروز زگیل در ناحیه تناسلی و مقعد است که در آقایان ممکن است در ناحیه آلت و در خانم‌ها بیرون واژن و دیگر نقاط دستگاه تناسلی ایجاد شود. وقتی یکی از دوهمسر مبتلا به این بیماری می‌شود با احتمال دو سوم، طرف مقابلش را گرفتار می‌کند. برای مثال اگر یک آقایی  روی ناحیه تناسلی زگیل داشته باشد و بدون وسیله پیشگیری با همسرش تماس داشته باشد بیش از70 درصد ممکن است باعث انتقال بیماری به او شود. از آنجایی که جوانان ما به اندازه کافی درمورد استفاده از وسایل حفاظتی اطلاعات ندارند متاسفانه خیلی راحت به این بیماری مبتلا می‌شوند. 

مجله سیب سبز توصیه می‌کند: دختران نوجوان خود را واکسینه کنید

حدود 106 نوع و زیرگروه ویروس HPV وجود دارد که هم روی نواحی تناسلی و هم غیرتناسلی می‌توانند ایجاد زگیل کنند. کسی که روی دست و پا و اندام هایش زگیل دارد توصیه می شود از خاراندن آن و به خصوص دست زدن به دستگاه تناسلی جدا خودداری کند چون می‌تواند آن را به ناحیه تناسلی انتقال دهد، اما معمولا سروتیپ هایی که روی دست و پا ایجاد می‌شود بیشتر یک و 2 و3 و 4 و 7 و 10 هستند و ایجاد سرطان دهانه رحم نمی‌کنند و معمولا باعث زگیل ناحیه تناسلی نمی‌شوند. سروتیپ هایی که باعث زگیل تناسلی می‌شوند 6 و 11 و 16 و 18 هستند. به خصوص نوع 16 و 18 آن مشخص شده که ارتباط مستقیم با سرطان دهانه رحم دارند و در عرض چند سال فرد را مبتلا به سرطان می‌کنند. این سرطان اگر در مراحل نهایی تشخیص داده شود با مرگ و میر بسیار زیادی همراه است. به همین دلیل از حدود یک دهه قبل در کشورهای پیشرفته دنیا واکسنی برای آن ساخته شده که توصیه می‌شود دخترها در 9 تا 11 سالگی آن را تزریق کنند. این واکسن 3 دوز است. دوز دوم آن یک ماه بعد از دوز اول و دوز سوم 6 ماه بعد زده می‌شود. با واکسینه کردن دخترها می‌توانیم این اطمینان را بدهیم که اگر روی دستگاه تناسلی‌شان دچار HPV از نوع با خطر بالا شدند دیگر به این سرطان مبتلا نخواهند شد. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ