روزه‌داران این غذاها را در سحر نخورید!

mousavi
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن توصیه به مصرف برخی غذاها در وعده سحر و افطار، گفت: مصرف زیاد آب همراه با وعده‎های اصلی غذا باعث سوء هاضمه می‎شود.

دکتر عزتالله فاضلیمقدم، اظهار کرد: ماه رمضان فرصت خوبی برای اصلاح عادات غذایی است تا از بدخوری و پرخوری پرهیز کنیم و این روند را در ماههای بعدی سال هم ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه روزه میتواند در کاهش چربیهای بد خون، درمان و پیشگیری از چاقی و بیماریهای قلبی – عروقی یاریرسان باشد، بیان کرد: در زمان افطار روزهداران ابتدا افطار خود را با مایعات ولرم مانند شیر و خرما، سوپ سبزیجات و آبمیوه باز کنند و بعد از 20 تا 30 دقیقه اقدام به صرف وعده شام کنند.

فاضلیمقدم اضافه کرد: روزهداران در وعده شام از انواع گروههای غذایی استفاده کنند و سعی کنند شام را سنگین و در آخر وقت میل نکنند؛ همچنین از غذاهای سرخ شده و پرچرب خودداری شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه به روال سالهای اخیر ماه مبارک رمضان با فصل گرما همراه شده و روزها طولانی هستند، گفت: به روزهداران توصیه میشود حتما وعده سحر را مصرف کنند. خوردن وعده سحر برای نوجوانان که در سن رشد هستند، ضروری است.

وی یادآور شد: باید وعده سحر کامل باشد؛ چراکه این امر کمک میکند تا نیازهای روزهدار تامین و از کاهش قند خون که منجر به خستگی، بیحوصلگی، کاهش تمرکز و در نهایت کاهش کارایی افراد می‌شود، جلوگیری شود.

فاضلیمقدم ادامه داد: برای پیشگیری از کمآبی و تشنگی حتما روزهداران در فاصله افطار تا سحر 8 لیوان مایعات شامل آب، دوغ و آبمیوههای طبیعی مصرف کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه روزهداران سعی کنند به منظور پیشگیری از تشنگی در وعده سحر از غذاهای پروتئینی مثل کباب و کتلت استفاده نکنند، بیان کرد: در این وعده بیشتر از انواع خورشها همراه با سبزیجات، سالاد و میوه استفاده کنند؛ چراکه این مهم از افت قند خون و کمآبی جلوگیری میکند.

وی گفت: در وعدههای افطار و سحر از چای، قهوه و نسکافه کمتر مصرف شود؛ چراکه ادرارآور هستند و باعث دفع آب و الکترولیتهای بدن میشود.

فاضلیمقدم تصریح کرد: روزهداران مصرف غذاهای طبیعی نظیر سبزیجات، میوهجات، گوشت سفید (ماهی)، لبنیات کمچرب و حبوبات را در اولویت قرار دهند و از مصرف غذاهای آماده، فست فود، کنسرو، سوسیس و کالباس و نوشابههایی که کالری زیاد و ارزش غذایی کمتری دارند، خیلی کم و محدود یا ترجیحا استفاده نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: افراد چاق باید از پرخوری در وعدههای افطار و سحر خودداری کنند و از مصرف غذاهایی که چاق کننده هستند مثل بامیه و زولبیا و سایر شیرینیجات و غذاهای سرخ شده کمتر استفاده کنند؛ چراکه این اقلام چاقی آنها را تشدید میکند.

وی گفت: نیاز است ورزشکاران برای پیشگیری از کمآبی، فعالیتهای سنگین را در طول روزهداری انجام ندهند و اگر امکان دارد فعالیتهای ورزشی را به بعد از شام موکول کنند.

منبع: ایسنا

مطلب مرتبط:

چه مواد غذایی در وعده سحری معده را به آتش می‌کشند؟

چرا نباید بدون سحری روزه گرفت؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ