کم خوابی چه دردسرهایی به بار می آورد ؟ (قسمت اول )

این روزها بی‌خوابی یکی از مشکلات عمده در جوامع انسانی است. دل‌مشغولی‌های بیش از حد انسان‌ها، آن‌ها را دچار کم‌خوابی می‌کند که این موضوع می‌تواند از نظر جسمی و روحی اثرات مخربی برای افراد در پی داشته باشد. در ادامه به بررسی سرانجام ناخوشایندی خواهیم پرداخت که در صورت مداومت در بی‌خوابی به سراغ افراد خواهد آمد.

این روزها بی‌خوابی یکی از مشکلات عمده در جوامع انسانی است. دل‌مشغولی‌های بیش از حد انسان‌ها، آن‌ها را دچار کم‌خوابی می‌کند که این موضوع می‌تواند از نظر جسمی و روحی اثرات مخربی برای افراد در پی داشته باشد. در ادامه به بررسی سرانجام ناخوشایندی خواهیم پرداخت که در صورت مداومت در بی‌خوابی به سراغ افراد خواهد آمد.

امروزه در جوامع شهری بی خوابی  یکی از مشکلاتی است که می‌توان آن را به روشنی دید. در سال 1942 میلادی متوسط ساعت خواب هشت ساعت بود، اما هم‌اکنون این میزان به 6.8 ساعت در هر شب رسیده است. میزان متوسط خواب ایده‌آل برای هر فرد بالغ در طول 24 ساعت شبانه روز بین 7 تا 9 ساعت است.

براساس آمارهای منتشر شده، بیش از 40 درصد از آمریکایی روزانه کمتر از هفت ساعت می‌خوابند، بر این اساس بیش از 70 میلیون نفر از آمریکایی‌ها دچار کمبود و اختلالات خواب هستند.

22 سرانجام ناخوشایند در صورت کم خوابی

با وجود اینکه همگان از اهمیت میزان مناسب برای خوابیدن آگاه هستند، اما باز هم شاهد کم خوابی مخصوصا در میان جوانان هستیم. در جامعه‌ی ایرانی اغلب جوانان پس از بازگشت از محل کار یا دانشگاه مشغول اموراتی نظیر تماشای انواع سریال‌ها، فیلم‌های سینمایی یا انجام بازی‌ و وب‌گردی هستند، از این‌رو بی‌خوابی در کشورمان نیز به مشکلی در میان جوانان تبدیل شده است.

در ادامه به بررسی ۲۳ خطری خواهیم پرداخت که در صورت کم‌خوابی ممکن است گریبان‌گیر افرادی شود که از این مشکل رنج می‌برند.

1. کج خلقی

براساس تحقیقات انجام شده از سوی جمعی از محققان، بد خلقی از جمله‌ی موارد مشهودی است که می‌توان این موضوع را از شکایات متعدد اطرافیان افرادی که کمتر از میزان طبیعی می‌خوابند، مشاهده کرد. این تیم از محققان شماری از افراد کم‌خواب را زیر ذره‌بین قرار داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که این افراد در برابر برخی مسائل واکنش تند‌تری نشان می‌دهند. برای مثال می‌توان به ایجاد مزاحمت در زمانی اشاره کرد که این افراد مشغول کار هستند.

2. سردرد

با وجود اینکه دانشمندان در قرن اخیر به ارتباط بین کم‌خوابی و سردرد پی برده‌‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند به روشنی ارتباط بین سردرد و کم‌خوابی را پیدا کنند. درد‌های مزمنی نظیر میگرن در اثر کم‌خوابی شدت می‌گیرند. براساس تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان، 36 تا 58 درصد از افرادی که مبتلا به اختلالات تنفسی در زمان خواب هستند، با سردردهای غیرقابل وصفی در زمان بیدار شدن روبرو می‌شوند. دلیل این سردردها بیدار شدن‌های متوالی در طول خواب است که به بی‌خوابی منجر می‌شود.

3. ناتوانایی در یادگیری

بی‌خوابی در میان نوجوانان و جوانان به موضوعی همه‌گیر تبدیل شده است. مطالعات دانشمندان حکایت از این دارد که تعویض ساعت آغاز به کار مدارس راهنمایی از ساعت 7:30 به 8:30 منجر به بالا رفتن نمره‌ی دانش آموزان در شماری از درس‌ها شده است. بر این اساس، نمره‌ی دانش آموزان در درسی نظیر ریاضی و قرائت به ترتیب ۲ و ۱ امتیاز افزایش یافته است.

بی‌خوابی در حافظه‌ی کوتاه مدت نیز بی تاثیر نیست. با توجه به اینکه حافظه‌ی کوتاه مدت بخش مهمی از چرخه‌ی یادگیری است، از این‌رو بی‌خوابی می‌تواند تاثیر شگرفی روی توانایی افراد برای به یاد آوردن کلماتی داشته باشد که روز پیش آن‌ها را به حافظه‌ی خود سپرده‌اند. در یک مطالعه‌ی دیگر دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت تمایل به یادگیری و مطالعه‌ی یک موضوع برای اولین بار و تکرار آن، بی‌خوابی می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد. این تاثیر منفی حتی پس از به خواب رفتن بعد از یادگیری نیز از بین نمی‌رود.

4. افزایش وزن

افرادی که دچار اختلالات خواب هستند و به میزان کافی نمی‌خوابند، دچار اختلالات هورمونی شده و در نتیجه اشتهای بیشتری برای خوردن غذاها با کالری بالا دارند که این موضوع بسیار خطرناک است. هرچند در زمان بیدار بودن می‌توان کالری بیشتری را سوزاند، اما این میزان کالری سوخته شده در برابر حجم بیشتری از کالری‌ها که پس از خوردن غذا وارد بدن می‌شود، تاثیری ندارد.

5. کاهش بینایی

کم خوابی می‌توان مشکلاتی را در بینایی افراد ایجاد کند که از جمله‌ی آن می‌توان به ایجاد دید تونلی، دو بینی و تار شدن بینایی اشاره کرد. میزان بی‌خوابی رابطه‌ی مستقیمی با اختلالات بینایی دارد، بطوریکه هر چه میزان بی‌خوابی بیشتر باشد، احتمال ایجاد اختلالات بیشتر شده و در نتیجه مشکلات زیادی نیز برای فرد مورد نظر پیش می‌آید. همچنین امکان ایجاد توهم آشکار نیز در افراد کم خواب وجود دارد.

مطالب مرتبط :

کم خوابی چه دردسرهایی به بار می آورد ؟ (قسمت دوم )

کم خوابی چه دردسرهایی به بار می آورد ؟ (قسمت سوم )

کم خوابی چه دردسرهایی به بار می آورد ؟ (قسمت چهارم )

۸ غذا برای درمان بی‌خوابی

درمان خانگی بی‌خوابی با مراقبه و موسیقی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ