کم خوابی چه دردسرهایی به بار می آورد ؟ (قسمت دوم )

این روزها بی‌خوابی یکی از مشکلات عمده در جوامع انسانی است. دل‌مشغولی‌های بیش از حد انسان‌ها، آن‌ها را دچار کم‌خوابی می‌کند که این موضوع می‌تواند از نظر جسمی و روحی اثرات مخربی برای افراد در پی داشته باشد. در ادامه به بررسی سرانجام ناخوشایندی خواهیم پرداخت که در صورت مداومت در بی‌خوابی به سراغ افراد خواهد آمد.

6. بیماری قلبی

دانشمندان با انجام تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اند که با بیدار ماندن افراد برای بیش از 88 ساعت، فشار خون افزایش می‌یابد. براساس یافته‌های محققان، افرادی که در هر شبانه روز تنها 4 ساعت می‌خوابند در مقایسه با افرادی که 8 ساعت می‌خوابند، ضربان قلب بالاتری دارند. غلظت پروتئین واکنشی نوع C که یکی از علامت‌های ابتلا به بیماری‌های قلبی است در افرادی که کم‌خواب هستند، بیش از سایرین به چشم می‌خورد.

7. کند شدن

عکس‌العمل و به بیان بهتر سرعت عمل افراد در اثر بی خوابی  تحت تاثیر قرار می‌گیرد. دانشمندان برای اثبات ادعای خود، آزمایش‌هایی را انجام داده‌اند. محققان دو گروه از دانشجویان را مورد آزمایش قرار داده‌اند، بطوریکه تست‌هایی را در رابطه با تصمیم‌گیری سریع به عمل آورده‌اند، با این تفاوت که یکی از دو گروه در میان تست خوابیده‌اند، ولی گروه دیگر چنین اجازه‌ای نداشته‌اند. نتیجه‌ی تست گویای این موضوع است که افرادی که خوابیده‌اند، به شکل بهتری به سوالات پاسخ داده‌اند. این تست در مورد ورزشکاران نیز انجام شده است.

8. آسیب‌پذیری در مقابل بیماری‌ها

سازمان دفاعی بدن، وظیفه‌ی مبارزه با انواع باکتری‌ها و به بیان بهتر میکروارگانیسم‌ها را دارا است، بطوریکه حتی در صورت زخمی شدن نقطه‌ای از بدن و ایجاد زخم، سیستم دفاعی قادر است از نفوذ میکروب‌ها به بدن از ناحیه‌ی آسیب دیده و ایجاد عفونت جلوگیری کند. حال در صورت بی‌خوابی حتی برای یک شب، سیستم دفاعی بدن به اندازه‌ای ضعیف می‌شود که تا حدودی قدرت آن برای مبارزه با میکرو ارگانیسم‌ها از بین می‌رود.

9. ادرار بیش از حد معمول

زمانی که انسان به خواب می‌رود، سیستم تولید ادرار در بدن فرآیند آرام‌تری را در پیش می‌گیرد و از این‌رو است که اغلب افراد در زمان خواب نیازی به استفاده از سرویس‌های بهداشتی ندارند. اما زمانی که فردی در طول شب بیدار می‌‌ماند، خبری از فرآیند آرام تولید ادرار نیست. دانشمندان چنین وضعیتی را تولید بیش از حد ادرار شبانه می‌نامند. این موضوع عاملی برای شب ادراری در برخی کودکان و حتی بزرگسالان است، چراکه فرآیند تولید ادرار در این افراد با وجود به خواب رفتن به حالت معمول به فعالیت ادامه می‌دهد.

10. حواس پرتی

 انجام اموراتی نظیر مطالعه یا گوش دادن به توضیحات استاد در کلاس درس که نیازمند تمرکز است، به خواب فرد بستگی مستقیمی دارد. دانشمندان روی این موضوع تاکید دارند که در صورت بی‌خوابی، افراد باید در انتظار مشکلاتی نظیر نبود تمرکز و حواس‌پرتی باشند. در صورت بی‌خوابی، فرد در کسری از ثانیه به حالتی وارد می‌شود که نمی‌توان آن را خواب یا بیدار عنوان کرد.

مطالب مرتبط :

کم خوابی چه دردسرهایی به بار می آورد ؟ (قسمت اول )

کم خوابی چه دردسرهایی به بار می آورد ؟ (قسمت سوم )

کم خوابی چه دردسرهایی به بار می آورد ؟ (قسمت چهارم )

۸ غذا برای درمان بی‌خوابی

درمان خانگی بی‌خوابی با مراقبه و موسیقی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ