کم خوابی چه دردسرهایی به بار می آورد ؟ (قسمت سوم )

این روزها بی‌خوابی یکی از مشکلات عمده در جوامع انسانی است. دل‌مشغولی‌های بیش از حد انسان‌ها، آن‌ها را دچار کم‌خوابی می‌کند که این موضوع می‌تواند از نظر جسمی و روحی اثرات مخربی برای افراد در پی داشته باشد. در ادامه به بررسی سرانجام ناخوشایندی خواهیم پرداخت که در صورت مداومت در بی‌خوابی به سراغ افراد خواهد آمد.

11. تولید نشدن واکسن و بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری

محرک‌های موجود در بدن، آنتی بادی‌هایی را برای مبارزه با ویروس‌های خاصی تولید می‌کنند. همانطور که اشاره کردیم زمانی که فرد به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابد، سیستم دفاعی بدن دچار مشکل شده و در نتیجه نمی‌تواند به خوبی کار کند. در یک تحقیق که در همین راستا انجام شده، به 19 تن از داوطلبان واکسن هپاتیت تزریق شد. ده تن از این افراد در طول شبانه روز هشت ساعت می‌خوابیدند، اما باقی افراد شرکت کننده در این آزمایش شب‌ها بیدار می‌ماندند. پس از گذشت چهار هفته، میزان آنتی بادی ساخته شده در بدن افرادی که در طول شبانه روز 8 ساعت خوابیده بودند، دو برابر افرادی بود که بیدار مانده بودند.

البته تحقیقات دیگری نیز در این خصوص انجام شده که از جمله‌ی آن می‌توان به تاثیر بی خوابی  روی واکسن آنفولانزا اشاره کرد. در این تحقیق مشاهده شد که بی‌خوابی تاثیری در روند ایجاد آنتی بادی ندارد و از این‌رو دانشمندان به این نتیجه رسیده‌‌اند که بی‌خوابی فقط می‌تواند در مورد بیماری‌های خاصی چنین تاثیری داشته باشد.

12. اختلال در تکلم

بی‌خوابی تاثیر شگرفی روی نحوه‌ی حرف زدن افراد دارد، بطوریکه در طول یک آزمایش، افرادی که برای 36 ساعت بیدار نگه داشته شده‌اند، بصورت متمادی از واژه‌های تکراری و جملات کلیشه‌ای استفاده کرده‌اند. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که این افراد با تن صدای ثابت و بصورت بسیار آرام و تقریبا نامفهوم کلمات را ادا می‌کردند. افرادی که از کم‌خوابی رنج می‌برند، توانایی بیان تفکرات خود در قالب جملات را نداشته و نمی‌توانند آنچه را که در ذهن دارند، به درستی انتقال دهند.

13. سرماخوردگی

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که در اغلب روزها احساس سرما کرده و دوست دارید تا کنج گرمی را برای رسیدن به آرامش پیدا کنید، شاید به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابید. آزمایش‌های صورت گرفته نیز این موضوع را اثبات کرده است. محققان 153 داوطلب را پس از دو هفته در معرض سرمای یکسانی قرار داده‌اند. براساس اطلاعات ارائه شده از بین این 153 نفر افرادی که در دو هفته‌ی گذشته در هر روز کمتر از 7 ساعت خوابیده‌اند، سه برابر بیش از سایر افراد که بیش از 8 ساعت خوابیده‌اند، در معرض سرماخوردگی قرار دارند. کیفیت خواب را نیز در این بین می‌توان موثر خواند. یافته‌های محققان نشان می‌دهد افرادی که 92 درصد از زمان در رختخواب بودن را می‌خوابند، 5.5 برابر بیش از افرادی که 98 تا 100 درصد از این زمان را می‌خوابند، احتمال سرماخوردگی دارند.

14. مشکلات سیستم گوارشی

از هر 250 آمریکایی یک نفر به بیماری التهاب روده مبتلا است و اختلالات خواب نیز علائم این بیماری را افزایش می‌دهد. در صورتی که کم‌خوابی بصورت مداوم تکرار شود، سندروم التهاب روده شدید‌تر می‌شود، بطوریکه 10 تا 15 درصد از آمریکایی به علت بی‌خوابی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین باید به این نکته اشاره کرد افرادی که از بیماری کرون رنج می‌برند، در صورت بی‌خوابی دو برابر سایر افراد در معرض خطر عود کردن این سندروم در مقایسه با افراد عادی قرار دارند.

15. تصادفات رانندگی

رانندگی در حالت خواب آلودگی به اندازه‌ی رانندگی در زمان استفاده از مشروبات الکلی خطرناک است و از این‌رو توصیه می‌شود رانندگان در صورت بی‌خوابی اقدام به رانندگی نکنند. خوابیدن در هنگام رانندگی به دلیل خیرگی و ثابت بودن وضعیت راننده امری معمول است که این موضوع خطر تصادف را افزایش می‌دهد. براساس تحقیقات انجام شده، خلبانان، رانندگان کامیون، پزشک‌های شیفت و افرادی که باید شب‌ها بیدار بمانند، بیش از سایرین در خطر خواب در زمان رانندگی قرار دارند که این موضوع شانس تصادف را بالا می‌برد.

مطالب مرتبط :

کم خوابی چه دردسرهایی به بار می آورد ؟ (قسمت دوم )

کم خوابی چه دردسرهایی به بار می آورد ؟ (قسمت اول)

کم خوابی چه دردسرهایی به بار می آورد ؟ (قسمت چهارم )

۸ غذا برای درمان بی‌خوابی

درمان خانگی بی‌خوابی با مراقبه و موسیقی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ